![]() |
Vlaams Belang en Arno
Vlaams Belang verzet zich tegen de concerten tegen racisme en onverdraagzaamheid, want die zouden tegen het Vlaams Belang zijn gericht.
Het Vlaams Belang vindt dat artiesten zich niet moeten inlaten met dit gegeven. Het Vlaams Belang vindt dat de artiesten zich niet voor de 'linkse kar mogen laten spannen'. Voor de VB-kar daarentegen dat is een andere zaak...Dat mag wel, want dat is vrije meningsuiting en dat is pas maatschappelijk engagement. Of is het VB niet consequent? Misschien wel, hypocriet? Laten we eens nagaan... Ook Arno treedt op tijdens de 0110-concerten en wel in Brussel. Dit vind het VB ongehoord, natuurlijk!! Ook Arno moet zijn mond houden! Tenzij.... Arno iets verkondigt dat in het kraam van het VB past. Dan moet Arno niet zwijgen. Meer nog, dan moet dit gebruikt worden op de website van het Vlaams Belang: Arno en de straat in Brussel 24.04.2006 11.22u - De gekende zanger Arno Hintjens, afkomstig van Oostende, maar in Brussel levend, werd om een reactie gevraagd naar aanleiding van de moord op Joe Van Holsbeeck. Het werd een heus interview in De Standaard (22.04.2006). Arno schreeuwde er - op zijn typische manier, mét krachttermen - zijn verdriet uit over de fundamentele veranderingen die zijn stad heeft ondergaan. Het is vooral de agressie die hem schrik baart. “De agressie vandaag is smeriger dan toen. Tien jaar geleden kon ik ’s nachts van de Mirano naar het centrum lopen zonder dat ik me onveilig voelde. Ik was soms dronken, moet je weten (…) Kijk, ook vroeger gebeurde dat, maar dat waren dieven die je overvielen. Nu zijn dat gewoon heel jonge gasten. En dat hangt echt mijn kloten uit, want de straat is van iedereen. Daar moet iedereen respect voor hebben.” Arno heeft er zowaar sympathie voor de “flikken” door gekregen. Een van hen zegt hem: “Kijk, Arno, zo zit dat: als we ons werk willen doen zoals we het zelf willen, zijn we te rechts voor de ene partij, en als we te tolerant zijn, vindt de andere partij ons te links (…) Als je iets conservatiefs zegt, word je meteen tot het Vlaams Belang gerekend. Dat is zo’n bullshit.” Wat elke blanke autochtoon in Brussel kan overkomen, heeft Arno ook al aan de lijve mogen ondervinden. Hij werd warempel al uitgescholden voor racist, ondanks alle moeite die hij tot hier toe heeft gedaan om zich zover mogelijk van deze ‘gevaarlijke’ partij te houden. Maar soms kan je niet anders dan reageren. “Op een nacht, het was al drie uur, zie ik twee gasten die een jongedame lastigvallen. Ik denk: wat moet ik doen? Ik ga erheen en een van die gasten zegt tegen mij: ‘Vlaams Blokker’ Razend ben ik geworden, ze zijn echt moeten gaan lopen.” Arno heeft tenminste geen last van politiek correcte muizenissen en hij benoemt – wat hem de banbliksems van een bepaalde culturele toplaag kan opleveren – de problemen zoals hij ze vaststelt. Zoals de ‘fundamentalisering’ van de wijken: “Er lopen hier jonge gasten rond, motherfuckers van Arabische afkomst, die hier geboren zijn. Ze zijn gefrustreerd en stoppen zich daarachter weg om geweld te plegen (…) Ik heb Marokkaanse vriendinnen die niet meer op straat kunnen wandelen, omdat ze uitgekafferd worden voor hoeren. Sommige (van hen) geven les aan allochtonen, op vrijwillige basis.” Arno begrijpt hoe jonge allochtonen in de hand die geeft, kunnen bijten. Arno is zeer bezorgd. Bezorgd om de toekomst van zijn stad, bezorgd over de groeiende agressie en bekommerd om de reactie van de jonge autochtonen: “Ik vrees dat de jonge blanke bevolking, die gasten die nu veertien jaar zijn, het niet blijft pikken. Ze zullen in de minderheid zijn (…) en als ze dat voelen, zullen ze zich manifesteren. Ik weet niet hoe. Maar ik vrees dat het onverdraagzaam zou kunnen zijn. De jeugd is bang.” Als je dit eenmaal gelezen hebt, dan denk je dat Arno ook het laatste taboe zou durven doorbreken. Op de vraag of de moord op Joe van Holsbeeck door racistische motieven zou kunnen ingegeven zijn, antwoordt hij: “Dat kan ik me niet voorstellen. Weet je, die jonge generatie ziet die raciale verschillen veel minder dan wij.” Klinkt een beetje “vals” als je enkele bladzijden verder Jesse Jackson (in een ver verleden presidentskandidaat in de V.S.A.) naar aanleiding van een verkrachting van een zwarte stripdanseres door drie blanke studenten verwijst naar het latent blank racisme. Conclusie: Tuurlijk mogen artiesten een maatschappelijk engagement opnemen. Tuurlijk mogen artiesten zich uiten... zolang dit maar door het VB kan gebruikt worden. Anders? Houden ze best hun mond en nemen ze best geen maatschappelijk engagement op. VB en consequentie? Sta me toe.... :rofl: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be