![]() |
Het gevaar van de Franse Taal
hoever zou de Franse Taal zijn gekomen , als niemand had ingegrepen , ik vraag me dat alle dagen af ?? Heel de Benelux ??
hadden we allemaal wakker geworden met Stokbrood en Sla in De Vroege Ochtend ?? of konden we onze Cultuur (De Vlaamse & nederlandse) behouden zoals de Mensen in StraatsBurg nu nog kunnen ?? |
Citaat:
|
Dat België volledig verfranst zou zijn, is de evidentie. Ik zie Nederland -het land van de "sju'dransje's" ook niet echt ingrijpen tegen de verfransing.
Ik denk dat het Frans tot aan de Duitse grens zou zitten. Enkel het aggrerische uiterse noorden van Nederland lijkt me moeilijker te verfransen. |
Wat denken jullie over een titel zoals 'Het gevaar van de Nederlands Taal'..
Vinden jullie zoits 'mooi'? Doet me eerder aan een B-movie horrorfilm titel denken, met ondertitel of zonder, en die reacties zijn dan ook weer zo mooi voospeelbar. Het gevaar van de Franse taal.... boeoooo... |
Wa boeit het ? Eenmaal opgevoed int frans gaat ge het nederlands echt niet missen.
|
Citaat:
|
Quelle horreur...
|
Citaat:
|
Ik vraag me af hoe de belgofielen mochten reageren, mocht het tegenovergestelde aan het gebeuren zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind nederlands een mooie taal, van Maerlant. Ik hou er van, maar ik hou nog meer van de vrije keuze van taal op straat/huiselijke kring. Aan de loketten van een gemeentehuis moet het natuurlijk nederlands zijn ! |
Citaat:
:twisted: |
Citaat:
Met dank aan restons courtois :twisted: |
Citaat:
|
Citaat:
Frankrijk heeft zich vroeger ook heilig verzet tegen het Esperanto als wereldtaal(met als resultaat dat ze nu zitten te zagen dat Engels de wereldtaal is). En als taal maar een communicatiemiddel is, waaorm schakelen we in België niet over op het Engels als nationale taal? |
Citaat:
Hans: Ah nee, we moeten de taal van de Zuid-Belgen respecteren! :twisted: |
Citaat:
Als taal toch maar een communicatiemiddel is, dan zullen we vanaf nu de taal van de minderheid van het Belgische volk vervangen door die van de meerderheid. Scheelt alvast een aardig bedrag in vertaalkosten |
hoever zou de Franse Taal zijn gekomen , als niemand had ingegrepen , ik vraag me dat alle dagen af ?? Heel de Benelux ??
hadden we allemaal wakker geworden met Stokbrood en Sla in De Vroege Ochtend ?? of konden we onze Cultuur (De Vlaamse & nederlandse) behouden zoals de Mensen in StraatsBurg nu nog kunnen ?? [quote breda] Citaat:
Maar goe da er een 11 juli 1302 is geweest, hoewel het in eerste instantie geen taalstrijd was. Doch taaloverheersing was zekers het gevolg geweest als de fransen gewonnen hadden. Lees eens de hele geschiedenis van de Gulden Sporenslag ( via google) en de werkelijke achtergronden. En taaloverheersing van frans, wat sommige nog steeds willen, zie ik als een uitloper van die hele sociale strijd van toen. |
Citaat:
Ach, het heeft ook allemaal geen belang. Het is maar taal. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be