Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   leeuwenvlag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51906)

leeuwenhart 15 juni 2006 00:56

leeuwenvlag

beste,
Wat is het verschil tussen een leeuwenvlag geelzwart.
En een leeuwenvlag geelzwart maar met rode tong en klauwen.
Welke is de authentieke?

Metternich 15 juni 2006 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart (Bericht 1758200)
beste,
Wat is het verschil tussen een leeuwenvlag geelzwart.
En een leeuwenvlag geelzwart maar met rode tong en klauwen.
Welke is de authentieke?

Volgens de professor Heuristiek: Algemeen aan de UA is de pikzwarte leeuw de authentieke. De leeuw met rode tong en klauwen is de Belgische leeuw en toont Vlaanderen als deel van België (zelfde drie kleuren zijn aanwezig).

FISHERMAN 15 juni 2006 06:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1758202)
Volgens de professor Heuristiek: Algemeen aan de UA is de pikzwarte leeuw de authentieke. De leeuw met rode tong en klauwen is de Belgische leeuw en toont Vlaanderen als deel van België (zelfde drie kleuren zijn aanwezig).

de 3-kleurige leeuw bestond al voor Belgie bestond hoor.
Nuja, niet dat het me veel kan schelen want beide vlaggen zijn, wat mij betreft, te aangebrand vanwege het VB.

Bhairav 15 juni 2006 06:24

Bestaat er WC-papier met die vlag er op? Of Zakdoekskes? :(

ancapa 15 juni 2006 07:20

de zwarte leeuw is de originele en enige echte !

Bhairav 15 juni 2006 07:59

ZWART?
Kies toch een blanke leeuw.

Piet Hein 17 juni 2006 14:40

De leeuw met rode klauwen bestond al voor de oprichting van België. Maar tijdens de dat België bestond had men die klauwen mee zwart gemaakt omdat zoals bovenvermeld stond verwees naar de belgische 3 kleur en als teken uit rouw zo werd die vlag het teken van de vlaamse beweging. De vlag met rode klauwen is de officiele vlag van de vlaamse gemeenschap.

Metternich 17 juni 2006 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1758230)
Bestaat er WC-papier met die vlag er op? Of Zakdoekskes? :(

Je kunt ze altijd zelf proberen te ontwerpen en uit te brengen. Nu, voor de belgische kleuren is er een grotere markt :mrgreen:

Jan van den Berghe 17 juni 2006 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1758202)

Eerste deel is juist, tweede deel.

Ik heb over dit onderwerp al vele malen geschreven. Nog eventjes herhalen dus.

De Leeuw zonder rode versierkleur is de oorspronkelijke zoals die voorkwam op de banier van de Vlaamse graven. Pas in de loop van de late middeleeuwen komt er de rode versierkleur erbij. het klopt dus niet, zoals sommigen beweren, dat die rode versierkleur er gekomen is door de Belgische staat. Heraldisch gesproken is rood geen hoofdkleur in de vlag, slechts een versierkleur en kan bijgevolg niet verwijzen naar de Belgische driekleur. Ook in de officiële Leeuw zijn er maar twee hoofdkleuren. Rood is daar niet bij.

Midden 19e eeuw heeft men, onder impuls van dichter Rodenbach, in de Vlaamse Beweging voor de oudste Vlaamse Leeuw gekozen. Ook al omdat de latere versie toen door de provincie Oost-Vlaanderen werd gebruikt. In Frans-Vlaanderen stelde dit probleem zich niet, en heeft men, tot op de dag van vandaag, de latere versie gebruikt. In Boeschepe, in Sint-Winoks-Bergen, in Kassel zult u de Leeuw met rode versierkleur zien wapperen. Dat ontkracht volledig de stelling dat het om een Belgische versie zou gaan. Je bent daar immers niet meer in België...

Bhairav 17 juni 2006 15:43

Kunnen ze ni beter een Vlaams dier kiezen IPV een leeuw?

Metternich 17 juni 2006 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1762008)

Racist!

Tantist 17 juni 2006 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1758228)
de 3-kleurige leeuw bestond al voor Belgie bestond hoor.
Nuja, niet dat het me veel kan schelen want beide vlaggen zijn, wat mij betreft, te aangebrand vanwege het VB.

Ochottenere toch... Die stouteriken...

Mitgard 17 juni 2006 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1762008)

ja, een eekhoorn ofzo.

Zack 17 juni 2006 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 1758258)
de zwarte leeuw is de originele en enige echte !

ja is juist naar mijn weete is door de vlaamse graaf elzas gedragen dagt ik

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be