![]() |
Excel - random cell
Gegeven:
een lijst van vijftig woorden in Excel. Doel: een knop creëren die, als je er op klikt, willekeurig één van die vijftig woorden selecteert. Vraag: Biedt Excel de mogelijkheid tot het creëren van een dergelijke functie (via macro's, denk ik dan). Zo ja, kan iemand me helpen? |
In welke taal worden macro's opgesteld? VB?
|
Citaat:
|
Dit is een voorbeeldje (te schrijven in een module):
Deze macro selecteert een willekeurige cel uit het bereik. Option ExplicitDit gaat ervan uit dat je woorden in blad Sheet1 zitten, kolom A, rijen 1 tot en met 50. Zitten ze elders, dan moet je de instructie Const Bereik = "Sheet1!A1:A50" uiteraard aanpassen. |
waar is heel deze onzin voor nodig?
Citaat:
|
amaai, wat een gedoe voor een stomme random-functie...
|
Citaat:
Het kan wellicht korter met één of andere ingebouwde functie van Excel. |
maar het zal wel kloppen. Ik ken niets van VB. Het lijkt me gewoon een heel gedoe. Ik vermoed dat het in C bv makkelijker en sneller zou gaan.
|
Ik zal vanavond eens experimenteren. Dank, Firestone. :thumbsup:
|
Ik heb uw VB-taal geplakt in mijn VB-editor en dan de test gedaan en hij geeft een foutmelding. :(
Het zegt "400" en je kan alleen op ok klikken. :cry: |
1 Bijlage(n)
Ziehier een lijstje als test:
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Nick/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg[/IMG] |
1 Bijlage(n)
Ziehier het Visual Basics-script:
|
1 Bijlage(n)
Ziehier de foutmelding als ik de macro laat lopen.
|
Hellep, Firestone. ;)
|
Citaat:
Jij bent een echte cultuurbarbaar. ;-)
Bij mij werkt het. Op het werk op een Engelse Excel-2003, thuis op een Nederlandse Excel-2000. |
OK, 't is gelukt.
Bedankt, hoor. Wist niet dat je daar ook goed in was. 8O |
Nu kan ik een lijstje maken met quizvragen en daar dan random één uit pikken. 8)
|
Als ik nu nog te weten zou komen hoe ik een knopje kan aanmaken die de macro start wanneer je er op klikt, zou ik heel gelukkig zijn. :)
|
Citaat:
Zo bijvoorbeeld:
|
Citaat:
Bedankt eh! :thumbsup: Vanaf vanavond gebruik ik het o.a. om quizvragen te selecteren. :-P |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be