Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat vindt u van het huidig Belgisch staatssysteem? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53547)

Silhoutte 12 juli 2006 12:52

Wat vindt u van het huidig Belgisch staatssysteem?

Deze poll gaat niet over separatisme, (con)federalisme of unitarisme, maar is gewoon een rondvraag naar de mening betreffende ons "uniek" federalisme.

Sneta 12 juli 2006 13:07

Neen het systeem van autonome bevoegdheden en van een tweeledige structuur werkt niet goed.
Beter zou zijn een hierarchie van bevoegdheden gekoppeld aan een gedecentraliseerde (provinciale) staatsstructuur

Silhoutte 12 juli 2006 13:11

Het lijkt me interessant om de argumenten te horen van mensen die het huidige systeem wél goed vinden.

Patriot! 12 juli 2006 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1815781)
Neen het systeem van autonome bevoegdheden en van een tweeledige structuur werkt niet goed.
Beter zou zijn een hierarchie van bevoegdheden gekoppeld aan een gedecentraliseerde (provinciale) staatsstructuur

Heel juist. Dat vind ik ook.

Kim 12 juli 2006 13:30

Het huidige staatssysteem trekt op niks (en nee silhouette, ik wil niet naar een unitair België overstappen).

De staatsstructuur duchtig onder handen nemen en er eindelijk een waardige federale staat van maken.

Silhoutte 12 juli 2006 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1815834)
Het huidige staatssysteem trekt op niks (en nee silhouette, ik wil niet naar een unitair België overstappen).

De staatsstructuur duchtig onder handen nemen en er eindelijk een waardige federale staat van maken.

Uit welke componenten moet die federale staat dan bestaan (en waarom)?

kingtiger 12 juli 2006 13:32

federalisme

Ik ben tegen federalisme of het nu belgie of vlaanderen is maakt niets uit.Een staat moet unitair zijn.Geen provincies dus in een vlaamse staat.8)

Jong N-VA'er 12 juli 2006 22:09

Ik heb voor een examen op 2 juni jl. onze mooie staatsstructuur mogen bestuderen:
KLOTE, KLOTE en NOG EENS KLOTE!

djimi 12 juli 2006 22:24

België moet een bondsrepubliek worden, naar Zwitsers model, met een grote autonomie voor de verschillende afzonderlijke componenten ervan, en met een federale regering waar �*lle grote politieke partijen in zetelen. De Bondspresident, evenals de federale senaat, moet om de vijf jaar in het hele land verkozen worden (dus slechts één kiesomschrijving).
Enkel de federale kamer van volksvertegenwoordigers moet verkozen worden op kantonale basis, en hier moeten de verkiezingen om de drie jaar plaats vinden.

Maar de bevoegdheden van deze federale overheid moeten sowieso zo beperkt mogelijk gehouden worden.

Jong N-VA'er 12 juli 2006 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1816880)
België moet een bondsrepubliek worden, naar Zwitsers model, met een grote autonomie voor de verschillende afzonderlijke componenten ervan, en met een federale regering waar �*lle grote politieke partijen in zetelen. De Bondspresident, evenals de federale senaat, moet om de vijf jaar in het hele land verkozen worden (dus slechts één kiesomschrijving).
Enkel de federale kamer van volksvertegenwoordigers moet verkozen worden op kantonale basis, en hier moeten de verkiezingen om de drie jaar plaats vinden.

Maar de bevoegdheden van deze federale overheid moeten sowieso zo beperkt mogelijk gehouden worden.

En dan nu serieus: kan het NOG ingewikkelder? Mensen hebben weinig voeling met ingewikkelde structuren.

djimi 12 juli 2006 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1816882)
En dan nu serieus: kan het NOG ingewikkelder? Mensen hebben weinig voeling met ingewikkelde structuren.

De Zwitsers zien het alleszins nog niet zitten om van 'structuren' te veranderen, dus dat zal wel meevallen met die 'voeling', nee ?

Breda 13 juli 2006 00:26

Belgie beschikt over een geweldig systeem dat niet werkt , België lijkt wel een Communistische Staat ;-) :roll:

muys 13 juli 2006 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1816882)

ik vind dat systeem helemaal niet ingewikkeld, ik vind het zelfs veel simpeler dan hetgeen we nu kennen. alleen zou ik het niet toepassen op belgie maar wel open een eventuele confederatie tussen vlaanderen en nederland.

en zoals djimi reeds aanhaalde, de zwitsers blijken het wel goed te vinden aangezien zij het niet veranderen, iets waar ze nochtans blij machte toe zijn via een bindend referendum

van Maerlant 13 juli 2006 12:56

De deelstaten in dit 'land' hebben veel te weinig bevoegdheden, vergelijken met die van andere federale landen.

Hans1 13 juli 2006 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger (Bericht 1815838)
Ik ben tegen federalisme of het nu belgie of vlaanderen is maakt niets uit.Een staat moet unitair zijn.Geen provincies dus in een vlaamse staat.8)

U verwart unitarisme met centralisatie. U wil een gecentraliseerde staat zonder andere entiteiten. Unitarisme daarentegen houdt in dat de nationale overheid in alles het laatste woord heeft, wat geen decentralisatie op basis van bijv. provincies, uitsluit.

Hans1 13 juli 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1817608)
De deelstaten in dit 'land' hebben veel te weinig bevoegdheden, vergelijken met die van andere federale landen.

Dat is een nutteloze bewering. Wij moeten andere landen niet kopiëren op vlak van staatsstructuur, maar doen wat bij ons land het beste past.

Hans1 13 juli 2006 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1816880)

Wat zijn bij u die "componenten" dan?

Hans1 13 juli 2006 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1816848)
Ik heb voor een examen op 2 juni jl. onze mooie staatsstructuur mogen bestuderen:
KLOTE, KLOTE en NOG EENS KLOTE!

Inderdaad. En zeggen dat de flaminganten en wallinganten die gewild hebben.:-D

Hans1 13 juli 2006 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte (Bericht 1815836)
Uit welke componenten moet die federale staat dan bestaan (en waarom)?

Ja, wat is die "duchtige" aanpak volgens Bplus?

Jaani_Dushman 13 juli 2006 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1817673)
Inderdaad. En zeggen dat de flaminganten en wallinganten die gewild hebben.:-D

Ik zou bijna beginnen geloven dat u dit zélf begint te geloven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be