![]() |
Kleinzoon Khomeini roept VS op tot inval
De Amerikanen moeten het Iraanse regime verdrijven. Die oproep komt van de kleinzoon van ayatollah Khomeini, de man achter de islamitische revolutie.
„Mijn grootvaders revolutie heeft zijn kinderen opgegeten en is van het pad geraakt”, stelt Hossein Khomeini, kleinzoon van de eerste geestelijk leider van Iran, en zelf ook geestelijke. Na drie jaar verbrak hij deze week in de heilige stad Qom zijn stilte met een aanval op het Iraanse regime en een oproep dat omver te werpen. Want het is „een dictatuur van geestelijken die ieder aspect van het leven beheersen”, zei hij in een gesprek met de Arabische satellietzender Al-Arabija. Zijn grootvader werd in 1979 door uitzinnige Iraniërs binnengehaald als hun redder, kort na het vertrek van de laatste sjah. De revolutie leidde tot de stichting van de islamitische republiek, waar de sjiitische islam politiek en privéleven bepaalde. Het is dit regime dat kleinzoon Hossein kwijtwil, en het is niet voor het eerst dat hij zich roert. In 2003 riep hij vanuit Irak de VS op democraten in Iran met een invasie aan de macht te helpen. „Iran moet vrijheid krijgen, of dat nu door binnenlandse of buitenlandse ontwikkelingen gebeurt”, zegt hij nu, daarnaar gevraagd. „Als je een gevangene bent, wat zou je doen? Ik wil dat iemand de gevangenis openbreekt.” Khomeini is na zijn eerdere uitspraken teruggeroepen naar Qom en tot zwijgen gedwongen. Dat hij die oproep nu ondanks de bedreigingen herhaalt, is opvallend. Hij maakt zichzelf tot spreekbuis van ontevreden Iraniërs en bezorgt ze met zijn familienaam en statuur meer geloofwaardigheid. Minderheden in de Koerdische en Azerische provincies en het olierijke Ahwaz smeken nog net niet hardop om Amerikaans ingrijpen. Vanwege de kritiek op het Iraanse kernprogramma neemt deze roep ook elders toe. Na terugkeer in Qom studeert de 48-jarige Khomeini bij zijn grootvaders gedoodverfde opvolger ayatollah Montazeri, die vanwege zijn kritiek weggewerkt is. Wellicht onder diens invloed neemt hij stelling tegen de verplichting in Iran voor vrouwen een hijab (hoofddoek) te dragen. De jonge Khomeini wil dat door zijn grootvader afgekondigde gebod afgeschaft zien. „De hijab is een persoonlijke kwestie. Als een vrouw dat wil, kan zij hem dragen, anders niet. Veel vrouwelijke familieleden van mijn grootvader Khomeini droegen geen hijab.” Heb je nou ooit. Alsof de Amerikanen gaan binnenvallen om hem aan de macht te brengen zeker? Staat hij, een islamitisch geestelijk leider, voor democratie? :roll: Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld...S_op_tot_inval |
Citaat:
ik snap uw gedachtegang niet. |
Dat is geen garantie styllo ben...
Want eenmaal aan de macht mogen we ons weer verwachten aan een ongecontroleerde machtssituatie ectra... |
Citaat:
|
Dit is al jaren een vast gegeven, er zijn meer Iraniërs die wilen dat de VS een aanval zou beginnen dan omgekeerd.
Maar, ja... als je dat hier zegt dan gelooft niemand je. |
Citaat:
Veel Iraniërs willen meer vrijheden en democratie. Waarom sommigen hieronder meteen een inval van de VS begrijpen, snap ik niet zo goed. trouwens, die groepje Iraniers die de VS wel liefst zag binnenvallen, zal nu wel anders denken na wat ze gezien gebben in hun buurland Irak. of denk je niet? |
Citaat:
|
revolutionair zijn zit blijkbaar in de familie
|
Oh my God?!
Als Amerika gaat binnenvallen om de macht aan Khomein te geven dan ... :? |
Citaat:
Zijn zij het niet die beweren dat alle politieke opponenten in feite creaties zijn van de echte elite die, door die verschillende opponenten tegen elkaar uit te spelen, orde uit de chaos willen creëren! Firestone en Parcival, wat denken jullie ervan? |
of die kerel het meent, ga ik niet betwijfelen. Of Amerika gaat luisteren is een andere zaak. Ze hebben de mankracht en de middelen niet, zelfs al zou Bush z'n congress nog zo ver krijgen. (Voor de oorlog in Irak was er niet een formele oorlogsverklaring, maar iets anders, meer lees je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Authori...lution_of_2002)
Vergeet niet: de president moet aan het Congress een formele 'Declaration of War' vragen, althans in theorie. En gezien Bush z'n populariteit en de populariteit van de oorlog in Irak, gaat de Republikeinse partij nooit zo stom zijn om toe te geven. Die zijn niet allemaal idioot. |
Laat de Amerikanen maar binnenvallen als het HEN goed uitkomt. Mag het ja?
|
Citaat:
Natuurlijk zijn er niet zoveel Iraniërs die willen dat de VS hun land binnenvalt. Ze zouden nogal gek zijn, als ze even hun buurlanden bekijken. De puinzooi in Afghanistan of Irak kan je toch moeilijk wenselijk achten. Er zijn zonder twijfels zeer veel Iraniërs die een heel ander beleid willen, die de godsdienstwaanzinnige Mollahs beu zijn., die zelf hun kledij en muziekkeuze en dagelijkse bezigheden willen bepalen zonder dat de staat zich over die zaken uitspreekt. Mensen zat wellicht die vinden dat homo's of 'overspelige' vrouwen niet geëxecuteerd moeten worden. Maar zij die pleiten voor een inval door de VS hebben in geen geval het beste voor met hun land en landgenoten. Dat is toch wel het minste dat je kan leren uit Afghanistan en Irak. Misschien speelt die Khomeini wel onder één hoedje met Al-Zarqawi's groep die een oorlog tussen de VS en Iran als essentieel zien voor de overwinning van het verzet in Irak en de uitputting van de VS wereldwijd? Zou me niet eens verbazen. |
Citaat:
|
Hmm, we zijn blijkbaar een beetje off-topic geraakt...
Opvallend toch dat slechts weinigen willen discussieren over positieve signalen uit Iran. Daarentegen springt men massaal op negatieve signalen. :roll: |
Citaat:
Ik snap die arabieren eerlijk gezegd ook nie zo goed meer... blijkbaar eentje die het in zijn broek doet, voor een nuclaire woestijnwinter, die er vroeg op laat zit aan te komen, als ze blijven voortspelen met nuclaire spullen. |
Citaat:
Citaat:
Uit alle onderzoek van de IAEA blijkt dat er geen feiten zijn die wijzen op de ontwikkeling van atoomwapens. Het is dus louter propaganda van de VS. Onvoorstelbaar hoe men - na de duidelijke leugens over Irak - nu weer met open ogen in dezelfde val trapt. |
Citaat:
Ik heb onlangs een boekje gelezen, over nuclaire toestanden, Laat ons zeggen dat Iran alles in huis heeft om een serieus stevig bommetje te vervaardigen... Zelf met comersjeel gekocht uranium kunnen ze in hun kernreactor, er achteraf Plutonium van maken... Het is beangstigend, waartoe een labiel regime, binnen enkele jaren toe in staat zal zijn, ... Wacht u maar gewoon af, tot een of andere Europese of Amerikaanse stad, groen oplicht wanneer het donker wordt... |
Citaat:
|
Gelieve on topic te blijven nu.
mvg, Arnold. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be