Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fontein Maasmechelen lijkt op hakenkruis. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53941)

Derk de Tweede 26 juli 2006 14:27

Fontein Maasmechelen lijkt op hakenkruis.

Een fontein die al sedert de jaren vijftig trouw zijn werk doet in het Belgische Maasmechelen, wordt verbouwd. Reden is dat de fontein vanuit de lucht op een hakenkruis lijkt. Dat kwam aan het licht toen internetters met behulp van Google Earth inzoomden op het gemeentehuis van Maasmechelen, waar de fontein voor op een plein staat. Vanaf de grond is er niets van te zien.

Burgemeester Wim Terwingen zegt dat na de vakantieperiode aanpassingen aan de fontein zullen worden uitgevoerd. Mogelijk wordt de nieuwe vorm een klavertje vier.

Architect Robert Tachelet van de fontein zegt nog steeds ''hélémaal'' achter het ontwerp te staan. ''Ik ben er apetrots op. En ja, hoe kan u het raden: ik ben geen nazi.''

Update 15:13
En we gaan even wat updaten. Want de fontein bestaat volgens het ANP pas sinds 1979. Ook heeft ontwerper Tachelet bewust voor het ontwerp gekozen.

Tachelet: ''De swastika is geen monopolie van de nazi's. Het is een universeel zonnesymbool. De hindoes gebruiken het, de oude Grieken gebruikten het. Waarom mogen wij het dan niet gebruiken? Omdat de Duitsers er stommiteiten mee uitgehaald hebben? Ik ben het daar niet mee eens.'' Volgens hem keurde de toenmalige burgemeester het ontwerp, hoogst persoonlijk goed. Desgevraagd herinnert deze oud-burgervader zich evenwel niets van het ontwerp.

Over het nieuwe ontwerp heeft Tachalet overigens ook zijn twijfels: ''Nu gaan ze er een klavertje vier van maken, dat is het symbool van het IRA, hebben die dan geen mensen gedood of zo. Symbolen zijn niet het alleenrecht van misdadigers hoor.

bron: fok.nl

baarle 26 juli 2006 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 1838866)
Architect Robert Tachelet van de fontein zegt nog steeds ''hélémaal'' achter het ontwerp te staan. ''Ik ben er apetrots op. En ja, hoe kan u het raden: ik ben geen nazi.''

Dat is rap gezegd.

De gewone pré-avis van het CGKR met aansluitend openbare zelfkritieksessie kunnen uitsluitsel brengen.

Of waarom het niet meteen goed doen: gooi geketend hem in de fontein. Als hij blijft leven is hij een nazi, als hij verdrinkt was hij er geen.

Derk de Tweede 26 juli 2006 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1838881)
Dat is rap gezegd.

De gewone pré-avis van het CGKR met aansluitend openbare zelfkritieksessie kunnen uitsluitsel brengen.

Of waarom het niet meteen goed doen: gooi geketend hem in de fontein. Als hij blijft leven is hij een nazi, als hij verdrinkt was hij er geen.

Doet me denken aan de heksentest uit de middeleeuwen.:roll:

duveltje382 26 juli 2006 14:53

Hoe groter het fonteintje hoe beter voor onze dakloze,dat het trekt op wat het wilt wat mij betreft

Tavek 26 juli 2006 15:00

De nazi's hebben nog in het college 500 meter verder gezeten....tis een complot zeg ik u !!!!!

Nee, ik ben geen fan van die fontein, maar ik heb nooit iets opgemerkt in al die jaren.

PAJOT 26 juli 2006 15:15

Alle jaren komt dit item tijdens de komkommertijd terug in het nieuws. Hoe is het mogelijk. :roll:

Tavek 26 juli 2006 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT (Bericht 1838981)
Alle jaren komt dit item tijdens de komkommertijd terug in het nieuws. Hoe is het mogelijk. :roll:

Ik heb er nog nooit van gehoord....

Iemand toegang tot luchtfotos ? :)

PAJOT 26 juli 2006 15:39

Zwarte Spion 26 juli 2006 15:45

Prachtig toch! Dat daar mensen zich druk in maken. Totaal bewijs van kleinzieligheid.

Zwarte Spion 26 juli 2006 15:46

Het plafond van het cafetaria van het Centraal Station van Antwerpen telt tientallen hakenkruisen... Afbreken die handel! Het Station is een Nazi-bastion!!!

Dekoster 26 juli 2006 15:47

Laat ze doen met de fontijnen wat ze willen het is waarschijnlijk niet moedwillig gebeurd dat die fontijn lijkt op een hakenkruis.

PAJOT 26 juli 2006 16:06

1 Bijlage(n)

Zwarte Spion 26 juli 2006 16:13

Mooi, mooi!

Jazeker 26 juli 2006 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 1838866)
Over het nieuwe ontwerp heeft Tachalet overigens ook zijn twijfels: ''Nu gaan ze er een klavertje vier van maken, dat is het symbool van het IRA, hebben die dan geen mensen gedood of zo. Symbolen zijn niet het alleenrecht van misdadigers hoor.

:-D

maddox 26 juli 2006 18:09

Ok, nu een fontijn vanuit een satteliet, binnenkort U en Uw partner verketterd wegens een potje vrijen in een afgeschermde tuin?

Schavuit 26 juli 2006 18:09

ergens in san diego in america

Schavuit 26 juli 2006 18:11

zelfs bekenste frisdrankmerk coca cola

Schavuit 26 juli 2006 18:13

de boeddhisten en hindu's ook al!!!

Schavuit 26 juli 2006 18:14

het ijshockey in amerika was een broedplaats voor het nazisme!!!!

(*vlucht weg in paniek!*)

Schavuit 26 juli 2006 18:16

misschien moeten ze in de buurt van die fontijn ook zo'n brug bouwen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be