camaris |
26 juni 2006 09:54 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
(Bericht 1777062)
Fundamentalistisch-cristelijke naties wiens vrij goed geslaagde bedoeling het is, hun waarden politiek door te drukken mogen dus naar willekeur uitzonderingen maken op ortodox christelijk gedrag, waar het hen best uitkomt, zoals het installeren van WMD's overal te r wereld op hun militaire basissen, het afgooien van atoombommen op burgersteden, het dreigen met nucleaire overkill, en het lustig verder uitvoeren van de privé-doodstraf, eveneens een barbaarse mensenrechten ontkennende praktijk... Van een stelletje machtswellustige hypocrieten gesproken.
Misschien moet de zoon van God nog maar eens aan het kruis komen hangen, om hun zo gerieflijk zeer vergeetachtig of selectief gelovig geheugen een beetje op te frissen
|
Versta mij niet verkeerd, politiek en religie zouden in mijn ogen altijd gescheiden moeten zijn, dus ook in bovenstaande situaties die u vermeldt (de directe band met religie is mij niet altijd duidelijk in uw bovenstaande voorbeelden, maar soit.) Maar is iemand hypocriet die Christen is maar tevens voor de doodstraf?
Die discussie situeert zich gewoon op twee verschillende niveau's, enzerzijds weet ik dat ik als Christen tegen de doodstraf hoor te zijn en als ik een fanatiekeling zou zijn, zou ik dit ook gebruiken om mijn stelling te onderbouwen.
Anderzijds ben ik geen fanatiekeling en volgens mijn denkwijze (die voor iedereen kan verschillen uiteraard) ben ik voor de doodstraf. Ik vind mijn eigen maatschappelijk denken (al is het louter intuitief) belangrijker (voor mij persoonlijk) dan een voorgekauwde leer van ondertussen 2000 jaar oud. (Niet dat ik daarin de waarde/moreel niet zie, maar ik laat er mij niet door leiden; als je je er volledig door laat leiden dan kom je uit bij getuigen van Jehova en dergelijke.)
Ben ik nu hypocriet? Gelijk wie het mij vraagt zal ik zeggen dat ik voor de doodstraf ben. Hypocriet zou zijn als ik tegen meneer pastoor zou zeggen dat ik radicaal tegen de doodstraf ben en tegen mijn kameraden op café er voor zou pleiten.
|