Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Armeense genocide, 20 copy/pastes later... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52359)

Tantist 30 juni 2006 07:54

Armeense genocide, 20 copy/pastes later...

Onze Turkse forumgenoten hebben er hun best voor gedaan om ons te doen geloven dat de Armeense Genocide niet heeft plaats gehad. Daarvoor halen ze magische argumenten aan alsof de Armeniërs collectief verdwaald zijn in de woestijn en daar een beetje zijn omgekomen van honger en dorst en dies meer...

Meer dan 20 negationistische topics later, hoe denkt u er over?

Tantist 30 juni 2006 07:55

http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_genocide

Antoon 30 juni 2006 12:02

Ik denk dat je buiten de paar turken alhier meegerekend niemand zal vinden die gaat stemmen dat de genocide niet heeft plaatsgehad. Zo is het ook in de rest van de wereld.

stonaar 30 juni 2006 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1784879)
Onze Turkse forumgenoten hebben er hun best voor gedaan om ons te doen geloven dat de Armeense Genocide niet heeft plaats gehad. Daarvoor halen ze magische argumenten aan alsof de Armeniërs collectief verdwaald zijn in de woestijn en daar een beetje zijn omgekomen van honger en dorst en dies meer...

Meer dan 20 negationistische topics later, hoe denkt u er over?

Ik ben geen grote vriend van de Turken.

Maar dat zeg jij toch? Als je lef hebt, reageer je op berichten van Turk4Ever of Samuray, anders ben je lekker achterbaks bezig.

Nierika 30 juni 2006 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1785748)
Ik ben geen grote vriend van de Turken.

Maar dat zeg jij toch? Als je lef hebt, reageer je op berichten van Turk4Ever of Samuray, anders ben je lekker achterbaks bezig.

Wat ken jij het hier allemaal goed, en dit pas sinds deze maand ingelogd. Je Griekse vlag kan me niet van de indruk ontdoen dat je eerder een Turkse lading dekt.

stonaar 30 juni 2006 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 1785837)
Wat ken jij het hier allemaal goed, en dit pas sinds deze maand ingelogd. Je Griekse vlag kan me niet van de indruk ontdoen dat je eerder een Turkse lading dekt.

Ik was hier langer als een maand, maar was niet geregistreerd.

Ik heb de topic over de Armeense genocide helemaal geelzen, heb jij dat ook gedaan?

pinbag 30 juni 2006 21:14

Genocide met een hoofdletter en mijn bron is Robert Fisk.

Supe®Staaf 1 juli 2006 08:15

Genocide verpietert stilaan tot een nep-begrip, een etiket geplakt op triestige gebeurtenissen volgens politieke opportuniteit.
Alsof een moord erger is wanneer ze ettelijke malen op gelijkaardige wijze plaatsgrijpt.
Elk slachtoffer is er gewoon een teveel. Er bestaat m.i. geen enkele reden om moordpartijen naargelang het getal als gruwelijker voor te stellen.

pinbag 1 juli 2006 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1786388)
Genocide verpietert stilaan tot een nep-begrip, een etiket geplakt op triestige gebeurtenissen volgens politieke opportuniteit.
Alsof een moord erger is wanneer ze ettelijke malen op gelijkaardige wijze plaatsgrijpt. Elk slachtoffer is er gewoon een teveel. Er bestaat m.i. geen enkele reden om moordpartijen naargelang het getal als gruwelijker voor te stellen.

Het gaat hem meer om de geaardheid van het uitmoorden.;-)

Een massa-slachting kun je empirisch gezien niet ontkennen maar toch word het ontkent of gemanipuleerd zodanig dat het beter uitkomt voor de desbetreffende persoon/macht.

Natuurlijk heb je gelijk of het nu 100.000 mensen zijn of 1 de pijn en het lijden zal even gelijkaardig zijn voor de slachtoffer/slachtoffers.

Samuray 1 juli 2006 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 1786108)

Weet je wel wie die Fisk is?
Een journalist...
Een journalist nahollen in zo'n ernstige kwestie.
BAD SIGN

Supe®Staaf 1 juli 2006 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 1788788)
Het gaat hem meer om de geaardheid van het uitmoorden.;-)

't Zal me zwierig worst wezen of ik vermoord wordt uit ethnische overwegingen, uit jaloezie, uit hebzucht, uit homofobie, uit heterofobie, uit religieus fanatisme, uit flamingantische colère,..........

Jozef Ostyn 1 juli 2006 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1786388)
Alsof een moord erger is wanneer ze ettelijke malen op gelijkaardige wijze plaatsgrijpt.
Elk slachtoffer is er gewoon een teveel. Er bestaat m.i. geen enkele reden om moordpartijen naargelang het getal als gruwelijker voor te stellen.

Grotendeels mee eens. Naar mijn aanvoelen moet de term "genocide" gereserveerd worden voor een doelbewuste, door de overheid gedirigeerde en uitgevoerde poging om een bepaalde bevolkingsgroep fysiek uit te roeien.

In die zin was er wel degelijk sprake van een genocide tegen de Armeniërs in het Ottomaanse Rijk in 1915, maar niet tijdens eerdere slachtpartijen, bv. in 1895.
Ook de Holocaust kan in die zin als genocide bestempeld worden en waarschijnlijk de Duitse koloniale campagne tegen de Herero's ook.
De anti-Tutsi-slachtpartijen in Rwanda zijn m.i. een discussiegeval.

Supe®Staaf 1 juli 2006 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1792060)
In die zin was er wel degelijk sprake van een genocide tegen de Armeniërs in het Ottomaanse Rijk in 1915, maar niet tijdens eerdere slachtpartijen, bv. in 1895.
Ook de Holocaust kan in die zin als genocide bestempeld worden en waarschijnlijk de Duitse koloniale campagne tegen de Herero's ook.
De anti-Tutsi-slachtpartijen in Rwanda zijn m.i. een discussiegeval.

Desondanks zou het moeten kunnen dat iemand twijfelt aan welke moord ook, op welke schaal ook begaan.

Jozef Ostyn 1 juli 2006 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1792088)
Desondanks zou het moeten kunnen dat iemand twijfelt aan welke moord ook, op welke schaal ook begaan.

Zoals ik in een eerdere discussie reeds ten overvloede geargumenteerd heb, ben ik geen voorstander van het strafbaar stellen van negationisme (ook niet van de Holocaust). Dat betekent niet dat ik de negationisten (dwz, mensen die moedwillig liegen en de feiten verdraaien) niet crapuleus vind.

C uit W 1 juli 2006 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1792105)
Zoals ik in een eerdere discussie reeds ten overvloede geargumenteerd heb, ben ik geen voorstander van het strafbaar stellen van negationisme

Bijna niemand zeker? :?

Jozef Ostyn 1 juli 2006 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 1792111)
Bijna niemand zeker? :?

Er liepen hier in het verleden heftige voorstanders van de anti-negationismewet rond (sommige rationeel, andere minder).

Supe®Staaf 1 juli 2006 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1792117)
Er liepen hier in het verleden heftige voorstanders van de anti-negationismewet rond (sommige rationeel, andere minder).

Hun vrij gorote aantal heeft me steeds enorm verwonderd.
Zonder veel nadenken verdedigden ze censuur vanwege de overheid, zonder ook maar een moment in overweging te nemen dat overheden en tegelijk hun heersende ideologieën kunnen veranderen, waardoor ze zelf snel van censor naar gecensureerde kunnen evolueren...........

Twanne 1 juli 2006 14:55

Ik weet eigenlijk niet of het specifiek een genocide was. Alleszins zeker niet tegen de Armeense bevolking als geheel, want de Armeniërs in West-Anatolië en in het Europese gedeelte van het Ottomaanse Rijk werden met rust gelaten. Het ging om de verhuis van de opstandige Armeniërs (in de Kaukasus). Dat er hooggeplaatste militaire in het geniep een bevel zouden hebben gegeven tot het onaardig behandelen (om het braafjes uit te drukken) van die opstandelingen is iets anders. Maar ik denk niet dat het om een door de staat georganiseerde genocide ging tegen de hele Armeense bevolking. Dit in tegenstelling tot de Holocaust of de genocide in Rwanda.

StevenNr1 1 juli 2006 15:14

Ik zie het ongeveer als Twanne maar heb toch op 'Ik weet het niet' gestemd.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 1786108)

Heb ik ook gelezen maar hij spreekt van 1.5milj. slachtoffers terwijl er volgens de cijfers van Turk4Ever niet eens zoveel Armenen daar woonden? (Wat niets afdoet aan de gruwel die hij beschrijft. Echt vreselijk en er zijn ook duidelijk teveel massamoorden tegen gewone Armeniërs begaan met opzet.)

Supe®Staaf 1 juli 2006 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Twanne (Bericht 1792146)
Ik weet eigenlijk niet of het specifiek een genocide was.

Speelt dat een rol?
Elke moord is er een teveel, ook als ze van staatswege gebeurt, ook als ze niet tegen een hele groep of evolking gebeurt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be