Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Waarom is hier zo weinig intresse in de EU? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54055)

Derk de Tweede 31 juli 2006 12:16

Waarom is hier zo weinig intresse in de EU?

Als ik dit forum bezoek lees ik vaak: Europa nul lezers, terwijl politiek binnenland dan soms wel 25 lezers heeft.
Hebben Vlamingen totaal geen intresse, of is de EU-materie te saai of te moeilijk?

FISHERMAN 31 juli 2006 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 1846655)
Als ik dit forum bezoek lees ik vaak: Europa nul lezers, terwijl politiek binnenland dan soms wel 25 lezers heeft.
Hebben Vlamingen totaal geen intresse, of is de EU-materie te saai of te moeilijk?

Simpel.
"Den Vlaminck" is veel te veel bezig met de intern-Belgische communautaire problemen om daarnaast ook nog eens bezig te zijn met de Europese communautaire problemen.

Terwijl de rest van de EU bezig was met de Grondwet, zat men in Vlaams Parlement de Vlaamse grondwet te schrijven.

Derk de Tweede 31 juli 2006 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1846667)
Simpel.
"Den Vlaminck" is veel te veel bezig met de intern-Belgische communautaire problemen om daarnaast ook nog eens bezig te zijn met de Europese communautaire problemen.

Terwijl de rest van de EU bezig was met de Grondwet, zat men in Vlaams Parlement de Vlaamse grondwet te schrijven.

Als die EU-grondwet er komt (lees onze stotten wordt ingedouwd) zal dit voor heel veel Vlamingen en Nederlanders grote gevolgen hebben.

MURRAY 31 juli 2006 13:53

Ach die EU, dat is iets van voorbijgaande aard. Binnen twintig jaar is iedereen het bestaan ervan vergeten. (luidop aan het hopen)

Derk de Tweede 31 juli 2006 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MURRAY (Bericht 1846832)
Ach die EU, dat is iets van voorbijgaande aard. Binnen twintig jaar is iedereen het bestaan ervan vergeten. (luidop aan het hopen)

Dan hoop ik van harte met je mee, want de EU zal een organisatie worden die overheert gaat worden door de drie grote landen.
Frankrijk uiteraard voorop!

Lof der Zotheid 31 juli 2006 14:08

EU? Wasda nu weer?

C uit W 31 juli 2006 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 1846874)
EU? Wasda nu weer?

Een speeltuin voor b politici

Lof der Zotheid 31 juli 2006 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 1846903)
Een speeltuin voor b politici

Ah, dank u. Gesubsidieerd door de gewone man natuurlijk...

van Maerlant 31 juli 2006 16:24

De Europese Unie is een belachelijke voorstelling, die al jaren afgevoerd diende te worden. Dat is de reden.

groene flamingant 31 juli 2006 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 1846825)
Als die EU-grondwet er komt (lees onze stotten wordt ingedouwd) zal dit voor heel veel Vlamingen en Nederlanders grote gevolgen hebben.

De reden is gewoon dat die Eurocraten geen zier geven om wat wij denken over economie, sociale thema's, buitenlandse politiek of wat dan ook... Zelfs iets cruciaal als de Europese grondwet vond men hier geen discussie waard, laat staan dat onze stem gevraagd werd. Bijgevolg mag het Europese parlement zich bezighouden met onnozelheden als de grote van de gaten in Gruyérekaas of discussies over de vleesplank van de beenhouwer.
Als de politieke wereld van de democratie in Europa zo'n karikatuur maakt, kan je de mensen niet kwalijk nemen dat ze zo'n circus op de duur niet meer serieus nemen.

Nussbaum 31 juli 2006 17:31

Europa komt bijna niet in het nieuws dus wat valt erover te zeggen? Het probleem zit hem in de media maar ook in de politici zelf die absoluut geen moeite doen omzichzelf en europa te verkopen. Dit is ook waarom men over zou moeten gaan op een meer directe vorm van democratie omdat dat dit zou afdwingen.

Maarja dat zou betekenen dat de nationale regeringen een deel van de regie zouden kwijt raken en dat is natuurlijk(voor hun) uit den boze

Rr00ttt 31 juli 2006 17:52

Citaat:

Maar binnen de belgische constructie zullen onze 'democratische' politici ons daar toch geen inspraak over willen geven. Te veel kans dat de walen en vlamingen anders zouden stemmen.

Als Nederlander herinner je je misschien nog hoe onze 'democratische' premier en minister van BZ NL met de vinger wezen omdat jullie het afkeurden maar zelf weigerden ze er een referendum over te houden. Zelfs een parlementair debat is er niet geweest, het is er op een halfuurtje doorgejast.

Van de Christen-Democraten (de 'democratische' oppositie) valt op dat vlak geen enkele verbetering te verwachten. Dat is de partij wiens binnenlandse politici stoer verklaren tegen turkse toetreding te zijn, maar wiens europese mandatarissen ondertussen voor stemmen.

Ik heb mijn mening over de EU en die is dat heel het politieke luik best met de grond gelijk wordt gemaakt en we enkel een soort vrijhandelszone overhouden. Bilaterale akkoorden over verdere samenwerking tussen bepaalde landen kan natuurlijk wel.

Bottom line is echter dat we niks in de pap te brokken hebben mbt de EU en dat alle partijen uitgezonderd het VB enorme fans zijn van meer EU zonder enige kritische noot, maar tegelijkertijd de confrontatie met de burger hierover niet aandurven.

Als je impact 0.0 is en je weinig tot geen hoop hebt op verandering is het normaal dat er weinig interesse is.

vulpes 31 juli 2006 19:03

de impact van de EU is eigenlijk heel erg groot (ook op nationaal vlak), alleen, de communicatie eromtrent is ontzettend slecht.

Is het iets positief dan pakken politici ermee uit alsof het hun voorstel is (d'r was zo eens iets in het kader van consumentenzaken - een europese richtlijn die in belgië moest worden omgezet - 't werd voorgesteld als een persoonlijke overwinning van FVDB (ik weet niet juist meer wat die wet was, maar 't was een ambtenaar die zich bezighield/houdt met de omzetting van richtlijnen die er mij toen attent op heeft gemaakt)). Komt het de nationale politici niet goed uit, dan is het 'opgelegd door Europa'. Zo komt Europa uiteraard nooit positief in de pers.

Persoonlijk denk ik dat het concept 'EU' een goed idee is.. de uitwerking laat evenwel wat te wensen over.. en bovendien - vind ik - dat bepaalde instellingen zich te veel moeien.. bijv. op fiscaal vlak zou men zich - zolang er geen grotere eenheid is - moeten beperken tot optredens in de marge. Ik begrijp dat men, in het kader van de eengemaakte markt, optreedt tegen fiscale maatregelen die protectionistisch bedoeld zijn.. maar als je ook andere bepalingen die een andere grondslag hebben in vraag gaat stellen dan ondergraaf je eigenlijk de werking van een staat.. bijvoorbeeld: waarom staten verplichten voordelen die zij toekennen aan ingezetenen ook toe te kennen aan niet-ingezetenen? hoe kan je dan een beleid voeren dat budgettair haalbaar is?

groene flamingant 31 juli 2006 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum (Bericht 1847248)
Maarja dat zou betekenen dat de nationale regeringen een deel van de regie zouden kwijt raken en dat is natuurlijk(voor hun) uit den boze

Ik zie het anders: Het zouden vooral instanties als de Europese Commissie (en in mindere mate de Ministerraad) zijn die aan macht moeten inboeten. De nationale regeringen hebben al lang het grootste deel van hun macht afgestaan.

vlijmscherp 31 juli 2006 21:22

Citaat:

volgens jou alleen maar slechte?

Rr00ttt 31 juli 2006 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1847395)
bijvoorbeeld: waarom staten verplichten voordelen die zij toekennen aan ingezetenen ook toe te kennen aan niet-ingezetenen? hoe kan je dan een beleid voeren dat budgettair haalbaar is?

De EU is een dusdanig kunstmatige constructie dat haar enige overlevingskans erin bestaat om aanhang te 'kopen'.

Tavek 31 juli 2006 23:32

Ik ben dankbaar voor het bestaan van de EU. Ik ben van plan om mij te vestigen in een buurland van Belgie, iets dat veel gemakkellijk wordt door het bestaan van de Europese Unie. Geen idiote verblijfsvergunningen, geen werkvergunningen....gewoon bankrekeningnummer en sofi nummer en voila, je kan beginnen.

Studenten vooral zijn heel erg hypocriet als ze tegen de EU zijn, want de EU kan zoveel betekenen voor hun !

Nussbaum 1 augustus 2006 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 1847559)
Ik zie het anders: Het zouden vooral instanties als de Europese Commissie (en in mindere mate de Ministerraad) zijn die aan macht moeten inboeten. De nationale regeringen hebben al lang het grootste deel van hun macht afgestaan.

Maar de regeringen zitten in de raad van ministers en kiezen gezamelijk de voorzitter van de europese commissie. Ik denk dat die overdracht van macht vooral ten koste is gegaan van de nationale parlementen die bijvoorbeeld niet goed het handelen van hun ministers kunnen controleren in de raad van ministers omdat die wel eens anoniem stemmen.

Derk de Tweede 1 augustus 2006 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1847395)
de impact van de EU is eigenlijk heel erg groot (ook op nationaal vlak), alleen, de communicatie eromtrent is ontzettend slecht.

Is het iets positief dan pakken politici ermee uit alsof het hun voorstel is (d'r was zo eens iets in het kader van consumentenzaken - een europese richtlijn die in belgië moest worden omgezet - 't werd voorgesteld als een persoonlijke overwinning van FVDB (ik weet niet juist meer wat die wet was, maar 't was een ambtenaar die zich bezighield/houdt met de omzetting van richtlijnen die er mij toen attent op heeft gemaakt)). Komt het de nationale politici niet goed uit, dan is het 'opgelegd door Europa'. Zo komt Europa uiteraard nooit positief in de pers.

Persoonlijk denk ik dat het concept 'EU' een goed idee is.. de uitwerking laat evenwel wat te wensen over.. en bovendien - vind ik - dat bepaalde instellingen zich te veel moeien.. bijv. op fiscaal vlak zou men zich - zolang er geen grotere eenheid is - moeten beperken tot optredens in de marge. Ik begrijp dat men, in het kader van de eengemaakte markt, optreedt tegen fiscale maatregelen die protectionistisch bedoeld zijn.. maar als je ook andere bepalingen die een andere grondslag hebben in vraag gaat stellen dan ondergraaf je eigenlijk de werking van een staat.. bijvoorbeeld: waarom staten verplichten voordelen die zij toekennen aan ingezetenen ook toe te kennen aan niet-ingezetenen? hoe kan je dan een beleid voeren dat budgettair haalbaar is?

Samenwerken op diverse niveaus kan alleen maar goed zijn, maar de EU is op weg om een soort van Orwell-achtige dictatuur te worden.

Rr00ttt 1 augustus 2006 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum (Bericht 1848005)
Maar de regeringen zitten in de raad van ministers en kiezen gezamelijk de voorzitter van de europese commissie. Ik denk dat die overdracht van macht vooral ten koste is gegaan van de nationale parlementen die bijvoorbeeld niet goed het handelen van hun ministers kunnen controleren in de raad van ministers omdat die wel eens anoniem stemmen.

Het parlement is in belgië sowieso een grap. De parlementsleden drukken sowieso als een bende hersenloze maar vetbetaalde jaknikkers op het knopje dat de partijtop aanduidt. Van enige controlerende functie is geen sprake.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be