![]() |
Loskoppelen van feestdagen
De staat legt ieder jaar een aantal nationale feestdagen op. Zo verplicht men een pak katholieke feestdagen (kerstmis, pasen, pinksteren, ...) en een aantal staatse (nationale feestdag, wapenstilstand, ...) op te nemen. Mensen kunnen op die manier deze vrije dagen niet zelf invullen.
Wordt het niet eens tijd dat we aan deze dagen beginnen te verzaken en het begrip "feestdag" loskoppelen van het feit "verplichte vrije dag"? Op die manier kunnen mensen extra dagen opnemen naar eigen keuze (misschien op de feestdag in kwestie zelf, als ze bijvoorbeeld naar de kerstmis wensen te gaan) of scholen die dagen zelf kunnen bepalen (door bijvoorbeeld de grote vakantie twee weken vroeger te laten beginnen). De kwestie kadert overigens in een zeer kosmopolitisch denken. Moslims kunnen die dagen gebruiken voor hun suikerfeest, joden voor het loofhuttenfeest &c, ipv nu de aparte regelingen. |
Het is zo al zo moeilijk om verlofdagen te regelen.
|
Er zal nog een dag komen waarin we niet meer spreken over religieuze feestdagen, maar dat is wel nog heel veraf. Misschien tegen het einde van de eeuw.
|
Waarom, Patriot? Ik geloof dat er nu zo'n 11 verplicht op te nemen feestdagen zijn, wel, die zou je dan zelf kunnen besteden.
Bijvoorbeeld om in de grote vakantie met de kindjes eens weg te gaan. |
en hoe gaan grote bedrijven dat organiseren denk je? Suggesties?
|
Citaat:
|
oeps foutje in de stemming wilde neen zeggen:oops: :-(
|
Zouden mensen die tegen stemmen misschien kunnen argumenteren? :-(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, de staat moet geen katholieke feestdagen opleggen. Weg daarmee.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar zo eenvoudig ligt dat dus niet: buiten dat "werk" bestaat er ook zoiets als "gezin" en "sociaal leven", naast het vitale "tijd voor jezelf". En ik zie persoonlijk ook helemaal niet in waarom het "werk" exclusief zou moeten bepalen hoe de rest moet/kan/mag ingevuld worden. (in veel gevallen is dat trouwens reeds zo en steevast wordt dit door de betrokkenen als een probleem ervaren) Die "verplichte" vrije dagen zijn een soort van collectieve "wapenstilstand" in de economische concurrentie zodat mensen tenminste een aantal ankerpunten hebben waarop ze die verschillende dimensies in hun leven min of meer kunnen synchroniseren. In de veronderstelling dat de arbeidsmarkt "vrij" is (wat ze in veel opzichten niet is) én dat er voor werknemers voldoende alternatieven voorhanden zijn (wat meestal ook al niet zo is), zou ik je stelling nog kunnen bijtreden. Maar ik vrees dat als je -zoals de zaken er nu voorstaan- alle voor- en nadelen op een rijtje zou zetten, je al gauw tot de vaststelling zou komen dat de rekening negatief uitvalt. M.a.w. je moet iets meer variabelen in je model introduceren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
gaan we handel drijven? voor 10 euro geef ik de gewenste stem op uw polleke. :-P |
Citaat:
Ik geef geen geld om mensen om te kopen. Ik heb principes. Tot op het punt dat ik aan die principes verzaak, uiteraard. Ik dacht dat jij het misschien wel leuk zou vinden om wat asatru-vakantiedagen te nemen in plaats van dat ketterse kerstmis en zo, eh? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be