Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Gezocht: Dé Belg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53901)

vulpes 25 juli 2006 16:16

Gezocht: Dé Belg

kwestie van de discussie simultaan te laten verlopen.. Wat maakt iemand tot Belg?

Patriot! 25 juli 2006 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1836904)
kwestie van de discussie simultaan te laten verlopen.. Wat maakt iemand tot Belg?

Een officiële identiteitskaart van het Koninkrijk België.

Metternich 25 juli 2006 16:19

Aangezien belgicisten ervan uitgaan dat de belgische staat gesticht is vanuit een volk, mag u mij dé belg van hét belgische volk eens beschrijven.

Sneta 25 juli 2006 16:21

Een open, verdraagzaam persoon met interesse voor cultuur, sport en de bourgondische aspecten van het leven.
Een bon-vivant die verder kijkt dan zijn neus lang is en geen moeite heeft om regelmatig eens vanonder de kerktoren weg te komen

Dit zijn maar enkele suggesties, maar ze omvatten toch de kern van een goeie Belg ;-)

vercetti 25 juli 2006 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 1836910)

En dat 'belgisch gevoel' dan?

Patriot! 25 juli 2006 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1836919)
En dat 'belgisch gevoel' dan?

Is een gevoel dat vele Belgen (i.e. houders van de Belgische identiteitskaart) delen: het gevoel deel uit te maken van de Belgische gemeenschap. Sommige Belgen kennen dat gevoel niet, zoals u. Dat mag.

Knuppel 25 juli 2006 16:28

Citaat:

Abu Djadja is dus een Belg omdat hij dat vodje papier via een schijnhuwelijk heeft kunnen bemachtigen?

vulpes 25 juli 2006 16:28

Citaat:

met andere woorden als morgen een gebied dat is samengesteld uit de huidige provincies oost-vlaanderen, west-vlaanderen, antwerpen, vlaamsbrabant (incl. brussels gewest) en limburg een referendum organiseert met als agendapunt: de onafhankelijkheid, een meerderheid wordt gehaald, en de "republiek vlaanderen" wordt gesticht dan worden de inwoners van dat gebied Vlamingen (want dan krijgen ze een officiële identiteitskaart)?

vulpes 25 juli 2006 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1836918)
Een open, verdraagzaam persoon met interesse voor cultuur, sport en de bourgondische aspecten van het leven.
Een bon-vivant die verder kijkt dan zijn neus lang is en geen moeite heeft om regelmatig eens vanonder de kerktoren weg te komen

Dit zijn maar enkele suggesties, maar ze omvatten toch de kern van een goeie Belg ;-)

het ging niet over de kenmerken van een 'goeie belg', wel over de kenmerken van een belg.

Knuppel 25 juli 2006 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 1836934)
Is een gevoel dat vele Belgen (i.e. houders van de Belgische identiteitskaart) delen: het gevoel deel uit te maken van de Belgische gemeenschap. Sommige Belgen kennen dat gevoel niet, zoals u. Dat mag.

Ik vrees dat degene die vandaag in Lybanon met de moslimfundamentalisten meevecht ook niet echt het gevoel heeft Belg te zijn.
Mag dat ook?

vulpes 25 juli 2006 16:35

Citaat:

dan zou 'vlaming' kunnen worden omgeschreven als 'het gevoel dat veel mensen delen: het gevoel deel uit te maken van een Vlaamse gemeenschap (zijnde: iemand die lid is van de Vlaamse Gemeenschap, zijnde de facto iemand die woonachtig is in Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg, lid van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel cfr:
Citaat:

De Vlaamse Gemeenschap oefent haar bevoegdheden uit in de Vlaamse provincies en in Brussel;www.belgium.be
) Sommige Vlamingen kennen dat gevoel niet, maar dat mag.

baarle 25 juli 2006 16:37

Citaat:

Er zijn er steeds minder dus? :-)

baarle 25 juli 2006 16:38

Citaat:

Sommige Belgen kennen dat gevoel niet, zoals u. Dat mag.

Fantastisch (gemeend, niet ironisch)!

Van BC mag het immers niet: het is tegen de mensenrechten, vindt hij, en het verstoort de rust van de burgers.

Sneta 25 juli 2006 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1836956)
Er zijn er steeds minder dus? :-)

Ach dat blijkt nog wel goed mee te vallen hoor...

vulpes 25 juli 2006 16:45

Citaat:

potverdikke.. blijk ik een belg te zijn en zelfs een goeie, .. wie had dát ooit gedacht...

Sneta 25 juli 2006 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1836973)
potverdikke.. blijk ik een belg te zijn en zelfs een goeie, .. wie had dát ooit gedacht...

Je ziet, men is nooit te oud om het licht te zien ;-) :-D

vulpes 25 juli 2006 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1836983)
Je ziet, men is nooit te oud om het licht te zien ;-) :-D

één probleem: waarom heb ik dan niet dat 'Belgische gevoel'?

waarom heeft dat kaartje waaruit blijkt dat ik een Belg ben geen al te grote betekenis... ? ik ben dermate belg dat ik er geen probleem mee heb om vanonder de koekelberg basiliek te komen en het kaartje in te ruilen voor een ander... 't mag zelfs een vlaamse identiteitskaart zijn..

Knuppel 25 juli 2006 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1836989)
één probleem: waarom heb ik dan niet dat 'Belgische gevoel'?

waarom heeft dat kaartje waaruit blijkt dat ik een Belg ben geen al te grote betekenis... ? ik ben dermate belg dat ik er geen probleem mee heb om vanonder de koekelberg basiliek te komen en het kaartje in te ruilen voor een ander... 't mag zelfs een vlaamse identiteitskaart zijn..

Tiens, ik ook...

tasmdevil 25 juli 2006 17:09

Citaat:

ik ben vlaming en ben een open, verdraagzaam persoon, met interesse voor zowel cultuur, sport als de bourgondische aspecten van het leven.
Daarenboven kijk ik waarschijnlijk veel verder dan mijn neus lang is dan de meeste "belgen"
misschien is dat laatste wel het verschil tussen Vlamingen en belgen

tasmdevil 25 juli 2006 17:11

Citaat:

ik vind dit wel een zeer sterk argument! :lol:

dus de mensen van montenegro hadden nooit onafhankelijkheid kunnen bekomen omdat op hun identiteitskaart servië en montenegro stond of wa?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be