Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verkeersveiligheid... enkel iets voor Vlamingen. - Deel twee. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53668)

Jazeker 16 juli 2006 04:42

Verkeersveiligheid... enkel iets voor Vlamingen. - Deel twee.
 
Citaat:

Waalse regering verwerpt inhaalverbod vrachtwagens



Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) denkt dat het meningsverschil nog ,,overbrugbaar'' is.

Begin juni maakte de federale ministerraad een akkoord bekend om een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens in te voeren op ruim 2.100 kilometer 2x2-wegen. Dat behoorde toen tot een compromis waarin de snelheidsbeperking tot 80 per uur, waar de SP.A om had gevraagd, werd begraven. Het algemene inhaalverbod vervangt het bestaande inhaalverbod bij regenweer, dat in de praktijk tot veel discussie leidde en dat amper werd gecontroleerd.

Het ontwerp kan op heel wat tegenkanting rekenen, onder meer bij de transportfederatie Febetra. Ook in de gewestregeringen, die om advies zijn gevraagd, stijgt gemor op.

De Waalse regering heeft het inhaalverbod op 2x2-wegen donderdag zelfs afgewezen. De Waalse regering heeft net geïnvesteerd in verwisselbare borden, die het mogelijk maken om inhalen al dan niet te verbieden voor zware vrachtwagens, naar gelang van de omstandigheden. Waals minister van Mobiliteit André Antoine (CDH) vreest naar verluidt dat die investering nutteloos wordt door de federale beslissingen.

De Vlaamse regering beslist tegen 20 juli welke houding ze aanneemt, maar ook daar valt het inhaalverbod niet bij iedereen in goede aarde. Eind juni hebben minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) en minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) al een robbertje uitgevochten over het thema. Peeters had kanttekeningen geplaatst bij het algemene inhaalverbod en vond dat Vlaanderen een ,,verstandig inhaalverbod'' had, dat inhalen beperkt tot bepaalde uren en plaatsen. Op sommige stroken bestaat trouwens al een vast inhaalverbod.

Van Brempt, de bevoegde minister, vond dat Peeters voor zijn beurt sprak. Zij wil alleen weten van uitzonderingen op het inhaalverbod als daar goede argumenten voor zijn en de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft. Van Brempt werkt op dit moment aan een advies in naam van de Vlaamse regering.

Federaal minister Landuyt maakt zich niet te veel zorgen. ,,Vandaag kan de Waalse regering inhalen door zware vrachtwagens verbieden in sommige omstandigheden, in de nieuwe regeling zou ze in sommige omstandigheden inhalen kunnen toestaan'', zegt hij. ,,De discussie gaat dus over de uitzonderingen. We hebben een meningsverschil dat volgens mij overbrugbaar is.''
en zoals gewoonlijk zal de kost van die controle gaan naar de federale pot terwijl wallonië geen inspecties doet... Een transfer once again. Cute. De bubbers kunnen het hier komen verdedigen.

stropkeuh 16 juli 2006 13:57

Verkeersveiligheid is per definitie een zaak van nationaal belang.
Daar kunnen de deelregeringen niet in kiezen welke regels bij hun toepasbaar zijn. Iedereen gelijk voor de wet, punt basta.
Het zou van de zotte zijn als in de walen andere inhaal regels gelden , als in Vlaanderen.
Ooit slachtoffers gezien van verkeer of ooit geweest?
Wel ik zie ze dagelijks beroeps halve. Wel voor die mensen telt niet waar en hoe het gebeurt is, alst maar voorkomen wordt en effectief aan verkeersveiligheid gewerkt wordt.
Dus als die verdeeldheid tussen Vlaanderen en Wallonie zich ook op dit gebeid uitstrekt... nie te verwonderen da we in de ogen van de Ollanders domme belgen zijn.
Tis echt te belachelijk daarover te discussieren.
Nen S-bocht is gevaarlijk ongeacht waar die ligt, ongeacht ras van de chauffeur, religie, gewest, politieke voorkeur. En der zijn regels en snelheden bepaald hoe die veilig te pakken, voor iedereen geldend.
Verkeersregels zijn universeel, boven ras, stand of wath ever.
Behalve GB want daar kunde tioch beter links rije :lol:
Tja uitzonderingen zijn er altijd, maar das gelukkig geen communotair probleem.

We kunne eigelijk van de verkeersregels wat leren in omgaan met mekaar, want die zijn niet racistisch, noch cultureel of religieus bepaald.
Of toch, in de Islam? Daar zal ne kameel zekrs voorrang hebben op het vervoermiddel van een "ongelovige"westerling :lol: :lol: :lol:

Jong N-VA'er 16 juli 2006 21:35

Doet me eraan denken: is die flitspaal in Geel al terecht?:D

Den Bal 17 juli 2006 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 1822001)
Verkeersveiligheid is per definitie een zaak van nationaal belang.
Daar kunnen de deelregeringen niet in kiezen welke regels bij hun toepasbaar zijn. Iedereen gelijk voor de wet, punt basta.
Het zou van de zotte zijn als in de walen andere inhaal regels gelden , als in Vlaanderen.
Ooit slachtoffers gezien van verkeer of ooit geweest?
Wel ik zie ze dagelijks beroeps halve. Wel voor die mensen telt niet waar en hoe het gebeurt is, alst maar voorkomen wordt en effectief aan verkeersveiligheid gewerkt wordt.
Dus als die verdeeldheid tussen Vlaanderen en Wallonie zich ook op dit gebeid uitstrekt... nie te verwonderen da we in de ogen van de Ollanders domme belgen zijn.
Tis echt te belachelijk daarover te discussieren.
Nen S-bocht is gevaarlijk ongeacht waar die ligt, ongeacht ras van de chauffeur, religie, gewest, politieke voorkeur. En der zijn regels en snelheden bepaald hoe die veilig te pakken, voor iedereen geldend.
Verkeersregels zijn universeel, boven ras, stand of wath ever.
Behalve GB want daar kunde tioch beter links rije :lol:
Tja uitzonderingen zijn er altijd, maar das gelukkig geen communotair probleem.

We kunne eigelijk van de verkeersregels wat leren in omgaan met mekaar, want die zijn niet racistisch, noch cultureel of religieus bepaald.
Of toch, in de Islam? Daar zal ne kameel zekrs voorrang hebben op het vervoermiddel van een "ongelovige"westerling :lol: :lol: :lol:


Jij pleit nu voor een Europeese aanpak. De verkeersregels zijn in de Europeese landen niet gelijk. De Belgische zijn anders dan de Ollanders, Franse , Spaanse, enz .. .

stropkeuh 17 juli 2006 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal (Bericht 1824037)
Jij pleit nu voor een Europeese aanpak. De verkeersregels zijn in de Europeese landen niet gelijk. De Belgische zijn anders dan de Ollanders, Franse , Spaanse, enz .. .

Ik had het in mijn stukje enkel over Belgie in relatie tot verschil in standpunten van deelregeringen. Dat zoiets als verkeer daar niet mag van afhankelijk zijn in één land.
Tuurlijk zijn er zaken iets anders in de andere landen , per land verschillend, nationaal bepaald.
Ik ga er niet vanuit dat in bv Zwitserland in de kantons waar men duits spreekt andere regels zijn bij inhalen, dan in de frans sprekende kantons.
En miss is het goed dat er dingen Europees zijn, maar ik denk ook dat verkeersregels ook bepaald worden door de infra structuur van de streek.
Op een tweebaans weg in Holland kunde 80 rije , maar een tweebaans weg die door de Alpen kronkelt gaat dat niet. Dan ligt ge zo de bocht uit en daar zal miss de 50 regel gelden.
Dus helemaal Europees gaat ook nie.

Tegendradigaard 18 juli 2006 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 1824116)
Ik had het in mijn stukje enkel over Belgie in relatie tot verschil in standpunten van deelregeringen. Dat zoiets als verkeer daar niet mag van afhankelijk zijn in één land.
Tuurlijk zijn er zaken iets anders in de andere landen , per land verschillend, nationaal bepaald.
Ik ga er niet vanuit dat in bv Zwitserland in de kantons waar men duits spreekt andere regels zijn bij inhalen, dan in de frans sprekende kantons.
En miss is het goed dat er dingen Europees zijn, maar ik denk ook dat verkeersregels ook bepaald worden door de infra structuur van de streek.
Op een tweebaans weg in Holland kunde 80 rije , maar een tweebaans weg die door de Alpen kronkelt gaat dat niet. Dan ligt ge zo de bocht uit en daar zal miss de 50 regel gelden.
Dus helemaal Europees gaat ook nie.

dus aangepast aan de regio he...Vlaanderen is helemaal anders van uitzicht dan Wallonie ... dus zijn andere regels verdedigbaar...

zorlac 19 juli 2006 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1824532)
dus aangepast aan de regio he...Vlaanderen is helemaal anders van uitzicht dan Wallonie ... dus zijn andere regels verdedigbaar...

Nu nog zorgen dat die poolse, spaanse, .....etc. chauffers dat ook snappen.


Anderzijds hebt u wel gelijk...Vlaanderen is idd anders dan Wallonië, niet alleen van uitzicht.
Dus splitsen lijkt me dan ook de beste oplossing. (is voor die chauffeurs ook beter/duidelijker.....:-) )

ilfalco 19 juli 2006 23:22

Citaat:

inhaalverbod vrachtwagens
mag er voor mijn part snel komen...ik erger me aan de vrachtwagens die tegen een slakkengang andere vrachtwagens proberen voorbij te steken terwijl ze zo voor gevaarlijke situaties zorgen.Een wegenvignet voor buitenlandse vrachtwagens mag er ook komen.

Bob 20 juli 2006 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 1824116)
Op een tweebaans weg in Holland kunde 80 rije , maar een tweebaans weg die door de Alpen kronkelt gaat dat niet. Dan ligt ge zo de bocht uit en daar zal miss de 50 regel gelden.
Dus helemaal Europees gaat ook nie.

Men kan altijd lokale snelheidsbeperkingen opleggen. Is nu ook zo.
Als er één ding egaal zou moeten zijn in Europa, dan zijn het wel de verkeersregels.
Wat voor zin heeft het bvb dat in heel Europa de voorrang van rechts absoluut is, met als uitzondering Belgie.

Bob 20 juli 2006 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1822571)
Doet me eraan denken: is die flitspaal in Geel al terecht?:D

Ze hebben eventjes gene tijd om erachter te zoeken. Iedereen is druk achter Kaplan aan het zoeken.

stropkeuh 20 juli 2006 08:01

Oorspronkelijk bericht door Jong N-VA'er
Doet me eraan denken: is die flitspaal in Geel al terecht?:-D

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 1828362)
Ze hebben eventjes gene tijd om erachter te zoeken. Iedereen is druk achter Kaplan aan het zoeken.

Miss kan hij er zelf ff met zijn digitale camera gaan staan. ;-)
En stel da hij Kaplan flitst en zo kan pakken? Direc de held van Belgie:lol: :lol:

maddox 20 juli 2006 09:34

Ilfalco, je voorstel is hierbij gesteund.

Ook Duitsland heeft een vignet voor buitenlandse vrachtwagens. En zelfs een beperking op verkeer van vrachtwagens op zondag. We kunnen die regels Europees laten doorvoeren.

Bob 20 juli 2006 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 1828386)
Oorspronkelijk bericht door Jong N-VA'er
Doet me eraan denken: is die flitspaal in Geel al terecht?:-D



Miss kan hij er zelf ff met zijn digitale camera gaan staan. ;-)
En stel da hij Kaplan flitst en zo kan pakken? Direc de held van Belgie:lol: :lol:

:lol: Ge moogt het in 't frans ook zeggen, als het in 't nederlands te moeilijk is, hoor :lol:

Hans1 21 juli 2006 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1821736)
en zoals gewoonlijk zal de kost van die controle gaan naar de federale pot terwijl wallonië geen inspecties doet... Een transfer once again. Cute. De bubbers kunnen het hier komen verdedigen.

Doet me eerder denken aan het zoveelste probleem geschapen door het federalisme. Dit is immers een dispuut tussen de verschillende regeringen die ons landje "rijk" is.

Distel 21 juli 2006 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1829732)
Doet me eerder denken aan het zoveelste probleem geschapen door het federalisme. Dit is immers een dispuut tussen de verschillende regeringen die ons landje "rijk" is.

Het federalisme is dan weer een probleem geschapen door het unitarisme. Dat is immers een onzinnige en onwerkbare poging om een kunstmatige unie te bewerkstelligen tussen de twee verschillende grote economische en politieke culturen die ons landje "rijk" is.

Hans1 21 juli 2006 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 1829782)
Het federalisme is dan weer een probleem geschapen door het unitarisme. Dat is immers een onzinnige en onwerkbare poging om een kunstmatige unie te bewerkstelligen tussen de twee verschillende grote economische en politieke culturen die ons landje "rijk" is.

Het federalisme is geschapen door de Volksunie en andere politici die er hun voordeel in vonden.

Distel 21 juli 2006 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1829875)
Het federalisme is geschapen door de Volksunie en andere politici die er hun voordeel in vonden.

Het federalisme is in de eerste plaats gevraagd door Wallonië, toen het unitarisme niet meer werkbaar bleek, en Wallonië voor machtsverlies vreesde.

Knuppel 21 juli 2006 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1829875)
Het federalisme is geschapen door de Volksunie en andere politici die er hun voordeel in vonden.

Draai je plaat eens om, Hans.
Altijd hetzelfde gekras doet op de duur pijn aan de oren.

Knuppel 21 juli 2006 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judge

het mag u verbazen dat eind jaren '60 vooral Wallonië vragende partij was voor federalisme. De Vlamingen wilden enkel een beperkte culturele autonomie. De Walen wilden echter zelf hun eigen slabakkende economie beheren en vonden dat er in de Belgische regering teveel aandacht ging naar de haven van Antwerpen en de snelgroeiende Vlaamse economie.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be