Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hypocriet Bertje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53836)

Knuppel 22 juli 2006 16:06

Hypocriet Bertje

Citaat:

Vandaag in De StandaardMinister Bert Anciaux (Spirit) vraagt zijn collega's in de Vlaamse regering om collectief af te spreken niet deel te nemen aan de federale verkiezingen van 2007.

,,Ik blijf zeker tot 2009 in de Vlaamse regering. Ik heb geleerd uit mijn overstap uit de federale regering in 2004. Over een paar jaar schrijven de kranten misschien wel ,,dat Anciaux zowat de enige is die niet uit de Vlaamse regering verdwenen is''. Ik zal een rots in de branding zijn'', zegt Anciaux in een interview met De Standaard .

,,Ik hoop echt dat Yves Leterme (CD&V) aanblijft als minister-president. Ik ben vragende partij om af te spreken met alle leden van de Vlaamse regering om niet deel te nemen aan de federale verkiezingen'', zegt Anciaux.

Volgens het Spirit-boegbeeld zal Leterme zijn voorstel graag horen. ,,Want ik ben er vast van overtuigd dat hij voorstander is van zo'n afspraak. Natuurlijk zal CD&V aan zijn mouw trekken, omdat ze hem willen inzetten voor de federale verkiezingen. Dat geldt trouwens net zo goed voor mijn partij. Maar als we binnen de regering collectief een afspraak maken, kunnen we allemaal 'neen' zeggen'', legt Anciaux uit.

Als de Vlaamse regering collectief zou beslissen om niet deel te nemen aan de federale verkiezingen, zou dat een absolute primeur zijn. Tot nu toe namen Vlaamse ministers gretig deel aan federale verkiezingen en omgekeerd. In de aanloop naar de Vlaamse verkiezingen van 2004 werd het ,,kiezersbedrog'' een heus verkiezingsthema.

De toenmalige CD&V-voorzitter, Yves Leterme, hakte stevig in op paarse excellenties en kopstukken die kandideerden voor het Vlaamse beleidsniveau, zonder dat ze ook echt van plan waren om naar dat niveau te verkassen. Leterme pakte uit met een verkiezingsbelofte voor CD&V-kandidaten. ,,What you see, is what you get'', wie verkozen zou raken, zou ook zitting nemen.

Na de verkiezingen bleef Hendrik Bogaert (CD&V) ondanks zijn pas gewonnen Vlaamse mandaat toch in de Kamer zitten. Dat kon CD&V nog uitleggen als een eenmalig accident de parcours, maar voor Leterme in 2007 ligt dat anders. Kandideert de minister-president, dan wordt het erg moeilijk om uit te leggen dat hij toch de leider van de Vlaamse regering blijft als de verkiezingen tegenvallen. Kandideert hij niet, dan heeft zijn partij CD&V een serieus probleem: ze hebben voorlopig niemand die een duel met de federale premier Guy Verhofstadt (VLD) aan kan, tenzij de Vlaamse minister-president zelf.

Bert Anciaux reikt Leterme nu een helpende hand om uit die catch 22 te raken, al is het zeer de vraag of de minister-president daar op in zal gaan. Begin juni kaarten verschillende SP.A-kopstukken het probleem van Leterme al aan. Achteraf stelden ze allemaal dat het niet om een georchestreerde aanval op de CD&V'er ging. ,,Verwacht geen duidelijkheid over mijn plannen voor het einde van het jaar'', reageerde Leterme toen.

Van onze redacteurs Wouter Verschelden Bart Brinckman
Heeft Bertje niet samen met zijn huidige kartelgenoten de wet goedgekeurd waardoor de partijkopstukken op elk niveau konden opkomen? Ook al wisten ze op voorhand dat zij zelf hun plaats niet zouden innemen maar hun zelg gekozen opvolgers hun plaats lieten innemen?
Waarom vraagt Bertje niet de afschaffing van die wet inplaats van rond de hete brij te draaien omdat die wet NU even niet in zijn kraam past?

Was het niet deze 'rots in de branding' die 'dood ging in de senaat' en persé naar Europa wilde om meer bij zijn gezin te kunnen zijn?

Was het niet hetzelfde Bertje dat, toen hij zijn doel bereikte toch maar liever minister werd en zijn belofte aan zijn gezin nog vlugger vergat dan hij ze maakte?

Was het niet hetzelfde Bertje dat zijn taak als Vlaams 'Minster van cutluur' niet langer aankon, de pijp aan Maarten gaf en zich het federale minister liet aansmeren?

En was het niet dezelfde chirobroek die ook daar weer ziek werd van de 'rotdossiers' die onder zijn ministeriële bevoegdheid vielen?

Om opnieuw terug te keren naar het meer bescheiden postje van 'Vlaams' minister van het minste kwaad?

Waar haalt dat ventje eigenlijk het lef vandaan om Leterme te doen geloven dat hij hem 'een helpende hand' wil toesteken?

Natuurlijk wil Bertje niet terug naar de federale regering! Zelfs Van de Lanotte vreest wat er die regering in 2007 te wachten staat. Niet voor niets heeft Stevaert al eerder het hazenpad gekozen!

Bertje denkt aan niets anders dan aan zijn eigen, politieke carriere eerst en schurkt, na de VLD en de SP.a, tegen de CD&V aan.
Wedden dat onze 'rots in de branding' alleen maar voor zichzelf zo gunstig mogelijk voorwaarden probeert te scheppen tegen de tijd dat de CD&V het voor het zeggen gaat hebben?

Rudy Van Nespen 22 juli 2006 16:14

Het bestaan van deze discussie toont nog maar eens aan wat ik al van het begin roep: Als België een bedreigd land wordt, komt dit enkel door opportunistische politici!

Tevens toont deze discussie nogmaals aan dat de gewestelijke regeringen enkel bestaan als wachtkamers voor het federale niveau...
Politici moeten nu eenmaal zoveel mogelijk vetpotten kunnen creëren, hé!

Schaf de gewestregeringen af, maak referenda mogelijk en het zla allemaal véél minder kosten en kunnen we ons eindelijk een volwaardige democratie gaan beginnen noemen!

Knuppel 22 juli 2006 16:17

Pas als Belgique van de kaart wordt geveegd zal het definitief afgelopen zijn met dit tot op het bot gecorrumpeerde koninkrijkje.

Of dacht je nu echt dat Bertje de ergste is van allemaal?

Amon_Re 22 juli 2006 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen (Bericht 1831662)
Het bestaan van deze discussie toont nog maar eens aan wat ik al van het begin roep: Als België een bedreigd land wordt, komt dit enkel door opportunistische politici!

Tevens toont deze discussie nogmaals aan dat de gewestelijke regeringen enkel bestaan als wachtkamers voor het federale niveau...
Politici moeten nu eenmaal zoveel mogelijk vetpotten kunnen creëren, hé!

Schaf de gewestregeringen af, maak referenda mogelijk en het zla allemaal véél minder kosten en kunnen we ons eindelijk een volwaardige democratie gaan beginnen noemen!

Yaaaay!
100% mee akkoord

solidarnosc 22 juli 2006 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1831672)
Pas als Belgique van de kaart wordt geveegd zal het definitief afgelopen zijn met dit tot op het bot gecorrumpeerde koninkrijkje.

Of dacht je nu echt dat Bertje de ergste is van allemaal?

Pfff. De mensen die in Vlaanderen de touwtjes in handen hebben zullen dezelfden zijn. In plaats van één corrupt koninkrijkje krijg je gewoon twee corrupte republiekjes.

Knuppel 22 juli 2006 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 1831676)
Pfff. De mensen die in Vlaanderen de touwtjes in handen hebben zullen dezelfden zijn. In plaats van één corrupt koninkrijkje krijg je gewoon twee corrupte republiekjes.

Die hebben we nu anders ook, zij het onder hetzelfde echtelijke dak.

Rudy Van Nespen 22 juli 2006 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1831680)
Die hebben we nu anders ook, zij het onder hetzelfde echtelijke dak.

Dus, als ik even uw redenering mag proberen volgen, zou U tevreden zijn moest dezelfde manier van politiek voeren gebruikt worden binnen het kader van een onafhankelijk Vlaanderen, dan zou U heel tevreden zijn?
U zou evenveel belastingen betalen, even hard politiek bedrogen worden, maar dat is allemaal goed, want U woont in de 'republiek Vlaanderen'?

Ja, Knuppel, U mag zich echt wel vragen beginnen stellen over uw geestelijke gezondheid, in bovenstaand geval, hoor!

born2bewild 22 juli 2006 16:35

Bibberlip-bert, ik dacht dat die zo fanatiek voor eenzijdige ontwapening was?

Israel moet zich eenzijdig laten afslachten, he bert?

Waarom moet die knul perse willen dat iedereen met hem (hij voelt zijn verlies al aankomen) gelijk oversteekt.

Do it Bertie, do it. Alone! als je durft.

HYPOCRIET

Knuppel 22 juli 2006 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen (Bericht 1831689)
Dus, als ik even uw redenering mag proberen volgen, zou U tevreden zijn moest dezelfde manier van politiek voeren gebruikt worden binnen het kader van een onafhankelijk Vlaanderen, dan zou U heel tevreden zijn?
U zou evenveel belastingen betalen, even hard politiek bedrogen worden, maar dat is allemaal goed, want U woont in de 'republiek Vlaanderen'?

Ja, Knuppel, U mag zich echt wel vragen beginnen stellen over uw geestelijke gezondheid, in bovenstaand geval, hoor!

Tiens...
In ik die dacht dat JIJ het was liever voor de zekerheid van een corrupt Belziekske kiest dan voor de mogelijkheid op iets anders dan een gekloond Belgique.

Knuppel 22 juli 2006 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 1831708)
Waarom moet die knul perse willen dat iedereen met hem (hij voelt zijn verlies al aankomen) gelijk oversteekt.

Do it Bertie, do it. Alone! als je durft.

HYPOCRIET

Dat heb je heel goed opgemerkt!

Rudy Van Nespen 22 juli 2006 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1831842)
Tiens...
In ik die dacht dat JIJ het was liever voor de zekerheid van een corrupt Belziekske kiest dan voor de mogelijkheid op iets anders dan een gekloond Belgique.

Dan heb jij nooit begrepen wat ik steeds verkondigd heb:

We leven in de Belgische realiteit met een aantal zaken die mis gaan.
Laat ons de realiteit verbeteren, zodat het leven voor alle Belgen verbeterd wordt.

Dat is wel iets gans anders dan kiezen voor een corrupt België of voor een onafhankelijk landsdeel, waar misschien een deel van de bevolking beter van wordt!

Knuppel 22 juli 2006 17:42

Ik weet wel wat jij verkondigde, Rudy, maar Belgique kan enkel voortbestaan door te blijven wat het altijd was: een Vlaamsvijandig verbond tussen een hoerende monarchie en de maffia van de PS.

Ook jij zult dat nooit kunnen veranderen.

Rudy Van Nespen 22 juli 2006 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1831865)
Ik weet wel wat jij verkondigde, Rudy, maar Belgique kan enkel voortbestaan door te blijven wat het altijd was: een Vlaamsvijandig verbond tussen een hoerende monarchie en de maffia van de PS.

Ook jij zult dat nooit kunnen veranderen.

Al was België ontstaan uit de ontploffing van een geurende mesthoop, dat kan mij niks schelen. Feit is dat België nu eenmaal bestaat en dat U en ik daarin leven.

Het heeft geen zin om te dromen van wat zou kunnen zijn. We kunnen veel beter met kleine verbeteringen de realiteit aanpassen, zodat het leven voor iedereen beter wordt. En om dan te denken, dat je, in het Engels gezegd: "can shrink your way into greatness", dan denk ik dat dat gewoon een intellectuele dwaling is en eerder een uiting van je eigen onmacht.

België zal, naar alle waarschijnlijkheid, nog een hele tijd meegaan en als je dan je tijd verdoet om te dromen over Vlaamse onafhankelijkheid en hoe alles dan beter zal zijn, dan ben je niet echt nuttig bezig geweest.
Wat je wél had kunnen doen is mee ijveren voor de invoering van referenda en wie weet krijg je via dat democratische middel wel je uiteindelijke doel?

Of hoop je op die geweldige politici �* l' Anciaux om jouw republiek te krijgen? Die verdient immers te goed aan de Belgische vetpotten!

Knuppel 22 juli 2006 17:59

Citaat:

Al was België ontstaan uit de ontploffing van een geurende mesthoop, dat kan mij niks schelen. Feit is dat België nu eenmaal bestaat en dat U en ik daarin leven.
Vlaanderen zal eveneens ontstaan uit een geurende, Belgische mesthoop.
En daar, jammer genoeg, nog een halve eeuw de stank van met zich meedragen.

Reden, genoeg om zo rap mogelijk met de opruiming van de Belzieke mesthoop te beginnen.
Belgique was nu eenmaal een geurende mesthoop en zal er altijd een blijven.
In Vlaanderen hebben we tenminste nog mestkevers om de drek op te ruimen.
In Wallonië en Brussel wordt alleen maar meer drek geproduceerd door het 'nette' volk.

Knuppel 22 juli 2006 18:08

Citaat:

Of hoop je op die geweldige politici �* l' Anciaux om jouw republiek te krijgen? Die verdient immers te goed aan de Belgische vetpotten!
En zo zijn er nog veel meer.
Niet in het minst de Saksen Coburgs en alle andere Belzieke uitbuiters.

Toch ben JIJ het die ervoor pleit om dat allemaal in stand te houden.
Niet ik.

Jouw 'kleine veranderingen en verbeteringen' doen mij enkel denken aan zachte heelmeester die stinkende wonden maken inplaats van ze te genezen.

NOOIT zal ik me erbij neerleggen om in Belgique te leven enkel en alleen omdat dit op dit ogenblik zo is.

born2bewild 22 juli 2006 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen (Bericht 1831881)

Het heeft geen zin om te dromen van wat zou kunnen zijn. We kunnen veel beter met kleine verbeteringen de realiteit aanpassen, zodat het leven voor iedereen beter wordt.

Waarom is het voor u zo cruciaal dat de verbeteringen klein moeten zijn?

Amon_Re 22 juli 2006 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 1831925)
Waarom is het voor u zo cruciaal dat de verbeteringen klein moeten zijn?

Kleine verbeteringen zijn eenvoudiger & sneller door te voeren dan grote, drastische veranderingen. Enfin, 'k zijn blij met elke verbetering, groot of klein

born2bewild 22 juli 2006 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1831928)
Kleine verbeteringen zijn eenvoudiger & sneller door te voeren dan grote, drastische veranderingen. Enfin, 'k zijn blij met elke verbetering, groot of klein

ik ni.

Ten eerste is die (kleine) verbetering een grote leugen.
Ten tweede spurt de rest van de wereld met volle kracht vooruit.

stilstaan is achteruit gaan.

Knuppel 22 juli 2006 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1831928)
Kleine verbeteringen zijn eenvoudiger & sneller door te voeren dan grote, drastische veranderingen.

Ik zou zweren dat zelfs d�*t niet mogelijk is in Belgique.

Amon_Re 22 juli 2006 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 1831930)
ik ni.

Ten eerste is die (kleine) verbetering een grote leugen.
Ten tweede spurt de rest van de wereld met volle kracht vooruit.

stilstaan is achteruit gaan.

Stilstaan is nochtans wat we nu doen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be