lomeanor |
22 juni 2006 16:33 |
het lot van Dilbeek
Als Vlaamsgezinde Dilbeekenaar maak ik me ernstig zorgen over het lot van mijn gemeente na de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
Dat de huidige VLD niet echt Vlaams bestuurt, is al langer geweten, maar hun verkiezingspropaganda doet me vermoeden dat ze nog erger van plan zijn als ze een volgende legislatuur halen.
- Ze komen op als VLD-LB (Lijst van de burgemeester-Liste du bourgemestre)
- VLD blijkt plots te staan voor Vrij Liberaal en Democratisch
- De slogan van de gemeente Dilbeek is al sinds oudsher: "Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn." Op hun foldertjes is deze slogan nergens te vinden. Nu staat er plots "Dilbeek, waar het goed is om te leven."
- In hun programma staat GEEN ENKELE communautaire eis. VLD Dilbeek blijkt de verfransing van de rand niet op te merken.
Aan de andere kant hebben we het kartel CD&V-NVA-DNA (Dilbeek Nu Anders). Dezen hebben duidelijk een heel andere strategie gekozen.
Op hun foldertjes staat het volgende:
Citaat:
Vanzelfsprekend Vlaams: Dialoog in respect voor elkaar.
Een zomerse burenbabbel, een contact met de leraar van je kind, een formulier ophalen op het gemeentehuis, vrienden maken,... in elke groep van onze gemeenschap. Dit alles is zoveel gemakkelijker als iedereen eenzelfde taal als basis gebruikt.
Meertaligheid is een belangrijke troef in het leven, voor Vlamingen en voor de anderen. Toch geldt daarenboven dat de taal spreken van de streek waar je woont getuigt van respect voor die lokale gemeenschap.
Een multiculturele samenleving kan maar echt slagen met respect voor elkaar én respect voor de taal van de streek.
Wij willen een gemeente waarin iedereen, van Franstalige bewoner tot migrant uit verre werelddelen, kansen krijgt en neemt om onze taal te leren kennen en te spreken.
Van wie zich in onze gemeenschap wil thuisvoelen, verwachten we dat ze dit respect opbrengen, als vanzelfsprekend.
Door alle contacten met de overheid ééntalig Nederlands te houden, is het voor iedereen gemakkelijker dit respect te beleven.
Eenzelfde taal spreken helpt ons elkaar te verstaan en dialoog is een belangrijke bouwsteen van een samenleving.
|
Met andere woorden: de strategiën van de verschillende grote partijen polariseren de situatie in Dilbeek. Wie in het gemeentehuis terecht komt zal van uiterst belang zijn voor het Vlaams houden van onze gemeente.
Zelf ben ik aangenaam verrast door de zeer Vlaamse eisen die CD&V ondertekent (wat volgens mij natuurlijk aan N-VA te danken is ;-))
De "alles gaat goed show" van de VLD echter, kan ik alleen maar betreuren. Het spijt me te zien dat de lokale tactiek dezelfde is als de gefaalde federale tactiek. Ontkennen van communautaire problematiek zal hun niet ver brengen. Zeker niet in een randgemeente. ;-)
|