![]() |
Godsdienst, Game Over!!
Laat ons toe ook u te leiden naar uw bewustzijn.
Sterke woorden en eindeloos argumenteren zijn mooi en democratisch. Toch zijn we op een punt gekomen in de tijd der beschaving om naar een volgende stap over te gaan. De tijd van godsdienst en het geloven in een hogere macht, een god, is verouderd. Laat dit duidelijk zijn. Elk geloof heeft z'n doel en functie in het verleden vervuld. in een moderne samenleving verwacht je toch dat mensen verder zouden staan met hun verstandelijke ontwikkeling. Verschillende godsdienstige overtuigingen zullen blijven leiden tot conflicten. Aanhangers van eender welke godsdienst zijn het slachtoffer van overheden en religieuze groeperingen die verkondigen dat "god" de schepper is. "God schept de dag, moeder schept de soep".......? Euh, welkom, dit is 2006!!!!!! |
Off-topic.
Wat heeft dit met binnenlandse politiek te maken? |
Heel veel.
Het is ook in Vlaanderen en België een doorn in het oog van de echte democratie. Het vestigt de aandacht op het feit dat keuzes niet mogen verloedert worden door godsdienstige overtuiging. Het toelaten van godsdiensten in het openbaar is onaanvaardbaar in een moderne beschaving. |
Citaat:
(en ja, dit is eigenlijk off-topic) |
Is razend actueel om daarover te zeiken. Dat geloof op zich is zwakjes. Toch het traditionele. Geloof in een hogere macht is trouwens heel symplistisch. En een illusie...
|
Citaat:
|
Geloven in God is even absurd (of zinvol) als geloven in de mensheid, het vaderland, Vlaanderen, Bob Marley, jezelf, of helemaal niets... We ruilen de ene slavernij voor de andere in, net zo makkelijk als de ene vrijheid voor de andere... Lood om oud ijzer. Camus wist het al, in de jaren 50, dat het zinloos was om tegen het geloof te zijn. Nee, beter is het om tegen de mensen te zijn, in elk geval tegen die mensen die bereid zijn hun medemens te schaden uit gelijk wel ideaal ook...
|
Godsdienst is een toeverlaat voor degenen die zelf geen antwoord weten of zoeken, zij onderwerpen zich liever aan een religieuze mafia.
|
Citaat:
Maar u heeft gelijk hoor, geloven is achterhaald. We moeten kerk en staat strikt gescheiden houden. |
Laten we voortaan elk geloof aanschouwen als een hobby club.
|
Citaat:
|
inderdaad, zo bevestigt dus ook u mijn stelling:
Godsdienst is een toeverlaat voor degenen die zelf geen antwoord weten of zoeken, zij onderwerpen zich liever aan een religieuze mafia. Dank u |
Citaat:
|
Ik ben gelovig, en toch laat ik mij niet leiden door Bijbelse dogma's. In discussies met protestanten ben ik dan ook de enige die niet steevast komt aanzetten met vergeelde bijbelfragmenten.
Ik geloof, maar ik denk zelf na. Ik neem dus aan dat ik noch beter, noch slechter af ben dan een ander. Het enige verschil is dat ik gerust ben in wat er na de dood volgt. |
Citaat:
De twee definities komen dus iet of wat overeen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik neem geen enkel dogma aan. Ik geloof al in een leven na de dood van voor ik gelovig was.
Waarom is geloven een dogma, wanneer men het gevoel heeft dagelijks in contact te komen met het transcendente? Met citaten en statistieken kan men alles bewijzen, natuurlijk. Weet echter dat vrijzinnigheid, en in mindere mate ook atheïsme een dogma is. Men weet pertinent zeker dat er geen God, geen Hoger Wezen bestaat. |
Citaat:
|
Is Agnosticisme eigenlijk dogmatisch?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be