Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Asfaltcollectoren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53578)

Jazeker 13 juli 2006 16:23

Asfaltcollectoren

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DS
Asfalt zorgt nu ook voor verwarming

do 13/07/06 - In Zoerle-Parwijs, een deelgemeente van Westerlo, is eerste asfaltcollector in ons land geplaatst. Het gaat om een uniek energieproject in de sociale woningbouw.

Onder de asfaltweg worden flexibele buizen geplaatst. In die buizen loopt water, om in de zomer zonne-energie te kunnen opvangen.
Twintig procent van de opgeslagen energie zal in de winter gebruikt worden voor de verwarming van het wegdek. Zo wordt vriesschade vermeden.
De rest van de opgeslagen energie wordt gebruikt voor de verwarming van dertien sociale woningen.
Dat betekent een aanzienlijke besparing op de energiefactuur van de huurders.

Dit is het soort van nieuws dat ik wel nog met veel plezier lees. :cheer:

cookie@vws 13 juli 2006 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1818034)
Dit is het soort van nieuws dat ik wel nog met veel plezier lees. :cheer:

Toch tot de verkiezingen 2012 lekker warm, want dan breken ze de boel weer open....

netslet 13 juli 2006 20:08

In nederland zijn ze in 1998 al begonnen met het experimenteren met asfaltcollectoren. Uit die experimenten blijkt dat een moderne, goed geïsoleerde woning ongeveer 30 m² asfalt voorzien van collectoren nodig heeft om zich te voorzien van warmte voor een heel jaar.

Cijfers uit 2002 leren ons dat de lengte van het belgische wegdek 149 018 km bedraagt. Als we een gemiddelde breedte van 2 m nemen (een onderschatting) dan kunnen er dus potentieel 9 934 533 woningen op deze manier van warmte voorzien worden.

Natuurlijk is deze berekening niet echt realistisch te noemen want de wegen zouden steeds nabij een huis moeten liggen om er echt optimaal gebruik te kunnen maken, maar in dichtbevolkte gebieden lijkt deze piste zeker verder onderzoek waard.

Ik persoonlijk zou met plezier wat extra betalen als blijkt dat de asfaltweg voor m'n deur wordt opengebroken en er getwijfeld wordt tussen asfalt met of zonder collectoren. Het zal in het begin wel een zwaardere kost zijn, maar uiteindelijk zal die zich wel laten terugbetalen doordat het wegdek langer in goede staat blijft en ik zwaar bezuinig op mijn verwarmingsfactuur.

Jazeker 13 juli 2006 20:15

Ik vraag me wel af of uw douche een Kärcher wordt als er buiten een dertigtonner over uw buizen raast :?

Jazeker 13 juli 2006 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1818481)
Ik persoonlijk zou met plezier wat extra betalen als blijkt dat de asfaltweg voor m'n deur wordt opengebroken en er getwijfeld wordt tussen asfalt met of zonder collectoren. Het zal in het begin wel een zwaardere kost zijn, maar uiteindelijk zal die zich wel laten terugbetalen doordat het wegdek langer in goede staat blijft en ik zwaar bezuinig op mijn verwarmingsfactuur.

Ik ook. Bovendien is naast enkele nieuwe technologiën, het hergebruik van warmte dé uitdaging. Warmte is immers een restproduct van energieverbruik.

netslet 13 juli 2006 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1818495)
Ik vraag me wel af of uw douche een Kärcher wordt als er buiten een dertigtonner over uw buizen raast :?

Hopelijk belandt het water eerst in een beperkt reservoir vooraleer het de woning wordt ingepompt. Dan is er nog wel energie nodig om die pomp te bedienen, maar die kan misschien gehaald worden door de kinetische energie veroorzaakt door het trillen van het wegdek om te zetten naar electriciteit.

Dit systeem in combinatie met een huis waarin voor de belichting vooral aan led'jes is gedacht (groot licht-rendement en weinig warmte-ontwikkeling) kan volgens mij leiden tot een minieme energie-factuur.

Jazeker 13 juli 2006 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1818532)
Hopelijk belandt het water eerst in een beperkt reservoir vooraleer het de woning wordt ingepompt. Dan is er nog wel energie nodig om die pomp te bedienen, maar die kan misschien gehaald worden door de kinetische energie veroorzaakt door het trillen van het wegdek om te zetten naar electriciteit.

hm... een wegdek op een soort veren waar de drukkracht voor extra energie zorgt. Intriguing.

Citaat:

Dit systeem in combinatie met een huis waarin voor de belichting vooral aan led'jes is gedacht (groot licht-rendement en weinig warmte-ontwikkeling) kan volgens mij leiden tot een minieme energie-factuur.
Vergeet de levensduur van LED's niet ;-)

netslet 13 juli 2006 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1818565)
Vergeet de levensduur van LED's niet ;-)

Quantum Dot LED's zouden 50 keer langer meegaan dan de standaard 60 W lamp. Maar voor de eerste commerciële toepassingen ervan zullen beschikbaar zijn voor de consument moeten we misschien nog een aantal jaartjes geduld hebben. Nu is het inderdaad zo dat als bvb LED's gebruikt worden in straatverlichting ze wel een zekere besparing inhouden, maar dat die praktisch volledig teniet gedaan wordt door de kosten om de LED's te vervangen.

Het is ook wel zo dat LED's na een tijdje van lichtintensiteit verminderen, terwijl een gloeilamp van de ene op de andere dag gewoon kapot is. Dit heeft dan weer wel een groot voordeel voor verkeerslichten, liever een ietsje zachter verkeerslicht dan helemaal geen verkeerslicht. Als die led een zekere lichtintensiteits-treshold overschrijdt zal deze wel vervangen worden, terwijl het moeilijk inschatten is wanneer een gloeilamp gaat uitvallen.

Jazeker 13 juli 2006 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1818626)
Het is ook wel zo dat LED's na een tijdje van lichtintensiteit verminderen, terwijl een gloeilamp van de ene op de andere dag gewoon kapot is.

:magniet:

Een led kan een beetje aan intensiteit inboeten maar een gloeilamp doet dat zeker. De gloeidraad verliest hopen "opgebrande" schilfertjes die zich op het glas vastzetten. Je zou een "end of life" lamp eens naast een nieuwe moeten zetten ;-)

Een halogeenlamp heeft dat probleem niet omdat de bulb niet quasi vacuum is, maar een inert gas bevast dat die schilfers weer tegen de draad of de draadhouder aandrukt.

Jaani_Dushman 13 juli 2006 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1818481)
Natuurlijk is deze berekening niet echt realistisch te noemen want de wegen zouden steeds nabij een huis moeten liggen om er echt optimaal gebruik te kunnen maken, maar in dichtbevolkte gebieden lijkt deze piste zeker verder onderzoek waard.

Juist niet. Want anders werpen de huizen een schaduw over de straat, en warmt het asfalt niet op.

netslet 13 juli 2006 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1818697)
:magniet:

Een led kan een beetje aan intensiteit inboeten maar een gloeilamp doet dat zeker. De gloeidraad verliest hopen "opgebrande" schilfertjes die zich op het glas vastzetten. Je zou een "end of life" lamp eens naast een nieuwe moeten zetten ;-)

Een halogeenlamp heeft dat probleem niet omdat de bulb niet quasi vacuum is, maar een inert gas bevast dat die schilfers weer tegen de draad of de draadhouder aandrukt.

:oops:

Ik wou eerder zeggen dat een LED haar intensiteit gradueel daalt van 100% naar 0%, terwijl de intensiteit van een gloeilamp gradueel daalt van 100% naar pakweg 30% om dan plotsklaps uit te vallen.

BigF 13 juli 2006 22:46

Electriciens onder elkaar :roll:

Koffie iemand?
:-D

BigF 13 juli 2006 22:51

Maar die asfalt-stoof vind ik wel een goei idee.

Kan nu ook al op veel plaatsen toegepast worden. Er liggen hectares platte daken hier in't land. Waar iedereen die eronder zit nu ligt te klagen over de hitte en de kost van de airco.
Koelsysteem erop en hop; verwarming voor in de winter! :cheer:

Alleen, hoe hou je water van in de zomer warm tot in de winter?
Zonder te stoken natuurlijk eh. Dat spreekt vanzelf.
Hoop ik.

leeuwenhart 13 juli 2006 22:53

wat me niet duidelijk is, ze zeggen dat ze de warmte opslaan om die in de winter te gebruiken.

Hoe doen ze dit?

BigF 13 juli 2006 22:54

Goei vraag!

maddox 13 juli 2006 22:58

Je zou de warmte kunnen opslaan in een enorme massa die goed geisoleerd is. Een soort van super accumulator zoals nu ook in gebruik zijn bij electrische verwarmingen op nachttarief.

Ik dacht dat bij de experimenten in Nederland de warmte opgeslagen werd in ondergrondse, maar droge zandlagen.

BigF 13 juli 2006 23:00

Super-Mega-Thermossen dus.

jules 13 juli 2006 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart (Bericht 1818839)
wat me niet duidelijk is, ze zeggen dat ze de warmte opslaan om die in de winter te gebruiken.

Hoe doen ze dit?

in de ondergrond stockeren.

edit : oeps, over maddox' antwoord gelezen :oops:

Jazeker 14 juli 2006 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1818794)
:oops:

Ik wou eerder zeggen dat een LED haar intensiteit gradueel daalt van 100% naar 0%, terwijl de intensiteit van een gloeilamp gradueel daalt van 100% naar pakweg 30% om dan plotsklaps uit te vallen.

Waar de powerconsumptie van een LED veel lager blijft dan zelfs de beste gloeilamp. Zelfs in vergelijking met lichtopbrengst. Voor autolampen achteraan zijn ze compleet aan te raden. Een gloeilamp moet alle vijf voeten worden vervangen. LED's niet en eens uitgebrand is die wagen 50 jaar oud.

Jazeker 14 juli 2006 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1818824)
Electriciens onder elkaar :roll:

Koffie iemand?

We verkiezen de term "elektronica". Ik heb die tak trouwens 9 jaar geleden verlaten en ben gaan werken in de informatica. Software is leuker.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be