![]() |
Verkeerselelnde : Leiden ohne Ende
Ik vind de dagelijkse verkeersellende niet meer normaal en ook niet gewoon een voorspelbaar gevolg van teveel auto's op de baan.
De last is zo eindeloos in omvang en diversiteit (nieuw modewoord in pijlsnelle opkomst, read my lips) dat ik er steeds meer van overtuigd ben dat een slecht verkeersbeleid (in de zin van : gewoon niet goed genoeg) onze problemen niet oplost en ze integendeel dikwijls nog erger maakt. Ik denk aan : - vrachtwagens op de weg : het zijn er gewoon teveel, ze hinderen het verkeer teveel, ze houden zich niet aan de regels, ze zijn véél te véél betrokken bij zware en dodelijke ongevallen en doden ook véél te véél zwakke weggebruikers. Welke maatregelen werden er al die jaren genomen om die problemen aan te pakken, behalve de toegenomen controles van de laatste weken ? - wegenwerken : duren te lang, er zijn er teveel, en het eindresultaat is steeds meer dat er nadien MINDER verkeer doorkan want het is mode geworden om het aantal rijstroken te VERMINDEREN "om zo de verkeerstroom vlotter te laten verlopen". - Antwerpen als voorbeeld van eindeloze ellende : Leien, Ring, bruggen Singel, Mechelsesteenweg, Grote Steenweg, parkeerboetedrift, ... veel is niet genoeg. Heeft hier nog iemand last van of ben ik een eenzame verzuurde die zich beter zou laten behandelen ? |
Hoe meer verkeerellende voor de automobilisten, hoe liever ik het heb.
Leve de fiets/openbaar vervoer.8) |
Citaat:
int wekkend hier geen bus en in de regen fietsen is gewoon vragen om ziek te worde |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
in de week is mijn laatste bus naar huis om 20 na 7 op zaterdag is da om 6u en op zondag rijdt er nie eens een bus |
[SIZE=1]ivm files...
Kan nieuwe technoligie ons niet helpen? In deze tijd hebben vele mensen gps. Mensen kennen vaak hun bestemming op voorhand: werk, familie, vrienden... Als de gps-gegevens van deze mensen naar een centraal punt gestuurd worden, kunnen files voorspeld worden. Mensen kunnen dankzij een gps ook makkelijker de snelweg verlaten en via binnenwegen naar hun bestemming rijden. Via gps kan een file tijdig worden aangegeven en automatisch kan er een alternatieve route voorgesteld worden. [/SIZE] |
Citaat:
|
volgend jaar ga k verder studeren en dan heb ik soms les tot half 7 dan moet ik nog de trein nemen en dan nog es de bus , maja die is er dan nemeer en dan moet ik dus mensen gaan opbellen en zo
|
Citaat:
|
Oplossingen?
Veel verkeersellende wordt veroorzaakt door de structuur van ons verkeersnet, en vooral door de niet aangepaste aansluitingspunten op belangrijke verkeersassen. Neem bijvoorbeeld de Brusselse ring. Er is structurele file vorming bij de aansluitingen van de verschillende belangrijke assen, E40 uit Luik, E 40 van de kust, E 411 uit Namen. Zo heeft men daarenboven te maken met tunnels die niet gemaakt zijn voor het volume verkeer die er vandaag bestaat zoals de Welriekende en het Leonard kruispunt. Al deze aansluitingspunten moeten ontlast worden door de bouw van viaducten. Een project dat gemakkelijk door banken kan gesponsord worden, daar men het gebruik ervan kan laten afbetalen door tolheffing (een betaalbare tolheffing weliswaar). Andere structurele aanpassingen die kunnen gebeuren is het bevorderen van een betere spreiding van het verkeer. Je ziet vandaag de dag heel duidelijk dat de files ontstaan tijdens piekmomenten, huis-werk verkeer. Buiten deze piekmomenten zijn deze wegen nagenoeg leeg. Het ontraden van de wagen door taksen en allerlei andere methodes heeft geen zin. Wanneer mensen moeten rijden, dan moeten ze rijden. Het is eerder aangeraden alternatieve transportmiddelen te promoten door deze toegankelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het leuke idee die deze regeringsleiders hadden om het A rijbewijs te ontdubbelen van het B rijbewijs. Met als gevolg dat men een apart rijexamen moet afleggen voor het gebruik van een moto. Men kan bijvoorbeeld de houders van het B rijbewijs toelaten om zonder een bijkomende belemmering te mogen rijden met brommers tot 200cc. Mensen kunnen dan gebruik maken van brommers. Het is een utopie van de groenen om iedereen op de fiets te krijgen. Gezien de afstanden bij het woon-werk verkeer is deze oplossing voor de meesten onder ons geen alternatief. Een andere oplossing is het afschaffen van belemmeringen voor taxibedrijven. Momenteel beschikken taxibedrijven een quasi monopolie. Buiten de autotaxi zijn andere taximethoden niet toegestaan in België. Neem bijvoorbeeld de fietstaxi die enkele jaren geleden werd gelanceerd. Door de lobbying van de monopolie autotaxis werd dit idee geweerd uit de straten van onze hoofdstad. De wetgeving betreffende verzekeringen moeten danig worden aangepast dat goedkope taxi oplossingen mogelijk worden: brommer taxi's, fietstaxi's, kleine privé taxi's, enz. Het idee is best vergelijkbaar met de taxi's die bestaan in landen zoals Thailand waar men gebruik kan maken van Songtauws, Tuk-Tuk, brommertaxi's, goedkoop openbaar vervoer, rot two, enz. De reden van het succes ginder is te zoeken in een gunstige belastingssysteem en vrijheid van het beoefenen van het taxi beroep. Ik hoop van andere mensen hier op het forum nog wat andere oplossingen te horen. |
idd, de verkeersinfrastructuur in België trekt op niet veel en is vaak een belangrijke factor bij ongevallen.
We zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de Nederlanders als het gaat om verkeersinfrastuctuur. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be