Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Sluiting van Guantanamo in zicht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52064)

Voodoo Child 21 juni 2006 22:49

Sluiting van Guantanamo in zicht

Citaat:

WENEN - De Amerikaanse president George W. Bush en de leiders van de Europese Unie hebben in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen gepraat over de Iraanse nucleaire crisis, de liberalisering van de wereldhandel en het gevangenenkamp van Guantanomo Bay. President Bush liet daarbij onder meer verstaan dat hij het gevangenenkamp van Guantanamo Bay zo snel mogelijk wil sluiten.
Op de jaarlijkse top tussen de Europese en Amerikaanse leiders worden de hete hangijzers in de bilaterale relaties tussen de twee grootste handelsblokken ter wereld aangesneden. Ditmaal passeren onder meer de nucleaire ambities van Iran, de situatie in Irak en Afghanistan, de verdere vrijmaking van de wereldhandel, wederzijdse investeringen, klimaatverandering, energievoorziening en samenwerking in het hoger onderwijs de revue.

De Amerikaanse president George W. Bush deelt het ,,diepe verlangen'' van de Europese Unie om het gevangenenkamp van Guantanamo Bay zo snel mogelijk te sluiten. ,,Ik wil een einde maken aan dit programma (...) We zullen mensen terugsturen naar hun thuisland'', verklaarde Bush op een persconferentie met de Oostenrijkse premier Wolfgang Schüssel en Europees Commissievoorzitter José Durao Barroso na afloop van de top.

De Amerikaanse president wacht naar eigen zeggen op een beslissing van het Amerikaanse hooggerechtshof over de plaats waar deze gevangenen berecht kunnen worden. Bovendien moet onderzocht worden hoe landen gevangenen kunnen terugnemen. Schüssel beloofde dat de EU de VS wil helpen om oplossingen te zoeken.

Volgens Bush verblijven momenteel nog zo’n 400 gevangenen in de omstreden gevangenis van Guantanamo. De meesten komen uit Saudi-Arabië, Afghanistan en Jemen. ,,We hopen dat we sommige mensen kunnen terugsturen, maar sommigen zullen in de Verenigde Staten berecht moeten worden. Sommigen zijn koelbloedige moordenaars, die zouden doden indien ze opnieuw op vrije voeten komen'', stelde Bush.

bron:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF21062006_031
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/5102528.stm
Na jaren van druk uitoefenen is er eindelijk een oplossing in de maak.
Een overwinning voor de EU en nog goed voor de mensenrechten ook.

:cheer: go EU :cheer:

Black Cat 21 juni 2006 23:00

Wat gaat Bush zeggen tegen sommigen die daar onschuldig hebben gezeten? Zo iets van "Excuseer, we hebben ons vergist, u mag naar huis."

Het wordt hoog tijd dat de USA terug een rechtstaat wordt. Wachten op Hilary?

carlgustaaf 21 juni 2006 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 1769850)
Na jaren van druk uitoefenen is er eindelijk een oplossing in de maak.
Een overwinning voor de EU en nog goed voor de mensenrechten ook.

:cheer: go EU :cheer:

ik zou niet te vroeg juichen: Bush heeft toch gezegd dat "sommige gevangenen berecht moeten worden", dat het "koelbloedige moordenaars" zijn...In de United States word moord bestraft met de doodstraf, of levenslange (écht levenslange) gevangenisstraf...verder nog een goede nacht, en zoete dromen:lol:

StevenNr1 21 juni 2006 23:21

Weet men eigenlijk iets over de vermeende schuld (aan ??) van de gedetineerden die zelfmoord pleegden?

kaatd 21 juni 2006 23:26

Of er nu honderden onschuldigen zonder vorm van proces vastzitten in Guantanamo of in Bahram of in Roemenië of Abu Ghraib (waar ze er 2500 zullen vrijlaten die ook geen proces hebben gekregen en dus onschuldig zijn) maakt niet uit.
Het is niet Guantanamo dat van belang is, wel het principe dat men mensen kan vasthouden zonder vorm van proces. Het is niet omdat Guantanamo sluit dat dat probleem is opgelost.

Maar toegegeven: het is een kleine overwinning voor iedereen die zich heeft geëngageerd of uitgesproken tegen die gruwel. Hip hoi dus.

Metternich 21 juni 2006 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat (Bericht 1769854)
Wat gaat Bush zeggen tegen sommigen die daar onschuldig hebben gezeten? Zo iets van "Excuseer, we hebben ons vergist, u mag naar huis."

U hebt liever dat ze daar blijven zitten?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat (Bericht 1769854)
Het wordt hoog tijd dat de USA terug een rechtstaat wordt. Wachten op Hilary?

http://edition.cnn.com/2006/POLITICS...ial/index.html

With the presidential election more than two years away, a CNN poll released Monday suggests that nearly half of Americans would "definitely not vote for" Sen. Hillary Rodham Clinton, whose name repeatedly tops lists of potential 2008 Democratic candidates.

Black Cat 21 juni 2006 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1769895)
U hebt liever dat ze daar blijven zitten?

Uitgebreide schadevergoedingen voor de slachtoffers en verantwoordelijkheden voor wie er mogelijk in de fout is gegaan, zouden meer dan wekom zijn.

En de burgerrechten herstellen.

Metternich 21 juni 2006 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat (Bericht 1769903)
Uitgebreide schadevergoedingen voor de slachtoffers en verantwoordelijkheden voor wie er mogelijk in de fout is gegaan, zouden meer dan wekom zijn.

En de burgerrechten herstellen.

Schadevergoedingen gebaseerd op wat? Het aantal dagen in Guantanmo of de toegebrachte "ondervragingstechnieken". Wat trouwens met mensen die terecht in Guantanamo zitten? Terroristen die wel degelijk aanslagen tegen burgerdoelwitten planden?

En burgerrechten? Als ze uit Afghanistan komen, moeten dit dat de Afghaanse burgerrechten zijn of de Amerikaanse?

lombas 21 juni 2006 23:50

Ik wacht op Rice 8)

Metternich 21 juni 2006 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1769921)
Ik wacht op Rice 8)

Ik zou in de USA op Nader stemmen. Kwestie van toch te zijn gaan stemmen maar zeker weten dat mijn stem wegegooid is 8).

lombas 21 juni 2006 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1769922)
Ik zou in de USA op Nader stemmen. Kwestie van toch te zijn gaan stemmen maar zeker weten dat mijn stem wegegooid is 8).

Niet op de Greens, dat niet nee. Ik zou waarschijnlijk Libertarian stemmen, maar die werken zoiezo toch samen met de twee andere partijen (meestal Republicans - cf. Ron Paul), wat dus neerkomt op Rice. Ik koester overigens favoritisme voor Rice; ze is een heel capabele en respectvolle vrouw.

StevenNr1 22 juni 2006 00:05

Euh ?

lombas 22 juni 2006 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1769944)
Euh ?

Wat, euh?

StevenNr1 22 juni 2006 00:24

Zij heeft al haar geloofwaardigheid kwijt gespeeld door mee de leugens van de Bush-kliek te verspreiden.

lombas 22 juni 2006 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1769961)
Zij heeft al haar geloofwaardigheid kwijt gespeeld door mee de leugens van de Bush-kliek te verspreiden.

Ik denk dat je haar iets te snel beoordeeld. Lees haar CV eens, en wat ze heeft meegemaakt. Ze geeft blijk van zeer sterke persoonlijkheid. Die nota's die ze heeft geschreven over Irak waren misschien niet van de meest achtbare, maar gezien ze toen de functie bekleedde van National Security Advisor werd ze er niet zo voor aangepakt. Wat Powell deed woog veel zwaarder door.

Nee, echt, ik meen dat ze het goed zou doen, of toch op zijn minst naar kunnen. Ik, ik bewonder ze in zekere zin een beetje; gezien haar bewogen verleden (ik probeer me dan de mens achter de politica voor te stellen). Ze is helemaal anders dan Bush; en kan in elk geval beter overtuigen dan Clinton (die het toch niet wordt hoor).

StevenNr1 22 juni 2006 00:45

Het is trouwens ook weer een voorbeeld van hoe mensen uit de politiek gemakkelijk in het bedrijfsleven geraken en andersom, als ik haar CV bekijk?

lombas 22 juni 2006 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1769973)
Het is trouwens ook weer een voorbeeld van hoe mensen uit de politiek gemakkelijk in het bedrijfsleven geraken en andersom, als ik haar CV bekijk?

Dat is een gewoonte in de VSA. Kijk naar een figuur als McNamara. Vele leden van het kabinet worden uit de bedrijfswereld geplukt, echte "managers" dus, net als Rice. Zij heeft er evenwel iets voor moeten doen ook eh, haar achtergrond en afkomst was niet de eenvoudigste. Daar kan J-lo nog een puntje aan zuigen.

Private First Class 22 juni 2006 07:26

Laten we hopen dat ze de juiste vrij laten :-)

longhorn 22 juni 2006 07:34

Ik vind het ook schandalig dat al die toeristen uit Saoedie-Arabie en Yemen tijdens hun culturele rondreis in Afghanistan door de Amerikanen ontvoerd werden. Hoe zouden wij ons voelen moest er een autobus vol Belgische bejaarden op Mozart avontuur gegijzeld worden door de Oostenrijkers?

Chipie 22 juni 2006 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1769973)

Als sommigen nu eens alles zo kritisch zouden benaderen... :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be