Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat zijn Walen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53269)

jOOSt 5 juli 2006 12:51

Wat zijn Walen?

Eventjes voortborduren op de peiling "Hollanderhaat"..... (http://forum.politics.be/showthread.php?t=53254)

Jaani_Dushman 5 juli 2006 13:02

Walen zijn de buren waar we het dichtse bijstaan. Aangezien gebleken is dat we niet in één staat kunnen leven met deze dichtste aanverwanten, komt dat Groot-Nederland al helemaal niet ter sprake.

Tantist 5 juli 2006 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1802460)
Walen zijn de buren waar we het dichtse bijstaan. Aangezien gebleken is dat we niet in één staat kunnen leven met deze dichtste aanverwanten, komt dat Groot-Nederland al helemaal niet ter sprake.

Pas maar op, want meer is er niet nodig om u van Belgische sympathieën te verdenken.

Wat België onleefbaar maakt, is dat het Vlamingen en Walen tegen elkaar opzet. Dat probleem heb je niet meer bij de Verenigde Nederlanden.

Overigens zijn de Nederlanders degenen waar we het dichtste bijstaan: we zijn er zelf immers. Dan pas komen de Walen en Luxemburgers.

Jaani_Dushman 5 juli 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1802490)
Wat België onleefbaar maakt, is dat het Vlamingen en Walen tegen elkaar opzet. Dat probleem heb je niet meer bij de Verenigde Nederlanden.

En waarom zou dat probleem zich niet stellen bij de Verenigde Nederlanden?

Silhoutte 5 juli 2006 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1802490)
Pas maar op, want meer is er niet nodig om u van Belgische sympathieën te verdenken.

Overigens zijn de Nederlanders degenen waar we het dichtste bijstaan: we zijn er zelf immers. Dan pas komen de Walen en Luxemburgers.

Zever. Alle Belgen hebben (met uitzondering van Loon/Luik) tot de 17 provincieën behoord.

Silhoutte 5 juli 2006 13:48

"Wat België onleefbaar maakt, is dat het Vlamingen en Walen tegen elkaar opzet."Ik heb geen problemen met Walen.

SethMoN 5 juli 2006 13:52

Ik ben een Vlaamse Waal.:-D

1handclapping 5 juli 2006 14:04

Ik geloof dat het universeel is en niets met staats- en/of taalgrenzen te maken heeft. Die van Antwerpen hebben een dikke nek, die van "Over het water" zijn een beetje simpel. Hollanders, Schotten en Meckelenburgers zijn Gierigaards.. Marokkanen zijn crimineel, Italianen luidruchtig mensen uit Vierländer zijn petattenboeren. Inwoners van boom .. hondenfretters enz...

Ik heb een grondige hekel aan mensen uit Nederland die ik "Ollanders" noem,
hun cultuur is barbaars, ze weten absoluut niet goed te leven, doen niets anders dan ouwehoeren en zijn het 100 % met mij hierover eens. Alle Nederlanders die ik ken vertonen de neiging met mij bevriend te geraken
en bekritizeren hun land en landsgenoten in de meest denigrerende bewoordingen.

Walen daarentegen kunnen bijna zo goed zuipen als de Limburgers, wat ze aan die Pekèt en Maitrak vinden weet ik niet. Ik heb de indruk dat ze meer, maar slechtere fanfares en harmonies hebben dan wazt in Kempische gemeentes gebruikelijk is.

In Friesland sluiten de meeste café's om 21h30 !

Afgezien van de taal- en godsdienst verschillen van de puur autochtone bevolking zijn er dus wel nog een pak culturele !

Ik beveel van harte de lectuur aan van : Wallonië door Guido Fonteyn

isbn 90 254 0523 1

Een van de conclusies van het boek :
De Walen kijken vandaag wat onthutst rond, omdat naar de schatten van de Waalse ondergrond weinig vraag meer is.

Mijn mening : je kan in deze zin "Waals" door "Belgisch" of "Nederlands" of "Fries" enz.. vervangen (ook het gas van slochteren zal ooit uitgeput geraken).

jan hyoens 5 juli 2006 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SethMoN (Bericht 1802570)
Ik ben een Vlaamse Waal.:-D

en ik die dacht dat je enkel belg was en de rest karakter?

Jan van den Berghe 5 juli 2006 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte (Bericht 1802543)
Zever. Alle Belgen hebben (met uitzondering van Loon/Luik) tot de 17 provincieën behoord.

Doordat u al onmiddellijk moet afkomen met een uitzondering gaat uw stelling "alle Belgen" niet op.

Trouwens, België bestond niet in die tijd. Bijgevolg kunnen "de Belgen" ook niet behoort hebben tot iets wat nog niet bestond.

Jan van den Berghe 5 juli 2006 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1802601)
Ik heb een grondige hekel aan mensen uit Nederland die ik "Ollanders" noem, hun cultuur is barbaars, ze weten absoluut niet goed te leven, doen niets anders dan ouwehoeren en zijn het 100 % met mij hierover eens. Alle Nederlanders die ik ken vertonen de neiging met mij bevriend te geraken en bekritizeren hun land en landsgenoten in de meest denigrerende bewoordingen.

Wat is er dan wel "barbaars" aan de Nederlandse cultuur? Zamenhof dacht over andere culturen niet op de manier waarop u dacht, hoor...

SethMoN 5 juli 2006 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 1802628)
en ik die dacht dat je enkel belg was en de rest karakter?

Blijkbaar wordt hier toch in Waal/Vlaming tegenstelling gedacht dus daarom dat ik eens de so called utopie van Vlaamse Waal (Belg tout court) wou aanhalen. Ik vind het wel leuk Jantje dat je veel antwoordt op mijn berichtjes.:>

jan hyoens 5 juli 2006 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SethMoN (Bericht 1802644)
Blijkbaar wordt hier toch in Waal/Vlaming tegenstelling gedacht dus daarom dat ik eens de so called utopie van Vlaamse Waal (Belg tout court) wou aanhalen. Ik vind het wel leuk Jantje dat je veel antwoordt op mijn berichtjes.:>

Uit liefdadigheid heb ik mij opgeofferd.;-)

Tantist 5 juli 2006 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte (Bericht 1802553)
"Wat België onleefbaar maakt, is dat het Vlamingen en Walen tegen elkaar opzet."Ik heb geen problemen met Walen.

Hoe egocentrisch: ik ik ik...

SethMoN 5 juli 2006 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 1802650)
Uit liefdadigheid heb ik mij opgeofferd.;-)

We gaan nog beginnen denken dat je links bent.

Tantist 5 juli 2006 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte (Bericht 1802543)

Dat is geen weerlegging van het gezegde. De Nederlanders hebben immers ook tot die 17 provinciën behoort.

Tantist 5 juli 2006 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1802493)
En waarom zou dat probleem zich niet stellen bij de Verenigde Nederlanden?

Waarom zou het zich wel stellen? Het bipolaire van België is niet eens aanwezig in de Verenigde Nederlanden...

1handclapping 5 juli 2006 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1802635)
Wat is er dan wel "barbaars" aan de Nederlandse cultuur? Zamenhof dacht over andere culturen niet op de manier waarop u dacht, hoor...

In tegenstelling tot U had Zamenhof gevoel voor humor. In dezelfde post was duidelijk te lezen dat ik met alle Nederlanders die ik leerde kennen bevriend geraakte, maar dat het een verassende algemene eigenschap is van die Noorderlingen dat ze hun eigen volk zeer hard bekritizeren.

"Barbaars" - het is niet voor niets dat de drukst bezochte autosnelwegeetgelegenheid in Meer ligt .. net over de grens Nederland/België. De laatste forummeeting ging door bij de Trapisten van La Trappe, gaat U gerust zelf een kijkje nemen :
maar wees om bier te proeven tijdig ! Om 17h30 sluit de herberg ! Je kan dan wel naar Westmalle rijden en zelf vaststellen dat Noord-Laaglandse cultuur grondig van de zuidelijke verschilt.

Ik ben een fan van de Noordelijke ruimtelijke ordening, maar ben er zeker van dat indien men zuidelijke architekten hun ding had laten doen, het resultaat veel warmer zou geweest zijn.

En français : vive la différence ! vivu la diferenco !

Jan van den Berghe 5 juli 2006 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1802682)
In tegenstelling tot U had Zamenhof gevoel voor humor. In dezelfde post was duidelijk te lezen dat ik met alle Nederlanders die ik leerde kennen bevriend geraakte, maar dat het een verassende algemene eigenschap is van die Noorderlingen dat ze hun eigen volk zeer hard bekritizeren.

Dit is hier geen humorforum. Voor het overige hebben Nederlanders inderdaad een gezonde vorm van zelfrelativering, al gaat dat heus niet altijd op.

SethMoN 5 juli 2006 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1802690)
Dit is hier geen humorforum.

:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be