Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Probleem met de harde schijf (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53401)

stonaar 8 juli 2006 17:56

Probleem met de harde schijf

Ik zou graag mijn harde schijf willen herindelen. Nu heb ik twee harde schijven, respectievelijk van 15gb (c-schijf) en 60gb (d-schijf). Oorspronkelijk had ik maar één schijf. Ik heb het zelf herverdeeld. Bedoeling was dat al mijn windows-files op c-schijf moesten komen, en alle andere op d-schijf. Bij onstabiel systeem, moest ik dus alleen c-schijf formatteren ..

Nu is mijn c-schijf vol. Ik heb teveel programmas op c-schijif geïnstalleerd. En mijn windows file is 4gb groot ! Bij het installeren van progs was c-schijf als standaard ingesteld, ik moest manueel een d van maken, en dan twintig keer op enter drukken, om software geïnstalleerd te krijgen. Laatste tijd, hield ik daar geen rekening mee, en heb ik nu een program files van 7gb! Daar komt nog doc&set. van 2gb, .. Ik krijg nu geregeld waarschuwingen, 'er is onvoldoende geheugen', ...

Dit terwijl mijn andere harde schijf, nog 15 gb vrij heeft.

Ik zou 10gb, van d naar c, willen overbrengen. Is dat mogelijk zonder pc te formatteren?

Alvast bedankt.

Misschien is het verstandiger om alle belangrijke documents en setup-bestanden op c-schijf te kopiëren naar één of meerdere cd-roms, en c-schijf te formatteren. Maar ik heb geen cd-rom van windows xp meer.

Proletariër 8 juli 2006 18:10

smijt mss eerst alle proggy's die je niet meer gebruikt er gewoon ff af

stonaar 8 juli 2006 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 1808403)
smijt mss eerst alle proggy's die je niet meer gebruikt er gewoon ff af

Kan ik niet. Meeste daarvan zijn nuttige programmas. En degene die ik zelden gebruik, zijn veel te klein ..

StevenNr1 8 juli 2006 18:13

Het is onmogelijk om een partitie aan te maken die twee verschillende harde schijven beslaat, u zult het dus met die 15GB voor de C-partitie moeten doen. (Als ik mij niet vergis alleszins.)

Als de waarschuwing van Windows het virtueel geheugen betreft, kunt u dit misschien beter naar de D-partitie plaatsen via Systembeheer.

stonaar 8 juli 2006 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1808410)
Download Hiren's Boot CD en brand die op CD, start dan op van deze CD en open via het menu dat verschijnt Partition Magic waar u uw partities kunt 'resizen'.

Bedankt !

Citaat:

Als de waarschuwing van Windows het virtueel geheugen betreft, kunt u dit misschien beter naar de D-partitie plaatsen via Systembeheer.

Hoe doe je dat?

stonaar 8 juli 2006 18:16

Citaat:

Het is onmogelijk om een partitie aan te maken die twee verschillende harde schijven beslaat, u zult het dus met die 15GB voor de C-partitie moeten doen. (Als ik mij niet vergis alleszins.)

pfff

Beste is dus dat ik alle belangrijke documents,.. kopïeer en c-schijf formatteer. En daarna resizen?

StevenNr1 8 juli 2006 18:17

Ivm virtuueel geheugen aanpassen: http://www.microsoft.com/netherlands...wsxp_12.aspx#1

stonaar 8 juli 2006 18:22

btw, virtueel geheugen is in orde :)

stonaar 8 juli 2006 21:00

nog mensen die mij niet willen helpen?

Apocalyps 8 juli 2006 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1808654)
nog mensen die mij niet willen helpen?

Ja ik.

stonaar 8 juli 2006 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 1808655)
Ja ik.

:-D

Nog?

BigF 8 juli 2006 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1808372)
Ik zou graag mijn harde schijf willen herindelen. Nu heb ik twee harde schijven, respectievelijk van 15gb (c-schijf) en 60gb (d-schijf). Oorspronkelijk had ik maar één schijf. Ik heb het zelf herverdeeld. Bedoeling was dat al mijn windows-files op c-schijf moesten komen, en alle andere op d-schijf. Bij onstabiel systeem, moest ik dus alleen c-schijf formatteren ..

Nu is mijn c-schijf vol. Ik heb teveel programmas op c-schijif geïnstalleerd. En mijn windows file is 4gb groot ! Bij het installeren van progs was c-schijf als standaard ingesteld, ik moest manueel een d van maken, en dan twintig keer op enter drukken, om software geïnstalleerd te krijgen. Laatste tijd, hield ik daar geen rekening mee, en heb ik nu een program files van 7gb! Daar komt nog doc&set. van 2gb, .. Ik krijg nu geregeld waarschuwingen, 'er is onvoldoende geheugen', ...

Dit terwijl mijn andere harde schijf, nog 15 gb vrij heeft.

Ik zou 10gb, van d naar c, willen overbrengen. Is dat mogelijk zonder pc te formatteren?

Alvast bedankt.

Misschien is het verstandiger om alle belangrijke documents en setup-bestanden op c-schijf te kopiëren naar één of meerdere cd-roms, en c-schijf te formatteren. Maar ik heb geen cd-rom van windows xp meer.

Een pc die meldt dat-ie "onvoldoende geheugen" heeft zit in nood qua RAM-geheugen, niet qua harde schijfruimte.
Veel progjes tegelijk draaien vergt geheugen (RAM), bij te weinig geheugen gaat je Windows "swappen" (harde schijf gebruiken als geheugen), maar dat is traag en bij bijna volle harde schijven loopt dat wel eens mis.
Hoeveel werkgeheugen heeft je bak?
Om een gedeelte van C naar D of omgekeerd te verplaatsen verplaats je de files toch gewoon? Enkel voor geinstalleerde programma's gaat dat niet. Snelkoppelingen naar files die je verplaatst stoppen ook met werken na verplaatsen van de betreffende files.
Met TweakUI (onderdeel van Microsofts Powertools) kan je bepaalde mappen toch verplaatsen. Hoe het juist werkt weet ik niet meer.
Bij mij zijn de jaren van verstand gekomen en ik heb dus een Mac gekocht. 8)

stonaar 8 juli 2006 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1808663)
Een pc die meldt dat-ie "onvoldoende geheugen" heeft zit in nood qua RAM-geheugen, niet qua harde schijfruimte.
Veel progjes tegelijk draaien vergt geheugen (RAM), bij te weinig geheugen gaat je Windows "swappen" (harde schijf gebruiken als geheugen), maar dat is traag en bij bijna volle harde schijven loopt dat wel eens mis.
Om een gedeelte van C naar D of omgekeerd te verplaatsen verplaats je de files toch gewoon? Enkel voor geinstalleerde programma's gaat dat niet. Snelkoppelingen naar files die je verplaatst stoppen ook met werken na verplaatsen van de betreffende files.
Met TweakUI (onderdeel van Microsofts Powertools) kan je bepaalde mappen toch verplaatsen. Hoe het juist werkt weet ik niet meer.

C heeft nog 250mb vrij,soit.

Momenteel staat mijn Kasperky anti-virus en anti-hacker aan, en het geheugengebruik (werkgeheugen?) bedraagt: 262/1877mb, cpu-gebruik 4% (maar is niet stabiel).

Dat is juist het probleem, te veel proggies geinstalleerd :-(

DaBlacky 8 juli 2006 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1808663)

Zeg, mr Mac. Al ooit van virtueel geheugen gehuurd? Wat jij schrijft klopt dus voor geen meter. Windows beschouwt het virtueel geheugen als gewoon geheugen en zijn foutmelding is wel degelijk door een gebrek aan HD-ruimte.

Windows heeft ook de enerverende gewoonte om hier zeer inëfficiënt mee om te gaan. Zo heb ik 1 gb aan RAM, maar hij gebruikt er momenteel maar 400 meg van. Daarboven gebruikt hij 300 meg van mijn virtueel geheugen (ipv dat in mijn RAM te steken, de imbeciel). Dus RAM bijsteken is niet noodzakelijk een oplossing. (hoorray for Micro$uck!)

DaBlacky 8 juli 2006 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1808677)
C heeft nog 250mb vrij,soit.

Momenteel staat mijn Kasperky anti-virus en anti-hacker aan, en het geheugengebruik (werkgeheugen?) bedraagt: 262/1877mb, cpu-gebruik 4% (maar is niet stabiel).

Dat is juist het probleem, te veel proggies geinstalleerd :-(

Tip:
http://www.win.tue.nl/sequoiaview/
Zo zie je snel welke mappen veel ruimte innemen. Misschien staat er toch iets in wat je ziet dat weg mag (bv videofragmenten die per ongeluk op je C-schijf zijn terechtgekomen en dus best wel op de D mogen staan).

Verder heb ik slecht nieuws: tenzij je harde centen wilt neertellen (en aan je openingspost te zien doe je dit niet graag), kun je enkel opnieuw particieren door de boel te formateren.

stonaar 8 juli 2006 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 1808877)
Tip:
http://www.win.tue.nl/sequoiaview/
Zo zie je snel welke mappen veel ruimte innemen. Misschien staat er toch iets in wat je ziet dat weg mag (bv videofragmenten die per ongeluk op je C-schijf zijn terechtgekomen en dus best wel op de D mogen staan).

Verder heb ik slecht nieuws: tenzij je harde centen wilt neertellen (en aan je openingspost te zien doe je dit niet graag), kun je enkel opnieuw particieren door de boel te formateren.

Zal ik doen.

Idd, heb heel veel videofragmentjes.

:-(

BigF 8 juli 2006 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 1808871)
Zeg, mr Mac. Al ooit van virtueel geheugen gehuurd? Wat jij schrijft klopt dus voor geen meter. Windows beschouwt het virtueel geheugen als gewoon geheugen en zijn foutmelding is wel degelijk door een gebrek aan HD-ruimte.

Windows heeft ook de enerverende gewoonte om hier zeer inëfficiënt mee om te gaan. Zo heb ik 1 gb aan RAM, maar hij gebruikt er momenteel maar 400 meg van. Daarboven gebruikt hij 300 meg van mijn virtueel geheugen (ipv dat in mijn RAM te steken, de imbeciel). Dus RAM bijsteken is niet noodzakelijk een oplossing. (hoorray for Micro$uck!)

Ja, mr Pc, ik heb ooit al eens van virtueel geheugen gehoord. Toch wel ja.
En dus blijf ik bij mijn oplossing; steek geheugen bij (desnoods tot 2Gb ofzo) en schakel dan je virtueel geheugen gewoon uit. Draai een goeie geheugenmanager en je gaat veel minder last hebben.

Je moet een beetje creatief zijn als je met Microsoft aan de slag wilt...
Er zijn alternatieven genoeg, shop around...

stonaar 8 juli 2006 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1808935)
Ja, mr Pc, ik heb ooit al eens van virtueel geheugen gehoord. Toch wel ja.
En dus blijf ik bij mijn oplossing; steek geheugen bij (desnoods tot 2Gb ofzo) en schakel dan je virtueel geheugen gewoon uit. Draai een goeie geheugenmanager en je gaat veel minder last hebben.

Je moet een beetje creatief zijn als je met Microsoft aan de slag wilt...
Er zijn alternatieven genoeg, shop around...

Mijn pc is 6 (eigenlijk 7) jaar oud!

Ik heb aan een pc-winkel ram van 512mb en tv-kaart laten insteken. Al geluk hebben die mannen mijn moederbord (Athlon xp 1700) in fik gestoken, en hebben mij een athlon XP 2400 in de plaats gegeven. Anders had ik nu een nieuw moederbord moeten kopen.

Ik ben te gierig om een dvd-rw te kopen. Weet je waarom? Ik moet later (laten we hopen na 3jaar) sowieso een nieuw pc kopen, tegen dan hebben ze veel snellere dvd-branders en kan ik met de dvd-rw die ik nu ga kopen, niet veel mee aanvangen.

Waarom zou ik 2gb ram kopen? Denk je dat mijn moederbord het aankan?

BigF 8 juli 2006 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1808947)
Mijn pc is 6 (eigenlijk 7) jaar oud!

Ik heb aan een pc-winkel ram van 512mb en tv-kaart laten insteken. Al geluk hebben die mannen mijn moederbord (Athlon xp 1700) in fik gestoken, en hebben mij een athlon XP 2400 in de plaats gegeven. Anders had ik nu een nieuw moederbord moeten kopen.

Ik ben te gierig om een dvd-rw te kopen. Weet je waarom? Ik moet later (laten we hopen na 3jaar) sowieso een nieuw pc kopen, tegen dan hebben ze veel snellere dvd-branders en kan ik met de dvd-rw die ik nu ga kopen, niet veel mee aanvangen.

Waarom zou ik 2gb ram kopen? Denk je dat mijn moederbord het aankan?

Bij een pc van 6 a 7 jaar oud zou ik die moeite niet meer doen. Maar bij een nieuwe pc zou ik gaan voor zoveel mogelijk RAM. Met ongeveer 2Gb aan RAM kan je je virtueel geheugen uitschakelen.
En uitgeschakelde virtuele geheugens zeuren niet over te weinig schijfruimte. Daarom.
En je redenering over die DVD-schrijver klopt niet echt.
Ten eerste is een DVD-schrijver van tegenwoordig binnen enkele jaren nog steeds goed te gebruiken en bovendien; een DVD-schrijver van binnen 3 jaar is ook trager dan eentje van binnen 4 jaar. Zo kan je een aankoop blijven uitstellen natuurlijk.

Beste oplossing, want gratis; pc opkuisen en alles terug installeren.
Ook een mogelijkheid; nog een HD bijsteken. Maar dan een grote, niet zo'n teletubbie-schijfje van enkele tientallen Gb want die staat zo weer vol...

flyingrhyno 8 juli 2006 23:51

Je kan ook altijd partition magic downloaden, heeft een 30 dagen testperiode voor het inactief wordt ;).
Met partition magic kan je zoveel switchen van de ene partitie naar de andere als je zelf wilt. Voor meer info: Partition Magic.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be