Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   VLD poogt De Stemmenkampioen te beinvloeden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53567)

Jazeker 13 juli 2006 10:16

VLD poogt De Stemmenkampioen te beinvloeden

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DS
VLD knoeit met peiling

De Antwerpse VLD vraagt de militanten om vrienden en familieleden te mobiliseren voor betere resultaten in een opiniepeiling.

Stephan Bogaert, de voorzitter van de VLD Groot-Antwerpen, heeft de VLD-kopstukken - van schepen over parlementair tot districtsraadslid - een mail gestuurd, waarin hij oproept tot actie tegen het slechte resultaat van zijn partij in de ,,Stemmenkampioen'' van Het Laatste Nieuws . In de eerste Antwerpse aflevering van die peiling tuimelde de VLD dinsdag van zeventien naar tien procent en was enkel Groen! kleiner in de Scheldestad.

,,Gisteren hebt u het resultaat kunnen lezen van een zogenaamde peiling uitgevoerd via de 'Stemmenkampioen'. Het is duidelijk dat de militanten van de CD&V zich hiervoor massaal hebben geregistreerd om hun stem via deze website uit te brengen. We beschouwen de peiling dan ook niet als relevant maar het probleem is dat naar buiten uit alweer een negatief imago van de VLD wordt opgehangen'', aldus Bogaert, tevens voorzitter van de Antwerpse districtsraad.

De voorzitter roept de militanten daarom op zich samen met familie en vrienden te registeren. ,,Op die wijze kunnen we dit vertekend beeld volgende maal rechttrekken.'' Bogaert verdenkt er de CD&V van hetzelfde te hebben gedaan, omdat de partij in de ,,Stemmenkampioen'' steeg naar 19,4 % en daarmee in zetels even groot zou worden als de SP.A.

Een gelijkaardige mail vertrok twee jaar geleden vanop het kabinet van staatssecretaris Vincent Van Quickenborne, die samen met volksvertegenwoordiger Bart Tommelein de leden opriep om meer positieve lezersbrieven te schrijven naar de kranten, om het blazoen van de VLD op te poetsen (DS 19 maart 2004). Van Quickenborne zei toen dat een kabinetsmedewerker buiten zijn medeweten om auteur was van de mail.

De ,,Stemmenkampioen'' van Het Laatste Nieuws loopt via het internet en wordt begeleid door professor Frank Thevissen van de VUB. Het nationale panel bestaat op dit ogenblik uit 22.500 deelnemers, het Antwerpse uit 1.948 geregistreerde deelnemers. Thevissen zegt dat hij in zijn panelonderzoek, dat zich onderscheidt van klassieke opiniepeilingen, voldoende sleutels en filters heeft ingebouwd om manipulatie te dwarsbomen. ,,Er zijn al veel pogingen geweest, ik ken zelfs oproepen van ministers om de uitslag te beïnvloeden, net zoals er allerhande fanatici en politieke groeperingen zijn geweest die het probeerden. Onze computer detecteerde het snel, en bovendien stellen we vast dat zij die proberen het nooit lang volhouden.''

Thevissen vindt de pogingen overigens zielig. ,,We stellen koorts vast in een bepaalde politieke partij en dan zegt die partij dat de thermometer niet deugt, eerder dan zich af te vragen hoe het komt dat ze koorts heeft.''

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht is alles weer mogelijk, blijkbaar.

SirGalahad_ 13 juli 2006 10:18

Ik dacht dat de "traditionele" partijen geen rekening hielden met de resultaten van de Stemmenkampioen?

Thevissen vindt de pogingen overigens zielig. ,,We stellen koorts vast in een bepaalde politieke partij en dan zegt die partij dat de thermometer niet deugt, eerder dan zich af te vragen hoe het komt dat ze koorts heeft.''

Mooi samengevat en mi de reden waarom het VB zoveel stemmen haalt.
De hand in eigen boezem steken is de traditionele partijen vreemd...

Antoon 13 juli 2006 10:25

"Ik zal het succes van mijn regering afmeten op het al dan niet terugdringen van het Vlaams Blok"

Guy Verhofstadt - 1999

In 1999 haalde het Vlaams Blok 15% van de stemmen in Vlaanderen.

Bij de laatste verkiezingen haalde het Vlaams Belang 25% van de stemmen, en de peilingen geven ze tussen de 28% en de 30% bij de volgende.

Commentaar overbodig.

Kay_ 13 juli 2006 11:00

Laat ze maar manipuleren, als het al waar is, op 8 oktober kennen we hun echt aandeel weer ;-)

Hans1 13 juli 2006 11:39

Stemmenkampioen Is Gesjoemel

Niet alleen worden de nieuwe partijen niet vernoemd als optie in de Stemmenkampioen, maar bovendien blijkt er nog geknoeid te worden ook met dit systeem.

In feite is de stemmenkampioen een mooie afspiegeling van de uitslag van de verkiezingen: onjuist en gemanipuleerd.

VLD knoeit met peiling

document.write('');

De Antwerpse VLD vraagt de militanten om vrienden en familieleden te mobiliseren voor betere resultaten in een opiniepeiling.

Stephan Bogaert, de voorzitter van de VLD Groot-Antwerpen, heeft de VLD-kopstukken - van schepen over parlementair tot districtsraadslid - een mail gestuurd, waarin hij oproept tot actie tegen het slechte resultaat van zijn partij in de ,,Stemmenkampioen'' van Het Laatste Nieuws . In de eerste Antwerpse aflevering van die peiling tuimelde de VLD dinsdag van zeventien naar tien procent en was enkel Groen! kleiner in de Scheldestad.

,,Gisteren hebt u het resultaat kunnen lezen van een zogenaamde peiling uitgevoerd via de 'Stemmenkampioen'. Het is duidelijk dat de militanten van de CD&V zich hiervoor massaal hebben geregistreerd om hun stem via deze website uit te brengen. We beschouwen de peiling dan ook niet als relevant maar het probleem is dat naar buiten uit alweer een negatief imago van de VLD wordt opgehangen'', aldus Bogaert, tevens voorzitter van de Antwerpse districtsraad.

De voorzitter roept de militanten daarom op zich samen met familie en vrienden te registeren. ,,Op die wijze kunnen we dit vertekend beeld volgende maal rechttrekken.'' Bogaert verdenkt er de CD&V van hetzelfde te hebben gedaan, omdat de partij in de ,,Stemmenkampioen'' steeg naar 19,4 % en daarmee in zetels even groot zou worden als de SP.A.

Een gelijkaardige mail vertrok twee jaar geleden vanop het kabinet van staatssecretaris Vincent Van Quickenborne, die samen met volksvertegenwoordiger Bart Tommelein de leden opriep om meer positieve lezersbrieven te schrijven naar de kranten, om het blazoen van de VLD op te poetsen (DS 19 maart 2004). Van Quickenborne zei toen dat een kabinetsmedewerker buiten zijn medeweten om auteur was van de mail.

De ,,Stemmenkampioen'' van Het Laatste Nieuws loopt via het internet en wordt begeleid door professor Frank Thevissen van de VUB. Het nationale panel bestaat op dit ogenblik uit 22.500 deelnemers, het Antwerpse uit 1.948 geregistreerde deelnemers. Thevissen zegt dat hij in zijn panelonderzoek, dat zich onderscheidt van klassieke opiniepeilingen, voldoende sleutels en filters heeft ingebouwd om manipulatie te dwarsbomen. ,,Er zijn al veel pogingen geweest, ik ken zelfs oproepen van ministers om de uitslag te beïnvloeden, net zoals er allerhande fanatici en politieke groeperingen zijn geweest die het probeerden. Onze computer detecteerde het snel, en bovendien stellen we vast dat zij die proberen het nooit lang volhouden.''

Pieke 13 juli 2006 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1817455)
In feite is de stemmenkampioen een mooie afspiegeling van de uitslag van de verkiezingen: onjuist en gemanipuleerd.

straffe bewering, die u natuurlijk hard kan maken met cijfers en bewijzen

Hans1 13 juli 2006 11:46

Ja, ik lees gewoon wat DS vandaag zegt.

Hans1 13 juli 2006 11:49

Aangaande de verkiezingen is het duidelijk dat de nieuwe partijen geen kans wordt gegund. Ze krijgen geen media-aandacht, zelfs niet als ze al jaren bestaan en meegedaan hebben aan de verkiezingen. België is zowat het enige democratische land waar nieuwe partijen niet echt mogen meespelen.

Hans1 13 juli 2006 11:50

De blanco-stemmen gaan verloren en 1.000.000 mensen zijn niet eens gaan stemmen bij de laatste verkiezingen ondanks de stemplicht...

Hans1 13 juli 2006 11:51

Stemmenkampioen afschaffen want manipuleerbaar.

Jozef Ostyn 13 juli 2006 11:52

BUB niet afschaffen want zorgt voor gratis amusement.

Chipie 13 juli 2006 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 1817474)
straffe bewering, die u natuurlijk hard kan maken met cijfers en bewijzen

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=GNFV0ULM
:wink:

Patriot! 13 juli 2006 11:55

Hoe durven ze!! :x

De schoofzak 13 juli 2006 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1817493)
De blanco-stemmen gaan verloren en 1.000.000 mensen zijn niet eens gaan stemmen bij de laatste verkiezingen ondanks de stemplicht...

1 mio stemgerechtigde mensen niet gaan stemmen?
Hoeveel stemgerechtigden zijn er in Vlaanderen en Wallonië? 8 mio ?

Ge kunt gelijk hebben, maar voorlopig vind ik je maar een blaaskaak (en dat is straffe taal van mijnentwege, en alleen maar gebaseerd op een gevoel in mijn onderbuik. Mocht je toch gelijk hebben, zal ik me tweemaal verontschuldigen, doch ik peins niet dat je gelijk hebt)
(kan natuurlijk dat je bij jouw mio niet-stemmers alle zuigelingen, peuters, kleuters en andere -18 jarigen, alle illegalen enz. bijtelt, maar dat zou erg oneerlijk zijn in deze diskussie)

Dave Brocatus 13 juli 2006 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 1817515)
1 mio stemgerechtigde mensen niet gaan stemmen?
Hoeveel stemgerechtigden zijn er in Vlaanderen en Wallonië? 8 mio ?

Ge kunt gelijk hebben, maar voorlopig vind ik je maar een blaaskaak (en dat is straffe taal van mijnentwege, en alleen maar gebaseerd op een gevoel in mijn onderbuik. Mocht je toch gelijk hebben, zal ik me tweemaal verontschuldigen, doch ik peins niet dat je gelijk hebt)
(kan natuurlijk dat je bij jouw mio niet-stemmers alle zuigelingen, peuters, kleuters en andere -18 jarigen, alle illegalen enz. bijtelt, maar dat zou erg oneerlijk zijn in deze diskussie)

Die 1 miljoen is inderdaad overdreven. Toch zijn er bij de verkiezingen van 2004 meer dan 600 000 ingeschreven niet komen opdagen. De exacte cijfers zijn te vinden op http://verkiezingen2004.belgium.be/nl/

Pontus 13 juli 2006 12:18

Ik wil gerust voor de VLD stemmen in de opiniepeilingen, maar op 8 oktober doe ik dat zeker niet :)

Jozef Ostyn 13 juli 2006 12:30

Citaat:

Ik wacht op het moment dat Hans beweert dat dankzij die 1 miljoen stemmen de BUB straks het "zieltogende" Vlaams-nationalisme zal overwinnen.

Patriot! 13 juli 2006 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1817523)
Die 1 miljoen is inderdaad overdreven. Toch zijn er bij de verkiezingen van 2004 meer dan 600 000 ingeschreven niet komen opdagen. De exacte cijfers zijn te vinden op http://verkiezingen2004.belgium.be/nl/

700.000 bij de Europese verkiezingen...

Pieke 13 juli 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1817477)
Ja, ik lees gewoon wat DS vandaag zegt.

ik ahd het niet over de stemmenkampioen, maar over uw laatste woorden in die zin:

Citaat:

de uitslag van de verkiezingen: onjuist en gemanipuleerd.

Pieke 13 juli 2006 13:09

Citaat:

ben eens benieuwd hoe u die blanko stemmen zou recupereren?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be