![]() |
de oorlog tussen mens en machine
Men zou de honger in de wereld kunnen oplossen door alle hongerigen neer te schieten. Men kan conflicten tussen buren oplossen door de zwakste buur te verhuizen. Men kan recidive voorkomen door de crimineel na zijn eerste misdrijf levenslang op te sluiten.
Niemand zal ontkennen dat deze maatregelen, althans op korte termijn, buitengewoon efficiënt zijn. De nazi's wilden het 'jodenprobleem' oplossen door de joden zelf op te lossen. Evenzo willen sommige mensen de conflicten die ontstaan tussen twee culturen oplossen door één cultuur - de numeriek zwakste - te verbieden. Het lijkt erop dat het gros van de mensenpopulatie nog slechts kan denken in termen van efficiëntie, winst, doelmatigheid. Ethische overwegingen lijken steeds minder een rol te spelen. Een mogelijke verklaring zou kunnen luiden dat er geen morele eensgezindheid meer bestaat, of beter: dat zulke eensgezindheid niet meer kan worden afgedwongen, want de indviduele vrijheid heeft voorrang van rechts. Bij gebrek aan eensgezindheid besluit men dan maar ofwel het numerieke gezag te laten gelden (de brute onderdrukking door de meerderheid van de minderheid), ofwel het morele als het ware uit te schakelen en louter nog te rekenen in termen van efficiëntie (dat immers ook veel calculeerbaarder is dan een afweging tussen morele argumenten). Vroeger dacht men wel eens dat de 'machines' de mens zouden vernietigen. Het is nauwelijks anders gelopen: de mens is zelf een machine geworden, die rekent en statistieken uitbraakt. Hij denkt nog louter in termen van efficiëntie. Zijn unieke eigenschap, die hem onderscheidt van de dieren en de dingen, het vermogen tot morele verontwaardiging, sterft af, zoals een spier atrofieert wanneer ze niet meer wordt gebruikt. En hij behandelt zijn medemens eveneens als machines, als wezens die niet gekwetst kunnen worden, die geen pijn voelen. En daarom begrijpt hij de ander niet, omdat elk gedrag dat niet verklaard kan worden als de resultante van 'berekening', als een programmeerfout in de machine wordt beschouwd - een fout die moet hersteld worden of waarvoor de machine moet worden uitgeschakeld. Het lijkt mij dat de mensen die onherroepelijk tot machines zijn verworden, ook best als machines kunnen worden behandeld ten einde de mensen die nog van vlees en bloed zijn, te behoeden voor de mechanisering van de mens door de machines. |
Citaat:
Daarentegen echter, is er naar mijns inziens nog geen enkele samenleving geweest die zoveel kansen heeft geboden aan de zwakkeren onder ons, dan de huidige, westerse maatschappij. Gehandicapten, zieken, baby's, ouderen, etc. etc.: allen hebben ze een kans op leven die alle kansen uit het verleden van de mensheid ruimschoots overstijgt. Nu kan u dat natuurlijk "koele statistiek" noemen, maar tonen die cijfers niet aan dat we vandaag de dag buitengewoon "moreel" bezig zijn? En dat is nu net het grote punt: waarom zou moraliteit niet kunnen samenhangen met cijfers, statistiek en efficiëntie? Net zoals deze laatste kunnen verklaard worden vanuit de evolutionair-biologische overlevingsdrang van de species "mens", kan moraliteit net zo goed in diezelfde onderhuidse principes zijn oorsprong vinden. Citaat:
|
met jou zou ik graag eens een pint gaan pakken in een café 't een en 't ander, DDD.
|
Maar DDD, de mens kan niet als machine denken daar hij er geen is, maar de mens denkt vaak wel over een ander dat die er wel één is (kwestie van het simpel te houden zeker?)
|
mensen hebben altijd nagedacht over effeciëntie. waarom zouden ze anders bv werktuigen hebben gemaakt? voor de kunst? neen, omdat het effeciënter was.
|
Het geweten onderscheid ons.
|
Citaat:
|
De mens is bij mijn weten nog steeds de meest geavanceerde en efficiente machine die ooit bestaan heeft...
vergis u niet... wij bestaan ook uit bedrading, motors, pompen en kabels hoor... Het verschil zit hem erin dat een mens een "self-sustaining" machine is... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je zou het ook héél anders kunnen stellen: het blinde streven naar het opleggen van één bepaalde "moraal" -in welke richting ook- is juist een toonbeeld van inefficiëntie. Het maakt nieuwe initiatieven onmogelijk, fnuikt daarom het pluralisme en staat een vrije markt in de weg. Mensen die redeneren vanuit economische efficiëntie zullen wel de allerlaatsten zijn om te pleiten voor het "verbieden" van bepaalde culturen of het manu militari elimineren van ganse bevolkingsgroepen. U richt uw pijlen m.a.w. in de verkeerde richting. Het ware "geweld" komt van diegenen die het maar niet kunnen laten om mensen voor te schrijven hoe ze moeten denken, wat ze goed of slecht moeten vinden en die er niet voor terugdeinzen om hun "moraal" manu militari op te leggen. En in dat bedje zijn vele politieke strekkingen ziek; en in het bijzonder dan diegenen die zichzelf expliciet tooien met labeltjes als (extreem-)"links" of (extreem-)"rechts. Allemaal pretenderen ze het recept te hebben voor een voorspoedige samenleving, maar allemaal willen ze ons vooral hun repressie slijten. U wil toch ook "sociale rechtvaardigheid"? Goed, kleur dan hier het bolletje in en voortaan heb je je te houden aan een hele waslijst van "correct" geachte opvattingen en gedragscodes. U wil toch ook dat "het eigen volk -in casu uzelf- het eerst bediend wordt"? Goed, kleur dan d�*�*r het bolletje in en voortaan zeggen wij wel wat uw wensen (behoren te) zijn. Strak in de pas én tussen de krijtstrepen. D�*t is van al deze strekkingen de grootst gemene deler. Het gevaar komt dus niet van de "economisch denkende mens", van de rationaliteit... maar juist van de prevelaars van "ethische waarheden" die zogezegd boven en buiten de economische realiteit (behoren te) staan. Laat de betutteling los, en je zal zien dat meteen heel wat druk van de ketel gaat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be