![]() |
Zwarte en witte scholen
Onderzoek naar segregatie bevestigt weinig rooskleurige toekomst van het onderwijs in de grote steden Door Liesbeth Wytzes Weinig Amsterdammers zullen verbaasd zijn geweest over de sombere bevindingen in het rapport 'Onderwijssegregatie in Amsterdam' van het SCO-Kohnstamm Instituut. In dat rapport staat dat scheiding naar kleur en klasse in het Amsterdamse onderwijs volledig is, zowel in basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs. Vmbo's, scholen voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, zijn zwart, de categorale gymnasia, dalton- en montessori-scholen, wit. Het rapport is helder: over mogelijkheden om het proces te keren, zijn de ondervraagden uiterst sceptisch, en het vmbo lijkt echt niet meer te redden. Is het erg, dat scholen heel zwart of heel wit zijn? Maatschappelijk gezien wel. Witte en zwarte leerlingen komen amper met elkaar in contact, ze weten te weinig van elkaar. Als in de schooltijd niet wordt gemengd, wanneer dan wel? Niets doen kan uiteindelijk tot grote maatschappelijke problemen leiden, omdat de groep zwarte kinderen zich niet geaccepteerd voelt door de witte generatiegenoten en andersom. Gedwongen spreiding kan niet op veel steun rekenen. Extra geld dan? Juist niet. Voor allochtone kinderen met leerachterstanden krijgt een school al twee keer zoveel geld als voor een autochtoon kind, en dat heeft de laatste jaren eerder tot meer dan tot minder segregatie geleid. Als zwarte leerlingen meer opleveren dan witte, heeft een school weinig reden witte kinderen te werven. De onderzoekers zien er wel iets in om geld aan getalenteerde allochtone kinderen te geven in plaats van de zwakke broeders altijd maar te ondersteunen. Het ziet er niet rooskleurig uit voor het Amsterdams onderwijs en dat in andere grote steden. Zeker niet zolang de stroom onderontwikkelde allochtonen door de gezinsvorming onverminderd aanhoudt. Elsevier 27/08/2003 |
Geobsedeerd door migranten Jan?
|
Citaat:
Geobsedeerd door Jan, Johan? :) |
Oh ja, zeker.
Ik vind dat iedereen het volste recht heeft om dit en andere dingen te posten. En eigenlijk was mijn bovenstaande post een beetje misplaats, waarvoor mijn excuses Jan Hyoens. Ik ben het gewoon een beetje beu. Ik ga iets anders doen dat op dit forum zitten vandaag, de zon komt er net door. Daag. |
Dat wisten we toch al langer dan vandaag dat een autochtoon kind minder waard is en minder rechten heeft. Als je de "juiste" kleur hebt krijg je veel meer gedaan.
|
Citaat:
|
Het is de HOOGSTE tijd dat er aparte scholen komen voor onze andersgepigmenteerde vriendjes.
NIET OM HEN TE PESTEN, MAAR OM HEN TE HELPEN !!!! Ze kunnen het huidige onderwijs systeem duidelijk niet aan. Daarom pleit ik voor een systeem van "gescheiden ontwikkeling". In een onderwijs-systeem aangepast aan hun niveau zullen deze kinderen beter tot hun recht komen. |
Citaat:
Stel: Je hebt een erg intelligent allochtoontje, moet die dan eerst 10 jaar ofzo wegkwijnen in een minderwaardig schoolsysteem om dan pas ontdekt te worden? Zijn/haar kwaliteiten helemaal verpest. Kapot, weg? Methodes om nieuwe frustraties te kweken zijn niet moeilijk te bedenken. |
[size=6]Lang leve de AEL :[/size]
Het mag gezegd worden. Tijd voor een samenwerking met het Vlaams Blok. Tenslotte halen ze dezelfde punten aan :twisted: |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het wordt vooral tijd dat we eens stoppen met zeveren over wie nu welk kleurtje op zijn vel heeft, en eens goed gaan nadenken over een scholensysteem waar de slimmen niet verveeld zijn en de dommen niet achterblijven. Maar vooral over een schoolsysteem waar niet van in het begin wordt gezegd "ga maar naar beroeps, een goede opleiding kan je altijd gebruiken" als je toevallig bruin bent. Want het is wel duidelijk : minstens 30% van de allochtonen in het beroeps konden niet minder op hun plaats zitten dan daar. Maar ze worden er wel gedropt door PMS en andere. met vriendelijke groeten |
Citaat:
|
Citaat:
|
- Hoe kan je spreken van multicultureel onderwijs, als het onderwijs niet eens aandacht heeft voor onze eigen cultuur.
- Je kan enkel andere culturen respecteren als je je eigen culturele roots respecteert. Maar in Vlaanderen mogen we dat niet zeggen, zonder een blaam te krijgen van Leman en konsoorten |
Citaat:
|
ik ben allochtoon, al 2jaar erdoor met 1ste zit
in 1ste jaar zate we met +/- 350 mensen, ongeveer 70man was erdoor met 1ste zit in 2de jaar zate we met +/- 250 mensen, ongeveer 110 man erdoor met 1ste zit dus je zie eigenlijk doe ik het dan nog stukken beter dan autochtonen is het eerlijk en objectief om alleen naar huiskleur te kijken om te zien of je al dan niet een leerachterstand hebt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Redenering van moon en filosoof: zo een allochtoon niet slaagt: het systheem discrimineert, zo een allochtoon wel slaagt: hij is er niettegenstaande alle vormen van discriminatie toch door, een ware held met andere woorden. Uw vrouw die jaren lang in het onderwijs heeft gestaan zal het graag horen dat zij in uw redenering medeverantwoordelijk is voor de discriminatie van allochtone leerlingen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be