Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Verkeerselelnde : Leiden ohne Ende (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51907)

Chyron0 15 juni 2006 07:37

Verkeerselelnde : Leiden ohne Ende
 
Ik vind de dagelijkse verkeersellende niet meer normaal en ook niet gewoon een voorspelbaar gevolg van teveel auto's op de baan.

De last is zo eindeloos in omvang en diversiteit (nieuw modewoord in pijlsnelle opkomst, read my lips) dat ik er steeds meer van overtuigd ben dat een slecht verkeersbeleid (in de zin van : gewoon niet goed genoeg) onze problemen niet oplost en ze integendeel dikwijls nog erger maakt.

Ik denk aan :
- vrachtwagens op de weg : het zijn er gewoon teveel, ze hinderen het verkeer teveel, ze houden zich niet aan de regels, ze zijn véél te véél betrokken bij zware en dodelijke ongevallen en doden ook véél te véél zwakke weggebruikers. Welke maatregelen werden er al die jaren genomen om die problemen aan te pakken, behalve de toegenomen controles van de laatste weken ?
- wegenwerken : duren te lang, er zijn er teveel, en het eindresultaat is steeds meer dat er nadien MINDER verkeer doorkan want het is mode geworden om het aantal rijstroken te VERMINDEREN "om zo de verkeerstroom vlotter te laten verlopen".
- Antwerpen als voorbeeld van eindeloze ellende : Leien, Ring, bruggen Singel, Mechelsesteenweg, Grote Steenweg, parkeerboetedrift, ... veel is niet genoeg.

Heeft hier nog iemand last van of ben ik een eenzame verzuurde die zich beter zou laten behandelen ?

FISHERMAN 15 juni 2006 08:19

Hoe meer verkeerellende voor de automobilisten, hoe liever ik het heb.
Leve de fiets/openbaar vervoer.8)

ekskimo 15 juni 2006 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1758315)
Hoe meer verkeerellende voor de automobilisten, hoe liever ik het heb.
Leve de fiets/openbaar vervoer.8)

behalve int weekend alst regent
int wekkend hier geen bus en in de regen fietsen is gewoon vragen om ziek te worde

Den Bal 15 juni 2006 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chyron0 (Bericht 1758273)
- vrachtwagens op de weg : het zijn er gewoon teveel, ze hinderen het verkeer teveel, ze houden zich niet aan de regels, ze zijn véél te véél betrokken bij zware en dodelijke ongevallen en doden ook véél te véél zwakke weggebruikers. Welke maatregelen werden er al die jaren genomen om die problemen aan te pakken, behalve de toegenomen controles van de laatste weken ?

Dit gegeven kun je naar alle weggebruikers doortrekken. Ik rijd op jaarbasis, voor het werk, tussen de 40 en 45000 km. Ik zie dus veel chauffeurs die zich niet aan de regels houden. Dat varieerd van zich niet aan de snelheidbeperking houden tot het negeren van een gearceerd gebied. Ook de zwakke weggebruiker is niet zo onschuldig. Fietsers die zonder kijken uit een zijbaan komen en de weg dwarsen of voetgangers die zonder kijken het zebrapad oversteken.

Den Bal 15 juni 2006 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1758315)
Hoe meer verkeerellende voor de automobilisten, hoe liever ik het heb.
Leve de fiets/openbaar vervoer.8)

Tenzij je geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Wanneer je op bepaalde plaatsen moet zijn om bvb 6 uur kan je er met het openbaar vervoer niet komen of 's avonds laat niet thuis geraken.

ekskimo 15 juni 2006 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal (Bericht 1758349)
Tenzij je geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Wanneer je op bepaalde plaatsen moet zijn om bvb 6 uur kan je er met het openbaar vervoer niet komen of 's avonds laat niet thuis geraken.

das dus mijn grootste probleem
in de week is mijn laatste bus naar huis om 20 na 7
op zaterdag is da om 6u
en op zondag rijdt er nie eens een bus

Havana 15 juni 2006 08:54

[SIZE=1]ivm files...

Kan nieuwe technoligie ons niet helpen?
In deze tijd hebben vele mensen gps.
Mensen kennen vaak hun bestemming op voorhand: werk, familie, vrienden...
Als de gps-gegevens van deze mensen naar een centraal punt gestuurd worden,
kunnen files voorspeld worden.
Mensen kunnen dankzij een gps ook makkelijker de snelweg verlaten
en via binnenwegen naar hun bestemming rijden.
Via gps kan een file tijdig worden aangegeven en automatisch kan er een alternatieve route voorgesteld worden.
[/SIZE]

Den Bal 15 juni 2006 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ekskimo (Bericht 1758354)
das dus mijn grootste probleem
in de week is mijn laatste bus naar huis om 20 na 7
op zaterdag is da om 6u
en op zondag rijdt er nie eens een bus

Ik ondervind dit ook aan de lijve. Ik werk in een soort van ploegensysteem en zou tijden normale uren m'n dienstverplaatsingen (en huis-werk verplaatsing) perfect met het openbaar vervoer kunnen doen.

ekskimo 15 juni 2006 08:58

volgend jaar ga k verder studeren en dan heb ik soms les tot half 7 dan moet ik nog de trein nemen en dan nog es de bus , maja die is er dan nemeer en dan moet ik dus mensen gaan opbellen en zo

Den Bal 15 juni 2006 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 1758360)
[SIZE=1]ivm files...

Kan nieuwe technoligie ons niet helpen?
In deze tijd hebben vele mensen gps.
Mensen kennen vaak hun bestemming op voorhand: werk, familie, vrienden...
Als de gps-gegevens van deze mensen naar een centraal punt gestuurd worden,
kunnen files voorspeld worden.
Mensen kunnen dankzij een gps ook makkelijker de snelweg verlaten
en via binnenwegen naar hun bestemming rijden.
Via gps kan een file tijdig worden aangegeven en automatisch kan er een alternatieve route voorgesteld worden.
[/SIZE]

Juist. Het kan nog beter. Sommige bedrijven, die gebouwen hebben over heel Vlaanderen/ Begië, kunnen hun administratief personeel voor enkele dagen per week in het dichtbijzijnde gebouw laten werken. De technologie is ver genoeg gevorderd om dit te realiseren. Waarom moeten deze mensen dagelijks dicht bij hun leidingevende zijn? Controle kan er steeds uitgeoefend worden door verschillende software systemen. Voor thuiswerk heb ik het minder. Er moet toch steeds een grens zijn tussen privé en werk. Met thuiswerk is die grens te dun.

oz457 15 juni 2006 09:22

Oplossingen?

Veel verkeersellende wordt veroorzaakt door de structuur van ons verkeersnet, en vooral door de niet aangepaste aansluitingspunten op belangrijke verkeersassen.
Neem bijvoorbeeld de Brusselse ring. Er is structurele file vorming bij de aansluitingen van de verschillende belangrijke assen, E40 uit Luik, E 40 van de kust, E 411 uit Namen. Zo heeft men daarenboven te maken met tunnels die niet gemaakt zijn voor het volume verkeer die er vandaag bestaat zoals de Welriekende en het Leonard kruispunt.
Al deze aansluitingspunten moeten ontlast worden door de bouw van viaducten. Een project dat gemakkelijk door banken kan gesponsord worden, daar men het gebruik ervan kan laten afbetalen door tolheffing (een betaalbare tolheffing weliswaar).

Andere structurele aanpassingen die kunnen gebeuren is het bevorderen van een betere spreiding van het verkeer. Je ziet vandaag de dag heel duidelijk dat de files ontstaan tijdens piekmomenten, huis-werk verkeer. Buiten deze piekmomenten zijn deze wegen nagenoeg leeg.

Het ontraden van de wagen door taksen en allerlei andere methodes heeft geen zin. Wanneer mensen moeten rijden, dan moeten ze rijden. Het is eerder aangeraden alternatieve transportmiddelen te promoten door deze toegankelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het leuke idee die deze regeringsleiders hadden om het A rijbewijs te ontdubbelen van het B rijbewijs. Met als gevolg dat men een apart rijexamen moet afleggen voor het gebruik van een moto. Men kan bijvoorbeeld de houders van het B rijbewijs toelaten om zonder een bijkomende belemmering te mogen rijden met brommers tot 200cc. Mensen kunnen dan gebruik maken van brommers. Het is een utopie van de groenen om iedereen op de fiets te krijgen. Gezien de afstanden bij het woon-werk verkeer is deze oplossing voor de meesten onder ons geen alternatief.

Een andere oplossing is het afschaffen van belemmeringen voor taxibedrijven. Momenteel beschikken taxibedrijven een quasi monopolie. Buiten de autotaxi zijn andere taximethoden niet toegestaan in België. Neem bijvoorbeeld de fietstaxi die enkele jaren geleden werd gelanceerd. Door de lobbying van de monopolie autotaxis werd dit idee geweerd uit de straten van onze hoofdstad. De wetgeving betreffende verzekeringen moeten danig worden aangepast dat goedkope taxi oplossingen mogelijk worden: brommer taxi's, fietstaxi's, kleine privé taxi's, enz. Het idee is best vergelijkbaar met de taxi's die bestaan in landen zoals Thailand waar men gebruik kan maken van Songtauws, Tuk-Tuk, brommertaxi's, goedkoop openbaar vervoer, rot two, enz. De reden van het succes ginder is te zoeken in een gunstige belastingssysteem en vrijheid van het beoefenen van het taxi beroep.

Ik hoop van andere mensen hier op het forum nog wat andere oplossingen te horen.

Havana 15 juni 2006 09:39

idd, de verkeersinfrastructuur in België trekt op niet veel en is vaak een belangrijke factor bij ongevallen.

We zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de Nederlanders als het gaat om verkeersinfrastuctuur.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be