Dimitri |
30 augustus 2003 00:19 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Ik vergeet niets. Ik geef alleen maar enkele feiten zonder er direct zelf een conclusie of interpretatie aan te koppelen. Het is idd zo dat veel franstalige ouders hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen. Ook kinderen van andere Europese landen komen vaak terecht in het Nederlandstalig onderwijs (als ze niet naar exclusieve scholen gaan). (Uw eigen kinderen naar het franstalig onderwijs sturen is in mijn ogen kindermishandeling :lol: )
Maar daar wordt die daling niet door verklaard. Tenzij er opeens een babyboom bij de franstaligen heeft plaatsgevonden.
|
Wat ik er over gelezen heb, is dat de Franstalige scholen, die uiteraard domineren in Brussel, overspoelt worden door allochtone leerlingen, en dat autochtone Franstaligen hun kinderen daarom steeds vaker naar Nederlandstalige scholen sturen. Dat verklaart denk ik een groot deel van de stijging van (van huis uit) niet-Nederlandstalige kinderen. Uiteraard zullen er ook wel allochtonen naar Nederlandstalige scholen gaan, maar dat is alleen maar toe te juichen. Als allochtonen alleen naar Franstalige scholen zouden gaan, zou dat de verfransing van Brussel voortzetten, terwijl die onder autochtonen inmiddels is gestopt.
Overigens stond er deze week in de NRC dat in A'dam een ware segregatie is voltrokken in het basisonderwijs. Van de 202 scholen heeft 127 een allochtone meerderheid, waarvan 54 (bijna) volledig allochtoon is. 30 scholen zijn (bijna) volledig autochtoon en slechts ruim 40 scholen zijn gemengd. Er stond nog bij dat een perfecte spreiding zou betekenen dat ALLE 202 scholen een allochtone meerderheid krijgen. Men wil de huidige situatie liever niet veranderen.
Ook in het middelbaar onderwijs is die segregatie aan de gang. Het VMBO (lager middelbaar onderwijs) is vooral zwart, HAVO en VWO (hoger middelbaar onderwijs) zijn overwegend wit. Het is wel zo dat op zwarte scholengemeenschappen HAVO en VWO ook zwart zijn, en op witte scholengemeenschappen de VMBO ook wit is.
Kortom: in de meest progressieve, linkse, multiculturele stad van Nederland is de segregatie compleet.
|