Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Minderjarige allochtonen oververtegenwoordigd" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52275)

Antoon 28 juni 2006 10:41

"Minderjarige allochtonen oververtegenwoordigd"

Citaat:

Volgens een studie die gebaseerd is op cijfers uit 1999, zijn niet-Europese minderjarigen oververtegenwoordigd binnen de groep van jongeren onder de 18 jaar die al in aanraking zijn gekomen met het gerecht.

Dat schrijft La Libre Belgique woensdag. De niet-Europese minderjarigen die in België wonen, vertegenwoordigen in totaal 4,4 procent van de bevolking. Toch is die groep goed voor 19 procent van alle parketbeslissingen en 24 procent van alle beslissingen van substituten en jeugdrechters. En als men rekening houdt met "de vreemde origine" die vermeld wordt in de dossiers, los van de nationaliteit, klimmen de percentages tot 28 procent op het niveau van het parket en tot 44 procent bij de rechters. (gva)
Tja. Van integratie gesproken.

Spanks 28 juni 2006 10:47

Confronterende cijfers toch om zo weinig aandacht aan te besteden. Als ge heel erg naïef naar de media zou luisteren, zou men het omgekeerde geloven.

Antoon 28 juni 2006 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spanks (Bericht 1781434)
Confronterende cijfers toch om zo weinig aandacht aan te besteden. Als ge heel erg naïef naar de media zou luisteren, zou men het omgekeerde geloven.

Als je heel erg naïef naar de media zou luisteren, dan zou je niets horen, want dat onderwerp wordt in ons land in alle talen verzwegen door pers en politiek.

lombas 28 juni 2006 10:51

In de lijn van Percalion:

Maar misschien hebben ze een slechte jeugd.

Antoon 28 juni 2006 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1781442)
...

Maar misschien hebben ze een slechte jeugd.

:lol: :lol: :lol:

Bhairav 28 juni 2006 11:22

Kan toch?

LeMmOnN 28 juni 2006 11:27

U wist het toch ook al!

dejohan 28 juni 2006 12:46

Ok er is een tijd geweest dat dit verzwegen werd.
Maar de laatste tijd toch niet meer hé. En maar goed ook.

Trouwens waar zijn de cijfers voor racistische incidenten?
Ik heb er de laatste drie maanden een vijftal persoonlijk meegemaakt. Eerlijk waar. En dan heb ik het over echte racistische incidenten hé, niet over iemand die met rede klaagt omdat een (ex) buitenlander zich niet gedraagt.

Pieke 28 juni 2006 12:59

Antoon, gelieve het volledig te quoten, en niet enkel wat u uitkomt.

Citaat:

BRUSSEL - Niet-Europese minderjarigen zijn oververtegenwoordigd binnen de groep van jongeren onder de 18 jaar die al in aanraking zijn gekomen met het gerecht. Dat schrijft La Libre Belgique, dat zich baseert op een studie die gebaseerd is op cijfers uit 1999. Daaruit blijkt ook dat dossiers met allochtonen minder vaak geklasseerd worden.

De niet-Europese minderjarigen die in België wonen, vertegenwoordigen in totaal 4,4 procent van de bevolking. Toch is die groep goed voor 19 procent van alle parketbeslissingen en 24 procent van alle beslissingen van substituten en jeugdrechters.

En als men rekening houdt met ,,de vreemde origine'' die vermeld wordt in de dossiers, los van de nationaliteit, klimmen de percentages tot 28 procent op het niveau van het parket en tot 44 procent bij de rechters.

Het onderzoek heeft ook aangetoond dat de vreemde origine van minderjarigen invloed heeft op de beslissingen van de gerechtelijke autoriteiten. Zo worden dossiers met allochtonen minder vaak geklasseerd zonder gevolg, en krijgen allochtone jongeren meer alternatieve straffen.
bron: standaard

CutTheCrap 28 juni 2006 12:59

De eenvoudige conclusie is dus, als men alle min 18 jarigen van van niet EU orgine uit het land zet, dan daalt de criminaliteit in die leeftijdsgroep met 50%, waar wacht men nog op. Janssens heeft nog nooit zo'n goede veiligheids statistieken kunnen voorleggen. De regering staat voor een open doel om de scoren met een spectaculaire daling van de jeugdcriminaliteit, schieten ze de bal er in of missen ze opnieuw op onbegrijpelijke wijze.

Zwarte Spion 28 juni 2006 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 1781686)
Ok er is een tijd geweest dat dit verzwegen werd.
Maar de laatste tijd toch niet meer hé. En maar goed ook.

Trouwens waar zijn de cijfers voor racistische incidenten?
Ik heb er de laatste drie maanden een vijftal persoonlijk meegemaakt. Eerlijk waar. En dan heb ik het over echte racistische incidenten hé, niet over iemand die met rede klaagt omdat een (ex) buitenlander zich niet gedraagt.

Haal ze maar alle vijf even aan. Dan zullen wij wel eens oordelen of het terecht racisme was. Durf je?

Jos Verhulst 28 juni 2006 15:57

http://nicc.fgov.be/Download.aspx?ID=886

Bad Attila 28 juni 2006 16:04

Lees eens de volledige tekst van Charlotte Vanneste, ze maakt juist GEEN link tussen immigratie en criminaliteit, wel de link tussen oorsprong en graad van reactie van politie en gerecht. ...

Ik vraag me af hoeveel mensen haar ineens als "politieke correcte, los van de realiteit levende pseudo-intellectuele" zullen bestempelen, dit om twee redenen:
- ze geeft een reden aan van de oververtegenwoordiging van allochtonen in de gerechtelijke statistieken die niks met "immigratie" an sich te maken heeft;
- ze maakt korte metten met de mythe van de "allochtoon die door politie en gerecht wordt gepamperd".

Tekst is hier te vinden.

dejohan 28 juni 2006 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion (Bericht 1781721)
Haal ze maar alle vijf even aan. Dan zullen wij wel eens oordelen of het terecht racisme was. Durf je?

a. Twee kinderen, jongen en meisje, zitten op de bus een beetje lawaai te maken, ok het was een beetje storend maar echt dat ze de boel op stelten zetten zoals sommige van die hangjongeren. Kinderen zijn rond de 13 jaar. Ouwe vent: "Het wordt tijd dat ge terug naar ulle bos gaat!".

b. Zwarte staat aan de bushalte. Bus rijdt door maar moet een tiental meter verder stoppen aan rood licht. Zwarte loopt achter de bus en klopt op de deur zodat de chauffeur wel moet open doen.
Conversatie:
Zw vraagt vriendelijk "Waarom stop je niet aan de halte?"
Chauffeur "Ik mag overal stoppen"
Zw: "Ja maar da's ni waar".
Chaufeur, roepend "JA EN DAN?".

c. Hangjongeren, zo'n 15 jaar zit met zijn voeten op de bank. Iemand maakt daar attentie op. Jongere weigert te gehoorzamen. Direct beginnen de omstaanders van "En van welk land komde blabla?". Ok hij moet niet met zijn voeten op de bank liggen, maar moet er nu ALTIJD allusie gemaakt worden op dieje zijn afkomst?

d. Buschauffeur die gewoon doorrijdt als een noord afrikaanse vrouw met buggy wil opstappen.

e. Tram aan terminus dus die staat er een paar minuten. Chauffeur wacht als er op het laatste moment iemand komt aangelopen, maar sluit net de deuren voor een vreemdeling die er tien meter achter loopt.

Nog effe een klein verhaaltje. Ik ken iemand die veel vliegt, en zoals ge weet is op een vliegveld altijd ne Euro en ne international douane-incheck. Dieje mens vertelt mij dat er in 1 van die 2 rijen ne zwarte/gekleurde staat hij dan gewoon de andere rij neemt, omdat ge er zeker van kunt zijn dat ge in die rij met gekleurde altijd langer gaat moeten wachten.

Echt, het moet verdomd lastig zijn kalm te blijven als ge nooit iets verkeerd doet en toch ALTIJD ELKE KEER WEER het deksel op uwe neus krijgt.

lombas 28 juni 2006 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 1782297)
a. Twee kinderen, jongen en meisje, zitten op de bus een beetje lawaai te maken, ok het was een beetje storend maar echt dat ze de boel op stelten zetten zoals sommige van die hangjongeren. Kinderen zijn rond de 13 jaar. Ouwe vent: "Het wordt tijd dat ge terug naar ulle bos gaat!".

Ik heb dat ook al gehoord als commentaar tegen scouts en zo op de bus. Niets aan.

Citaat:

b. Zwarte staat aan de bushalte. Bus rijdt door maar moet een tiental meter verder stoppen. Zwarte stapt op.
Conversatie:
Zw vraagt vriendelijk "Waarom stop je niet aan de halte?"
Chauffeur "Ik mag overal stoppen"
Zw: "Ja maar da's ni waar".
Chaufeur, roepend "JA EN DAN?".
Zeg, dat overkomt mij bijna iedere dag, dat ze niet binnen die lijnen stoppen.

Citaat:

c. Hangjongeren, zo'n 15 jaar zit met zijn voeten op de bank. Iemand maakt daar attentie op. Jongere weigert te gehoorzamen. Direct beginnen de omstaanders van "En van welk land komde blabla?". Ok hij moet niet met zijn voeten op de bank liggen, maar moet er nu ALTIJD allusie gemaakt worden op dieje zijn afkomst?
Wat nu? In Afrika is dat bijvoorbeeld normaal hoor. Dat zeg ik, die al verscheidene malen de eer heeft gehad dat continent te bezoeken.

Citaat:

d. Buschauffeur die gewoon doorrijdt als een noord afrikaanse vrouw met buggy wil opstappen.
Dat is mij eveneens al tweemaal overkomen, zonder buggy (gelukkig).

Citaat:

e. Tram aan terminus dus die staat er een paar minuten. Chauffeur wacht als er op het laatste moment iemand komt aangelopen, maar sluit net de deuren voor een vreemdeling die er tien meter achter loopt.
Zeg, weet jij hoe vaak dat voorkomt?

Niets persoonlijk eh, maar dit zijn echt paranoia voorbeelden.

Rudy Van Nespen 28 juni 2006 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
BRUSSEL - Niet-Europese minderjarigen zijn oververtegenwoordigd binnen de groep van jongeren onder de 18 jaar die al in aanraking zijn gekomen met het gerecht. Dat schrijft La Libre Belgique, dat zich baseert op een studie die gebaseerd is op cijfers uit 1999. Daaruit blijkt ook dat dossiers met allochtonen minder vaak geklasseerd worden.

De niet-Europese minderjarigen die in België wonen, vertegenwoordigen in totaal 4,4 procent van de bevolking. Toch is die groep goed voor 19 procent van alle parketbeslissingen en 24 procent van alle beslissingen van substituten en jeugdrechters.

En als men rekening houdt met ,,de vreemde origine'' die vermeld wordt in de dossiers, los van de nationaliteit, klimmen de percentages tot 28 procent op het niveau van het parket en tot 44 procent bij de rechters.

Het onderzoek heeft ook aangetoond dat de vreemde origine van minderjarigen invloed heeft op de beslissingen van de gerechtelijke autoriteiten. Zo worden dossiers met allochtonen minder vaak geklasseerd zonder gevolg, en krijgen allochtone jongeren meer alternatieve straffen.

Is dit niet de bevestiging van de conclusies die het Rapport Van San enige jaren geleden maakte en die toen door De Gucht werd ingemaakt als zijnde een racistische studie, die enkel gemaakt werd om het toenmalige Vlaams Blok aan stemmen te helpen?

We moeten helemaal niet verrast zijn bij deze cijfers, integendeel, ik bedenk mij steeds: dit zijn cijfers over misdaden waarvoor mensen gepakt zijn. Dat is het topje van de ijsberg: er zijn veel meer misdaden gepleegd door jonge allochtonen, waarvoor ze niet gepakt of niet vervolgd worden...

Er is een fundamenteel probleem met het normen en waardenbesef bij deze gemeenschap en d�*�*r moet iets aan gedaan worden: jarenlange preventie heeft niet geholpen, nu wordt het tijd voor effectieve en efficiente repressie.

Kay_ 28 juni 2006 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 1782271)
Lees eens de volledige tekst van Charlotte Vanneste, ze maakt juist GEEN link tussen immigratie en criminaliteit, wel de link tussen oorsprong en graad van reactie van politie en gerecht. ...

Ik vraag me af hoeveel mensen haar ineens als "politieke correcte, los van de realiteit levende pseudo-intellectuele" zullen bestempelen, dit om twee redenen:
- ze geeft een reden aan van de oververtegenwoordiging van allochtonen in de gerechtelijke statistieken die niks met "immigratie" an sich te maken heeft;
- ze maakt korte metten met de mythe van de "allochtoon die door politie en gerecht wordt gepamperd".

Tekst is hier te vinden.

Ja,maar dat is vergeten hé. Dan is het weer de 'rode' media die leugens verspreiden. Overigens ik las onlangs (heb geen bron, is al een tijdje gelden) dat de allochtonen idd oververtegenwoordigd zijn. Maar dat in het totaal van de allochtone bevolking dit maar op 3 of 4 procent uitkomt. Wat betekent dat pakweg 96% geen enkele aanraking met het gerecht heeft gehad. Het is dus de taak om die 4% aan te pakken die het imago bezoedelt.

Nynorsk 28 juni 2006 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1782313)
Dat is mij eveneens al tweemaal overkomen, zonder buggy (gelukkig).

Zeg, weet jij hoe vaak dat voorkomt?

Niets persoonlijk eh, maar dit zijn echt paranoia voorbeelden.

Dat is nie paranoia.
Een paar maand geleden zat ik op een tram die op z'n gemakske 2 allochtoon uitziende jongeren voorbijreed zonder te stoppen. Een oudere man riep nog naar de tramchauffeur dat er mensen stonden, maar die chauffeur reageerde natuurlijk niet. Twee andere allochtonen gingen aan de chauffeur vragen wat het te betekenen had. Chauffeur: 'tram zit vol'. Goed, het was aardig druk, maar niet ZO druk, want aan de volgende halte waar iemand stond te wachten oordeelde de tramchauffeur dat er blijkbaar toch nog 5 mensen bijkonden.

Ik zie het trouwens wel vaker dat trams en bussen allochtonen gewoon laten staan.
En dan komen klagen dat er wel eens amok gemaakt wordt op het openbaar vervoer. Die twee allochtonen op m'n tram zijn kalm gebleven, ik had het nochtans nie raar gevonden mochten ze eens wat flinker van hun tak gemaakt hebben.

Jos Verhulst 28 juni 2006 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 1782297)

Ha! Buggy's & bussen! Na de geboorte van mijn derde kind keerde ik van een moederhuisbezoek terug huiswaarts met de twee andere kinderen, per de bus. Oudste kind peuter te voet, andere in buggy. Eerst laat ik de oudste opstappen, de deuren gaan plots dicht en hij zit ertussen. Geroep in de bus; hé chauffeur! Geween. Ik hijs met iemands hulp de buggy met nummer twee erin aan boord. Deur opnieuw voortijdig dicht, buggy ertussen, dubbel concert. Dan ikzelf naar omhoog en inderdaad: deur opnieuw tevroeg terug, ikzelf ertussen.
Bij mijn vierde kind ging ik met den auto.

Bad Attila 28 juni 2006 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen (Bericht 1782325)
Is dit niet de bevestiging van de conclusies die het Rapport Van San enige jaren geleden maakte en die toen door De Gucht werd ingemaakt als zijnde een racistische studie, die enkel gemaakt werd om het toenmalige Vlaams Blok aan stemmen te helpen?

Het verslag Van San wordt hierdoor absoluut niet bevestigd (maar ook niet ontkracht, zeg ik er onmiddelijk bij).

Van San geeft culturele oorzaken bij de allochtonen (meer bepaald de Marokkanen) aan; Vanneste geeft culturele oorzaken bij politie en gerecht aan. Ik heb zo een vermoeden dat beiden waarschijnlijk wel een deel van de antwoorden geeft.

Citaat:

We moeten helemaal niet verrast zijn bij deze cijfers, integendeel, ik bedenk mij steeds: dit zijn cijfers over misdaden waarvoor mensen gepakt zijn. Dat is het topje van de ijsberg: er zijn veel meer misdaden gepleegd door jonge allochtonen, waarvoor ze niet gepakt of niet vervolgd worden...
Onrechtstreeks toont het verslag Vanneste (zo zal ik het noemen) het tegendeel aan: door het gerichte politionele optreden naar allochtonen toe, is de pakkans bij die groep groter. De "zwarte cijfer" zal bij die groep dus lager liggen dan bij de autochtonen.

Citaat:

Er is een fundamenteel probleem met het normen en waardenbesef bij deze gemeenschap en d�*�*r moet iets aan gedaan worden: jarenlange preventie heeft niet geholpen, nu wordt het tijd voor effectieve en efficiente repressie.
Er bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs dat we minder veilig zouden zijn dan pakweg dertig jaar geleden. Er bestaat enkel bewijs dat de criminele fenomenen verschillend zijn dan pakweg dertig jaar geleden.
Dat er een normvervaging is, daar ben ik wel mee akkoord.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be