Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
(Bericht 1816788)
1. Dat is niet absoluut noodzakelijk zo, en waar dat het geval is heeft dat voor een groot deel te maken met de slechte staatshervormingen.
|
De grote fout is dat men van Brussel een apart gewest heeft gemaakt.
Zolang men binnen het federale België blijft, zal Vlaanderen en Brussel bij elke staatshervorming uit elkaar gaan. Met absurde situaties zoals met de nachtvluchten: een stad die haar eigen luchthaven gaat tegenwerken.
Mogelijk valt dit probleem op te lossen door een soort van asymetrisch federalisme, waarbij Vlaanderen meer en meer bevoegdheden doorsluist van gewest naar gemeenschap, en Wallonië van gemeenschap naar gewest. In Wallonië is de altijd hulpbehoevende Franse Gemeenschap totaal niet populair, en mensen als José Happart pleiten ervoor dat bijvoorbeeld onderwijs een bevoegdheid wordt van de gewesten. Slechts wanneer de twee belangrijkste organen in België de Vlaamse Gemeenschap en het Waals Gewest worden, kan Vlaanderen terug meer aansluiting zoeken bij Brussel.
Het huidige volwaardige Brusselse Gewest is onhoudbaar (dat bewijzen ook de sociaal-economische cijfers). Binnen een federaal België zie ik drie oplossingen:
1.Het Brussels Gewest wordt afgeslankt door meer bevoegdheden te geven aan de Vlaamse Gemeenschap.
2.Brussel komt (zoals tussen 1980 en 1988) onder voogdij van de federale regering.
3.Het Vlaamse en Brusselse Gewest worden samengevoegd.
De derde mogelijkheid zal de beste zijn, maar moeilijkst te accepteren door de Franstaligen.
Citaat:
(Bericht 1816788)
2. Brussel zou inderdaad wel wat meer middelen kunnen gebruiken.
Daarom zou het misschien goed zijn om een deel van de belastingen op arbeid te heffen daar waar die arbeid verricht wordt. Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat er op die manier toch wel wat geld naar Vlaanderen/Wallonië vloeit dat eigenlijk in Brussel thuishoort. Ik zal het eens moeten opzoeken.
Is het niet ook zo dat Brussel nogal wat diensten moet leveren die veel geld kosten, maar waar Vlaanderen/Wallonië misschien niet in verhouding voor betalen ? Ik denk hierbij vooral aan de verkeersinfrastructuur, maar dat is niet het enige.
|
Geen enkel gewest of geen enkele gemeenschap krijgt vandaag zoveel geld als Brussel. En toch is er geen enkel gewest waar de economie zo achteruitgaat als Brussel. Meer geld in Brussel steken, zal enkel het echte probleem masceren: Brussel kan niet op zich staan.
Citaat:
(Bericht 1816788)
3. België moet helemaal niet uiteenvallen. En waarom zou Brusselse zelfstandigheid 'al helemaal ondenkbaar' zijn ?
|
Financieel. Economisch. Infrastructureel. ...
Wannneer Vlaanderen zijn instellingen uit Brussel zou wegtrekken, en samen met haar de Vlaamse bedrijven hun zetels, zou 25% van de Brusselse wekgelegenheid verdwijnen.