Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De kaart van het Midden-Oosten hertekend (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53302)

Djiezes 6 juli 2006 14:15

De kaart van het Midden-Oosten hertekend

2 Bijlage(n)
Interessante denkoefening van het Armed Forces Journal, waarin de kaart van het Midden-Oosten wordt hertekend naar ethnisch/religieuze maatstaven. Vooral Saudi-Arabië, Irak en Pakistan moeten eraan geloven. Israël keert terug naar de grenzen van voor '67; er komt een onafhankelijk Koerdistan; Afghanistan schuift op naar het oosten en er komt een tweede (arabisch-) sjiïtische staat naast Iran. Ook wordt er een 'Islamic Sacred State' gecreëerd, met daarin Mekka en Medina, dat een soort islamitisch Vaticaanstad moet worden.

Zo'n hertekening lijkt -hoewel deze in de praktijk niet (helemaal) haalbaar is- veel van de huidige problemen te kunnen oplossen... of niet?

link naar het artikel

ik heb de kaartjes "before" en "after" toegevoegd.

Flippend Rund 6 juli 2006 14:58

Hahahaha ja Turkije, Pakistan en Iran gaat vooral toelaten dat hun grondgebied gehalveerd wordt.

Interessante denkoefening. Mag ik de joint?

Djiezes 6 juli 2006 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 1804668)
Hahahaha ja Turkijke en Pakistan gaat vooral toelaten dat hun grondgebied gehalveerd worden.

Interessante denkoefening.

Lees mijn post Einstein! :roll:

Het is een denkoefening en geen plan. Natuurlijk gaan die landen dat niet toelaten. Ik heb ook niet beweerd dat dit idee haalbaar is, integendeel zelfs.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 1804668)
Mag ik de joint?

Ik rook niet...

Flippend Rund 6 juli 2006 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes (Bericht 1804675)
Lees mijn post Einstein! :roll:

Het is een denkoefening en geen plan. Natuurlijk gaan die landen dat niet toelaten. Ik heb ook niet beweerd dat dit idee haalbaar is, integendeel zelfs.

ik lachte niet met jou, ik lachte met het AFJ. Typisch Amerikaans om dergelijke fantasietjes te componeren. Als ik me niet vergis hadden ze ook een plan voor Irak. Maar waarom zou je zo kleinschalig blijven denken?

Ik denk dat de wereld beter af zou zijn moesten de VS in 4 aparte naties gesplitst worden. Misschien dat ze dan tegen elkaar beginnen oorlog maken, en de rest van de wereld wat rust gunnen. Ik zal eens emailen naar de AFJ.

Jan van den Berghe 6 juli 2006 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes (Bericht 1804589)
Interessante denkoefening van het Armed Forces Journal, waarin de kaart van het Midden-Oosten wordt hertekend naar ethnisch/religieuze maatstaven. Vooral Saudi-Arabië, Irak en Pakistan moeten eraan geloven. Israël keert terug naar de grenzen van voor '67; er komt een onafhankelijk Koerdistan; Afghanistan schuift op naar het oosten en er komt een tweede (arabisch-) sjiïtische staat naast Iran. Ook wordt er een 'Islamic Sacred State' gecreëerd, met daarin Mekka en Medina, dat een soort islamitisch Vaticaanstad moet worden.

Ik zie heel merkwaardige zaken. Welke etnische maatstaven men gebruikte, is niet echt te volgen. Syrië is bijvoorbeeld bijna onaangetast, terwijl de bevolking er in meerderheid soennitische Arabieren zijn. Ook in Jordanië wonen er soennitische Arabieren. Waarom vormt Koeweit een aparte staat? Ook daar wonen sjiïtische Arabieren.

Wat trouwens te doen met de vele minderheden die er in vele landen bestaan? Syrië heeft een belangrijke christelijke Arabische, Aramese en Assyrische minderheid.

Gun 6 juli 2006 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 1804678)
Ik denk dat de wereld beter af zou zijn moesten de VS in 4 aparte naties gesplitst worden. Misschien dat ze dan tegen elkaar beginnen oorlog maken, en de rest van de wereld wat rust gunnen. Ik zal eens emailen naar de AFJ.

:-)

maddox 6 juli 2006 21:41

Mijn ideaalbeeld van het midden oosten.

Jaani_Dushman 6 juli 2006 23:15

Citaat:

Zo'n hertekening lijkt -hoewel deze in de praktijk niet (helemaal) haalbaar is- veel van de huidige problemen te kunnen oplossen... of niet?

link naar het artikel

ik heb de kaartjes "before" en "after" toegevoegd.

Koeweit, Qatar en VAE blijven bestaan, ondanks dat dat bij mijn weten geen etnische of religieuze entiteit is.
De VS wil haar meest trouwe bondgenoten behouden?

StevenNr1 6 juli 2006 23:20

Hetgeen men daar voor Koerdistan, Iran, Azerbeidjan en Irak voorstelt, lijkt mij misschien wel eerder de geopolitieke wens van de VS.
En zoals opgemerkt vergeet men duidelijk etnisch en/of religieuze minderheden en twisten in andere landen daar en gaat men volgens mij dan weer teveel uit van een conflict-scenario tussen de verschillende etnische en/of religieuze gemeenschappen.

Fonske 7 juli 2006 00:07

Moet men in Africa ook mischien eens proberen. Al die grenzen zijn daar al even artificieel.
Trouwens waar wachten de Vlaams Nationalisten op om hier een gecorigeerde kaart van belgie te tonen?

Jaani_Dushman 7 juli 2006 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fonske (Bericht 1805509)
Moet men in Africa ook mischien eens proberen. Al die grenzen zijn daar al even artificieel.
Trouwens waar wachten de Vlaams Nationalisten op om hier een gecorigeerde kaart van belgie te tonen?

Zoiets?

Jaani_Dushman 7 juli 2006 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1805454)
Hetgeen men daar voor Koerdistan, Iran, Azerbeidjan en Irak voorstelt, lijkt mij misschien wel eerder de geopolitieke wens van de VS.
En zoals opgemerkt vergeet men duidelijk etnisch en/of religieuze minderheden en twisten in andere landen daar en gaat men volgens mij dan weer teveel uit van een conflict-scenario tussen de verschillende etnische en/of religieuze gemeenschappen.

Nochtans snijden ze wel flinke stukken van Saudi-Arabië en Pakistan. Toch twee van hun belangrijkste bondgenoten.
Maar de etnische en religieuze grenzen worden meestal wel gevolgd als ze in het voordeel van de VS zouden zijn, en genegeerd als ze niet voordelig zouden zijn.

kaatd 7 juli 2006 00:23

1 Bijlage(n)
Wat een toeval! Ik vond net een gelijkaardige denkoefening van een bekende denktank (Kommunist Anti-American ThinkDank) in hun tijdschrift Unarmed Kaatd Journal. Daarin stond een artikel over 'The Untied States of Amnesia", waarin de kaart van de VSA wordt hertekend naar ethnisch/religieuze/politieke maatstaven.

Hoewel op korte termijn niet helemaal haalbaar, misschien toch een interessante denkoefening voor het oplossen van de wereldproblematiek?

Ik geef alleen het kaartje 'na'. De oorspronkelijke is wellicht bekend.

PS: Alaska en de eilanden staan er niet op. Alaska wordt terug een deel van Rusland, de eilanden worden onafhankelijk.

Lex Blanca 7 juli 2006 00:34

Citaat:

Ook wordt er een 'Islamic Sacred State' gecreëerd, met daarin Mekka en Medina, dat een soort islamitisch Vaticaanstad moet worden.

Hoe zou de Westerse wereld daarop reageren?
Niet al te positief vermoed ik...sterker nog...if they (Islam/Moslims)'d even dream about it they'd better wake up and apologise...:|

Jaani_Dushman 7 juli 2006 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kaatd (Bericht 1805524)
Wat een toeval! Ik vond net een gelijkaardige denkoefening van een bekende denktank (Kommunist Anti-American ThinkDank) in hun tijdschrift Unarmed Kaatd Journal. Daarin stond een artikel over 'The Untied States of Amnesia", waarin de kaart van de VSA wordt hertekend naar ethnisch/religieuze/politieke maatstaven.

Hoewel op korte termijn niet helemaal haalbaar, misschien toch een interessante denkoefening voor het oplossen van de wereldproblematiek?

Ik geef alleen het kaartje 'na'. De oorspronkelijke is wellicht bekend.

PS: Alaska en de eilanden staan er niet op. Alaska wordt terug een deel van Rusland, de eilanden worden onafhankelijk.

:lol:

maddox 7 juli 2006 03:35

'k moet toegeven. Nu zien we kaartjes getekend op papier, met kleurpotlood, een inspiratie ingegeven door groeperingen die al dan niet "snugger" bezig zijn.

Maar ik heb mijn tekengereedschap gevonden. Met dank aan de USSR

Djiezes 7 juli 2006 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1805520)
Zoiets?

:rofl: Ostende? Bruges? Gand? Anvers? Bruxelles? Louvain? De vlaams nationalisten gaan lachen! :rofl:

Jozef Ostyn 7 juli 2006 10:17

Citaat:

Ik betwijfel of dit echt wel alles zou oplossen. De dromen zijn vrij.

djimi 7 juli 2006 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1805117)

Wat trouwens te doen met de vele minderheden die er in vele landen bestaan? Syrië heeft een belangrijke christelijke Arabische, Aramese en Assyrische minderheid.

Oei, oei, oei,

en ik die dacht dat in die onverdraagzame Islamofascistische wereld al die minderheden allang uitgeroeid waren !

'k Zal toch nog eens een boek moeten vastpakken, begot.

Lof der Zotheid 7 juli 2006 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1805914)
Oei, oei, oei,

en ik die dacht dat in die onverdraagzame Islamofascistische wereld al die minderheden allang uitgeroeid waren !

'k Zal toch nog eens een boek moeten vastpakken, begot.

Zelfs leraren kunnen nog leren, zie...:twisted: ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be