![]() |
Wat vindt u van het huidig Belgisch staatssysteem?
Deze poll gaat niet over separatisme, (con)federalisme of unitarisme, maar is gewoon een rondvraag naar de mening betreffende ons "uniek" federalisme.
|
Neen het systeem van autonome bevoegdheden en van een tweeledige structuur werkt niet goed.
Beter zou zijn een hierarchie van bevoegdheden gekoppeld aan een gedecentraliseerde (provinciale) staatsstructuur |
Het lijkt me interessant om de argumenten te horen van mensen die het huidige systeem wél goed vinden.
|
Citaat:
|
Het huidige staatssysteem trekt op niks (en nee silhouette, ik wil niet naar een unitair België overstappen).
De staatsstructuur duchtig onder handen nemen en er eindelijk een waardige federale staat van maken. |
Citaat:
|
federalisme
Ik ben tegen federalisme of het nu belgie of vlaanderen is maakt niets uit.Een staat moet unitair zijn.Geen provincies dus in een vlaamse staat.8)
|
Ik heb voor een examen op 2 juni jl. onze mooie staatsstructuur mogen bestuderen:
KLOTE, KLOTE en NOG EENS KLOTE! |
België moet een bondsrepubliek worden, naar Zwitsers model, met een grote autonomie voor de verschillende afzonderlijke componenten ervan, en met een federale regering waar �*lle grote politieke partijen in zetelen. De Bondspresident, evenals de federale senaat, moet om de vijf jaar in het hele land verkozen worden (dus slechts één kiesomschrijving).
Enkel de federale kamer van volksvertegenwoordigers moet verkozen worden op kantonale basis, en hier moeten de verkiezingen om de drie jaar plaats vinden. Maar de bevoegdheden van deze federale overheid moeten sowieso zo beperkt mogelijk gehouden worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Belgie beschikt over een geweldig systeem dat niet werkt , België lijkt wel een Communistische Staat ;-) :roll:
|
Citaat:
en zoals djimi reeds aanhaalde, de zwitsers blijken het wel goed te vinden aangezien zij het niet veranderen, iets waar ze nochtans blij machte toe zijn via een bindend referendum |
De deelstaten in dit 'land' hebben veel te weinig bevoegdheden, vergelijken met die van andere federale landen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be