Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   stepping stone theorie bewezen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53538)

jan hyoens 12 juli 2006 08:41

stepping stone theorie bewezen

vrijdag 7 juli 2006 14:35
Jonge wietgebruikers worden zwaardere junks

Ratten die vroeg beginnen met marijuanagebruik, dienen zichzelf later hogere doses heroïne toe dan ratten die clean blijven tot ze volwassen zijn.
Daarmee is voor het eerst in het laboratorium aangetoond wat drugsonderzoekers al langer zagen: Vroeg gebruik van drugs die in Nederland voor 'soft' doorgaan, verhoogt de kans op zwaar gebruik van harddrugs op latere leeftijd. En dat heeft niet (alleen) te maken met sociale invloeden, maar met het effect dat softdrugs hebben op het brein.

Gulziger
Zweedse en Amerikaanse wetenschappers dienden vier weken oude ratten - middenin de puberteit - eens in de drie dagen een dosis THC toe. THC is de werkzame stof in wiet, en de onderzoekers gaven de ratten het equivalent van drie kwart joint - een relatief lichte dosis.
Na een week pauze kregen de ratten, met twee maanden nu ruim in hun adolescentie, de mogelijkheid zichzelf heroïne toe te dienen door middel van hendeltjes. Resultaat: De blowende ratten waren veel gulziger dan de cleane controlegroep, en gaven zichzelf gemiddeld 25 procent meer heroïne.
Excessief
Hersenonderzoek wees vervolgens uit dat de hersenen van wietgebruikende knaagdieren meer receptoren bevatten voor de neurotransmitters die betrokken zijn bij de verdovende werking van heroïne. Ook troffen de onderzoekers een hoger gehalte aan van een stof die in verband staat met beloningsmechanismen.
De resultaten laten zien dat het verband tussen vroeg marijuanagebruik en latere harddrugverslaving niet alleen sociaal bepaald is, maar dat wietgebruik de jonge hersenen zelf dusdanig aantast dat de kans op excessief gebruik van verslavende middelen later sterk toeneemt.

Zo, eens zien met wat voor belachelijke excuses onze forumjunks nu weer zullen aankomen!

SirGalahad_ 12 juli 2006 08:46

Onderzoek heeft idd uitgewezen dat cannagebruik bij mensen in volle ontwikkeling een zeer nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van het brein.
Dit nadeel verdwijnt vanaf de leeftijd van +/- 21 jaar...

exodus 12 juli 2006 08:55

Het een heeft toch niet met het ander te maken. Die ratten krijgen het aangeboden, en gaan geen nee zeggen. Zelfs als heeft iemand in zijn jeugd veel Marihuana gerookt, dat wil nog niet zeggen dat hij heroine gaat nemen.

Turkje 12 juli 2006 11:45

Deze thread bewijst maar één ding: dat Jan Hyoens na jarenlange "studie" van dit voor hem klaarblijkelijk zeer gewichtig maatschappelijk probleem, nog altijd niet begrijpt, of zou ik zeggen, wil begrijpen, wat de stepping stone theorie inhoudt.

Het artikel dat geciteerd wordt, in feite reeds "ouwe koek", bewijst natuurlijk niets over stepping stone.

Maar voor de rest: goed bezig !

Bad Attila 12 juli 2006 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 1815417)
vrijdag 7 juli 2006 14:35
Jonge wietgebruikers worden zwaardere junks

Ratten die vroeg beginnen met marijuanagebruik, dienen zichzelf later hogere doses heroïne toe dan ratten die clean blijven tot ze volwassen zijn.
Daarmee is voor het eerst in het laboratorium aangetoond wat drugsonderzoekers al langer zagen: Vroeg gebruik van drugs die in Nederland voor 'soft' doorgaan, verhoogt de kans op zwaar gebruik van harddrugs op latere leeftijd. En dat heeft niet (alleen) te maken met sociale invloeden, maar met het effect dat softdrugs hebben op het brein.

Gulziger
Zweedse en Amerikaanse wetenschappers dienden vier weken oude ratten - middenin de puberteit - eens in de drie dagen een dosis THC toe. THC is de werkzame stof in wiet, en de onderzoekers gaven de ratten het equivalent van drie kwart joint - een relatief lichte dosis.
Na een week pauze kregen de ratten, met twee maanden nu ruim in hun adolescentie, de mogelijkheid zichzelf heroïne toe te dienen door middel van hendeltjes. Resultaat: De blowende ratten waren veel gulziger dan de cleane controlegroep, en gaven zichzelf gemiddeld 25 procent meer heroïne.
Excessief
Hersenonderzoek wees vervolgens uit dat de hersenen van wietgebruikende knaagdieren meer receptoren bevatten voor de neurotransmitters die betrokken zijn bij de verdovende werking van heroïne. Ook troffen de onderzoekers een hoger gehalte aan van een stof die in verband staat met beloningsmechanismen.
De resultaten laten zien dat het verband tussen vroeg marijuanagebruik en latere harddrugverslaving niet alleen sociaal bepaald is, maar dat wietgebruik de jonge hersenen zelf dusdanig aantast dat de kans op excessief gebruik van verslavende middelen later sterk toeneemt.

Zo, eens zien met wat voor belachelijke excuses onze forumjunks nu weer zullen aankomen!

De studie toont dus aan dat de hersenen zich aanpassen aan het druggebruik. Zo nieuw is dat niet, ik heb dat tijdens mijn cursus "forensics" op de unief geleerd (al een paar jaar geleden dus). Het is trouwens dat systeem dat ervoor zorgt dat je steeds hogere dosissen moet gebruiken voor hetzelfde resultaat, en het is ook de eigenlijke oorzaak van de afkickverschijnselen (en dus de verslaving).

Maar ge moet mij eens aanduiden waar de studie de link zet tussen gebruik van "softdrugs" en latere gebruik van "harddrugs". Als ik uw artikel lees, zie ik enkel een link tussen gebruik van "softdrugs" en toegenomen gebruik van "harddrugs". Dus zit je in de hypothese waar de betrokkene reeds tot druggebruik is overgegaan. Het oorakelijk verband tussen "softdrugs" en "harddrugs" wordt hier niet aangetoond.

O ja, nog een laatste zaak: dit geldt eveneens voor nicotine of alcohol.

cookie@vws 12 juli 2006 12:40

Natuurlijk klopt de stepping stone theorie: Iedere motorrijder die zich tegen 250 per uur te pletter tegen een boom rijdt is ooit begonnen op een driewielertje: laat ons dus allemaal driewielertjes verbieden zodoende dat er geen idioten zich tegen 250 per uur meer te pletter rijden... :roll:

cookie@vws 12 juli 2006 12:42

Pas op hé, driewielers kunnen verslavend zijn... :roll:

Anna List 12 juli 2006 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1815732)
Natuurlijk klopt de stepping stone theorie: Iedere motorrijder die zich tegen 250 per uur te pletter tegen een boom rijdt is ooit begonnen op een driewielertje: laat ons dus allemaal driewielertjes verbieden zodoende dat er geen idioten zich tegen 250 per uur meer te pletter rijden... :roll:

iedere motorrijder die af en toe 250 km/u rijdt, rijdt zich vroeg of laat te pletter ... volgens mij gaat die vgl beter op

Chipie 12 juli 2006 12:48

Bij sommigen is het overduidelijk te zien dat ze te vroeg en te lang met driewielertjes begonnen zijn... :wink:

cookie@vws 12 juli 2006 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1815741)
Bij sommigen is het overduidelijk te zien dat ze te vroeg en te lang met driewielertjes begonnen zijn... :wink:

Zag u onlangs nog op uw veloke passeren... met van die zijwieltjes... trouwens van voor op uw stuur stond zo een ket van een toeter, bent u daarom later ook begonnen met toeters te paffen? Had u trouwens herkend aan uw VNJ vlaggeske.

cookie@vws 12 juli 2006 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 1815740)
iedere motorrijder die af en toe 250 km/u rijdt, rijdt zich vroeg of laat te pletter ... volgens mij gaat die vgl beter op

Tja, je weet wel wat ik bedoel hé

Bhairav 12 juli 2006 13:59

Citaat:

Het oorakelijk verband tussen "softdrugs" en "harddrugs" wordt hier niet aangetoond.
Zoals gewoonlijk.

LeMmOnN 12 juli 2006 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1815911)
Zoals gewoonlijk.

Maar toch geprobeerd, alleeh bank vooruit en kus van de juffrouw! :lol:

netslet 12 juli 2006 14:26

Wat jan hyoens hier ook vergeet is dat alle ratten naar de heroïne grepen, diegene die in hun puberteit THC gegeven werden wilden enkel een hogere dosis. Kunnen wie hier dan nu uit concluderen dat iedereen heroïne wil als het aangeboden wordt?

carlgustaaf 12 juli 2006 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1815911)
Zoals gewoonlijk.

bhairav, als het niet indiskreet is...Uw persoonlijke Top 10 van drugs? Aangenomen dat je andere drugs gebruikt dan Wiet, natuurlijk.Persoonlijk dacht ik van wel, maar ik zie je het liever zelf schrijven?

cookie@vws 12 juli 2006 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1815959)
bhairav, als het niet indiskreet is...Uw persoonlijke Top 10 van drugs? Aangenomen dat je andere drugs gebruikt dan Wiet, natuurlijk.Persoonlijk dacht ik van wel, maar ik zie je het liever zelf schrijven?

Op nummer 1 met stip gestegen: Vlaams Nationalisme onder vlag van het Vlaams Bang

carlgustaaf 12 juli 2006 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1815954)
Wat jan hyoens hier ook vergeet is dat alle ratten naar de heroïne grepen, diegene die in hun puberteit THC gegeven werden wilden enkel een hogere dosis. Kunnen wie hier dan nu uit concluderen dat iedereen heroïne wil als het aangeboden wordt?

neem dat ge een valies vind met een kilo of 10 heroîne.Vermits het een grote som geld vertegenwoordigt, aarzelt ge om ze de politie af te geven, en verstopt ze in je huis.Net op dezelfde moment verneemt ge dat uw vrouw u al jarenlang bedriegt met de gebuur, en nu het huis verlaat.Uw dochter kondigt aan dat ze met een Congolees gaat trouwen, en uw zoon stelt u zijn "vriendje " voor.Uw baas zet u de volgende dag de deur uit. U bent totaal gedeprimeerd. Zou u zich laten verleiden om wat heroïne te nemen?Ze ligt daar al...gratis...lokkend..:twisted:

Pietje 12 juli 2006 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1815968)
Op nummer 1 met stip gestegen: Vlaams Nationalisme onder vlag van het Vlaams Bang

Puur vergif !8)

cookie@vws 12 juli 2006 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1815971)
neem dat ge een valies vind met een kilo of 10 heroîne.Vermits het een grote som geld vertegenwoordigt, aarzelt ge om ze de politie af te geven, en verstopt ze in je huis.Net op dezelfde moment verneemt ge dat uw vrouw u al jarenlang bedriegt met de gebuur, en nu het huis verlaat.Uw dochter kondigt aan dat ze met een Congolees gaat trouwen, en uw zoon stelt u zijn "vriendje " voor.Uw baas zet u de volgende dag de deur uit. U bent totaal gedeprimeerd. Zou u zich laten verleiden om wat heroïne te nemen?Ze ligt daar al...gratis...lokkend..:twisted:

Ik liet die congolees blijven om hem aan het werk te zetten als straatveger en zou de hele dag apestoned werkloos in mijn zetel blijven liggen, terwijl ik blij zou zijn dat er toch iemand nog het werk voor me wil doen dat de gemiddelde Siegfried en Marieke nog niet aan zouden denken te doen 8) Wie onder de hero zit denkt trouwens helemaal niet meer aan sex. Ge kunt uw dochter dan laten uitwijzen omdat u niet tevreden bent met het huwelijk.

praha 13 juli 2006 02:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1815971)

ja !
ik zou alles nemen en verkopen en met geld naar de caraïben ofzo vertrekken

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be