Black Cat |
15 juli 2006 21:10 |
Flaminganten kunnen alvast oefenen in inteelt.
Waar het over gaat is dat er verschillende manieren zijn om het begrip natie en nationalisme in te vullen, en dat flaminganten er goed zouden aan doen eens na te denken hoe ze in dat prentje passen.
Brazilië is blijkbaar al jaren een federale staat en tegelijk een mengcultuur. Niet dat dat met overgenomen worden, maar het bewijst dat de oplossing moet komen van het denken over "nationalisme".
Uiteindelijk is separatisme niet meer dan een vorm van hysterie.
Dus, lees misschien deze Engelse tekst over nationalisme, en misschien krijg je er een bredere kijk op. Het blijkt een recent topic in de politieke filosofie.
Je zal er uit leren dat nationalisme dwang impliceert, even een citaat:
Consider first the classical nationalist answer to (2a). Political sovereignty requires a state “rightfully owned” by the ethno-nation (Oldenquist 1997, who credits the expression to the writer Czeslaw Milosz). Those who develop this line of thought often state or imply specific answers to (2b) and (2c), i.e., that in a national independence struggle the use of force against the threatening central power is almost always a legitimate means for bringing about sovereignty. However, classical nationalism is not only concerned with the creation of a state but also with its maintenance and strengthening. So, once the state is there, further options are opened for nationalists. They sometimes promote claims for its expansion (even at the cost of wars) and sometimes opt for isolationist policies. The expansion is often justified by appeal to the unfinished business of bringing literally all members of the nation under one state, sometimes by the interest of the nation in gaining more territory and resources. As for maintenance of sovereignty by peaceful and merely ideological means, political nationalism is closely tied to nationalism in culture. The latter insists upon the preservation and transmission of a given culture, more accurately, of recognizably ethno-national traits of the culture in its pure form, dedicating artistic creation, education and research to this goal. Of course, the ethno-national traits can be actual or invented, partly or fully so. Again, in the classical variant the relevant norm claims that one has both a right and an obligation (“a sacred duty”) to promote such a tradition. Its force is that of a trump that wins over other interests and even over rights (which is often needed in order to carry on national independence struggle). In consequence, classical nationalism has something to say about the level of attitudes as well: as for (1e) it sees caring for one's nation a fundamental duty of each of its members and is prone to give to it, in its answer to (1f), an unlimited scope. Let me list its most important features for future reference:Classical nationalism is the political program that sees creation and maintenance of a fully sovereign state owned by a given ethno-national group (“people” or “nation”) as a primary duty of each member of the group. Starting from the assumption that the appropriate (or “natural”) unit of culture is the ethno-nation, it claims that a primary duty of each member is to abide in cultural matters by one's recognizably ethno-national culture.
De separatisten verweren zich dus tegen de centrale overheid, maar vergeten in hun verzet een derde partij: de niet-separatistische mede-burgers.
Eens de nieuwe natie gesticht worden diezelfden een tweede keer gedwongen, want hen wordt de verplichting opgelegd mee te werken aan de uitbouw van de nieuwe culturele waarden.
Dus: separatisme is een vorm van onverdraagzaamheid.
In de tekst wordt het articuleren van de verschillen tussen natie en staat als een uitdaging gezien, en terecht: flaminganten mogen dan al kicken en flippen bij de idee van een Onafhankelijk Vlaanderen, ik zie niet waarom dat meer zou moeten engageren dan henzelf en uitsluitend henzelf.
Dus hebben we vernieuwing nodig van het begrip natie-staat.
|