Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nederland: Ruim helft jeugd in grote steden allochtoon (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54114)

circe 1 augustus 2006 13:45

Nederland: Ruim helft jeugd in grote steden allochtoon

Ruim helft jeugd in grote steden allochtoon

Het aandeel niet-westerse allochtonen onder jongeren neemt steeds verder toe. Amsterdam heeft de meeste allochtone jongeren, ongeveer 55 procent. Ook in Rotterdam is meer dan de helft van de jongeren allochtoon. Het aandeel niet-westerse jongeren in die steden is nog nooit zo groot geweest.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Volgens het CBS was begin dit jaar ongeveer een op de drie inwoners van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag van niet-westerse afkomst. Tien jaar geleden was dat nog iets meer dan een kwart, vijf jaar geleden lag het rond de 30 procent.
Gezinsfase
Het aandeel allochtonen van de eerste generatie neemt volgens het CBS af, maar dat van de tweede generatie blijft groeien. Dat zou komen doordat veel niet-westerse allochtonen zich in de ‘gezinsfase’ bevinden. De allochtone jongeren van de tweede generatie wonen vooral in de grote steden.

Lees verder

--------------------------------------

Ik blijf me erover verbazen dat we geen gelijkaardige informatie mogen of kunnen verkrijgen over de toestand van de Belgische (of Vlaamse steden).
Of zou dit ook zijn omdat men vreest dat het VB hierdoor stemmen zou winnen? Moeten Belgen dus maar stilletjes in onwetendheid verblijven tot de meerderheid van de steden stemplichtig(stemgerechtigd) is om dan ineens tot de ontdekking te komen dat de autochtonen in de minderheid zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen ?
De "jeugd" wordt namelijk ooit volwassen natuurlijk.

Hoeveel stemplichtige/stemgerechtigde allochtonen zouden onze grote steden tellen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2012?

Nynorsk 1 augustus 2006 13:50

ja jong. stel u voor. seffes gaan ze nog een groot aantal mensen toelaten om ook inspraak te hebben in hun woonplaats :shock:

araneus 1 augustus 2006 14:43

Exacte cijfers zijn moeilijk te verkrijgen. Natuurlijk op basis van nationaliteit wel, dat leveren de meeste gemeentes, maar daar heb je de nieuwe-belgen natuurlijk gewoon bij de belgen staan.
De populatie van de scholen geeft wel een indicatie, daaruit blijkt dat bv. in Antwerpen en Mechelen de situatie niet beter is.

1handclapping 1 augustus 2006 15:11

Interessante definitie van het woord "Allochtoon" : dat zijn dus volgens U gewoon mensen waarvan minstens één (maar één volstaat) voorouder van niet-Europese afkomst is. Zoals terecht opgemerkt kan een dergelijke statistiek in België niet gemaakt worden, vermits de bevolkingsregisters slechts melding maken van "belgen" en "niet belgen ofte vreemdelingen",
daar komt dan bovendien nog bij dat volgens uw definitie bij de "vreemdelingen" mensen horen die volgens u als "autochtoon " moeten ingeschat worden (Denen, Noren, Blanke U.S. burgers, Niet Maori Niew Zeelanders).

De vraag dringt zich onvermijdelijk op : hoe maakt men die statistiek in Nederland ? Bevat het bevolkingsregister in Nederland misschien zulke rasvebonden kenmerken ? M.a.w. als een "kleurling" zich tot Nederlander laat naturalizeren blijft hij dan toch levenslang samen met zijn achterkleinkinderen een vermelding in de bevolkingsregisters behouden dat hij in feite nooit als een "echte nederlander" aanzien kan worden ;
indien dit niet zo is waarop zijn die illustere statistieken dan gebazeerd ? & nog erger : hebben die mensen geen lessen geleerd uit de vorige wereldoorlog ? Anne Frank woonde nochtans in Nederland.

Joden, dat zijn toch ook mensen van buiten-europese afkomst ?

...

De toekomst van Vb is intussen wel verzekerd hoor : hier geen racisme, behalve voor voetballers, maar een lidkaart van VB en men is al "Eigen volk". U zegt wij draaien nog wel eventjes wat U vraagt, tot we het niet meer nodig hebben om u om het even wat te vragen.

1handclapping 1 augustus 2006 15:28

Eventjes op de CBS website nagelezen at zij verstaan onder "allochtoon" en "autochtoon", het is dus wel zo dat er geen aparte registratie volgens een of ander criterium is & men zich dus uitsluitend bazeert op één van de ouders en/of de geboorteplaats van de mens in kwestie. m.a.w. als je vader op reis in Afrika geboren is uit Nederlandse ouders, ben je voor het CBS een allochtoon, want je bent in het buitenland geboren en zijn je kinderen dat ook, ant één van hun ouders is in het buitenland geboren,
maar indien je kinderen niet huwen met iemand van allochtone afkomst
(niet zelf en ook hun ouders niet in het buitenland geboren) dan zijn dus je kleinkinderen geen allochtonen meer !

Men legt er de klemtoon op dat in Nederland het begrip "Allochtoon" op die manier in geen geval een etnische of religieuze connotatie inhoudt.
Tegelijk kan men hier de bedenking aan vastknoipen dat er waarschijnlijk een boel islamietische arabieren van de 3de generatie zijn die op die manier bij de autochtonen gerekend wordt en je afvragen wat de relevantie van zulke statistiek eigenlijk is.

circe 1 augustus 2006 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1848416)
Interessante definitie van het woord "Allochtoon" : dat zijn dus volgens U gewoon mensen waarvan minstens één (maar één volstaat) voorouder van niet-Europese afkomst is. Zoals terecht opgemerkt kan een dergelijke statistiek in België niet gemaakt worden, vermits de bevolkingsregisters slechts melding maken van "belgen" en "niet belgen ofte vreemdelingen",
daar komt dan bovendien nog bij dat volgens uw definitie bij de "vreemdelingen" mensen horen die volgens u als "autochtoon " moeten ingeschat worden (Denen, Noren, Blanke U.S. burgers, Niet Maori Niew Zeelanders).
etc..

Heu... heb je het tegen mij? Waar heb ik hier in dit draadje ergens "allochtoon" gedefinieerd?

Ik volg namelijk steeds de Nederlandse bepaling van "allochtoon" zijn, vermits men in België geen definitie heeft. Hier kan men dus tot in het zevendertigste knoopsgat ooit-allochtoon zijn: voor de gevangenispopulatie ben je belg, voor de RVA ben je allochtoon! of niet soms?

In Nederland is men tenminste duidelijk op dat gebied. Die definitie wordt ook gevolgd voor de quota die men oplegde bij aanwervingen geloof ik.
Anders was de helft van Nederland "belgische allochtoon" natuurlijk.

circe 1 augustus 2006 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door handclapping
Tegelijk kan men hier de bedenking aan vastknoipen dat er waarschijnlijk een boel islamietische arabieren van de 3de generatie zijn die op die manier bij de autochtonen gerekend wordt en je afvragen wat de relevantie van zulke statistiek eigenlijk is.

Hier sla je de bal dus eventjes vierkant bijna in de goal van de tegenpartij!
Of wist je niet dat bij moslims ongeveer 75% hun bruiden en gommen in het moederland gaan halen? Bijgevolg zijn hun kindjes allemaal nog steeds netjes allochtoon (één buitenlands-geboren ouder), tot in de 175ste generatie jongen! Tot heel Turkije en Marokko zijn overgebracht!

1handclapping 1 augustus 2006 17:11

Circe je lijdt aan een veralgemeningsdwang die soms onthutsend is :
ik ken mensen met marokkaanse en diverse andere achtergronden die hier met 2de generatie en "gewone" belgen huwen. Het zou me overigens zelfs niet verwonderen dat deze importhuwelijken de uitzondering zijn , alhoewel el degelijk lucratief vanuit het standpunt van de ouders. overigens gebeurd het omgekeerde ook : Turkse jongens die in het "thuisland" een zaak erven er met een meisje van het dorp trouwen en daar als belgische turk blijven wonen. Maar ik fantazeer ook wel graag : toen ik in 1980 in Algerije werkte had ik voor die mensen een voorstel dat ze overigens niet echt begrepen (er zijn verschillende manieren om het uit te leggen) :
ik stelde nl. voor dat alle Algerijnen naar de Benelux zouden komen, maar dan ook werkelijk allemaal. Gelijktijdig zouden alle Beneluxers zich in het mooie Noord-Afrikaanse Algerije met zijn grote Olievoorraden kunnen vestigen. Hoofdvoorwaarde zou natuurlijk zijn dat er niemand, maar dan ook niemand naar zijn oorspronkelijk "thuisland" zou terugkeren.

Er zijn veel landen en gebieden in de wereld, waar men het sociale leven en de economie op een zeer gunstige manier zou kunnen veranderen en waar de idealen en toekomstperspectieven van de bevolking werkelijk vergiftigd worden door een onweerstaanbare drang om te emigreren.
Bovendien worden hoe langer hoe meer landen afhankelijk van de geldbedragen die ze vanuit de emigratielanden ontvangen. Dat zijn toestanden die een situatie scheef doen groeien, scheefgroei die men moet zien te compenseren bv; door asielzoekers een veilige haven te bezorgen in ontwikkelingslanden, waar het bekwame deel van deze mensen
een positieve inbreng kunnen leveren zonder als lelijke kolonisatoren te worden aanzien.

Vanzelfsprekend maakt men zo "meer" ipv "minder" multiculturele samenleving. Het nationalisme is inderdaad een kracht die veel concrete mogelijkheden tot verbetering bij voorbaat uitsluit.

Kweepeer 1 augustus 2006 18:56

Aiaiaiaiai!! Als meer dan de helft van de Amsterdamse en Rotterdamse jongeren al allochtoon is, dan is het er toch wel erg aan toe!

Als we nu niet snel iets ondernemen in België moeten we niet verschieten wanneer onze grootsteden binnenkort ook doordrengt zijn van de allochtonen, als het nog niet zo ver is tenminste... .

Binnenkort zijn wij nog een minderheidsgroep.

Nederland is natuurlijk nog altijd een linkser land als België.

Casca 1 augustus 2006 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer (Bericht 1848878)
Binnenkort zijn wij nog een minderheidsgroep.

Voor je compleet alle remmen kwijtgeraakt...

Slechts 4 percent van de Belgische bevolking is moslim.

smiley 1 augustus 2006 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 1848893)

En we hebben er nu al zo veel last mee. De toekomst ziet er rooskleurig uit. :roll:

gsus 1 augustus 2006 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door smiley (Bericht 1848971)
En we hebben er nu al zo veel last mee. De toekomst ziet er rooskleurig uit. :roll:

We?

Spreek voor uzelf, ik heb er alleszins nuldebotten last mee, integendeel

smiley 1 augustus 2006 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gsus (Bericht 1849018)
We?

Spreek voor uzelf, ik heb er alleszins nuldebotten last mee, integendeel

Heel het land heeft er last mee. Heel Europa heeft er last mee. Heel de wereld heeft er last mee.

Mitgard 1 augustus 2006 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1848324)
Ruim helft jeugd in grote steden allochtoon

en op jouw leeftijd kun je daar niet veel meer aan veranderen hé. ;-)

circe 1 augustus 2006 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1849030)
en op jouw leeftijd kun je daar niet veel meer aan veranderen hé. ;-)

Inderdaad niet, noch zou ik er zin in hebben.

Maar het is wel raar dat men op mijn leeftijd moet denken: hopelijk hoef ik het niet meer mee te maken!

Jij wel waarschijnlijk!

Flippend Rund 1 augustus 2006 21:37

Circe, alles waar je bang voor bent zal ook echt gebeuren.

carlgustaaf 1 augustus 2006 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 1848893)

dat zeggen ze al 15 jaar.Maar die planten zich voort hoor!Een miljoen allochtonen in België, hoeveel % is dat volgens jou? Laat eens kijken hoe goed je kan rekenen...

Casca 1 augustus 2006 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1849177)
dat zeggen ze al 15 jaar.Maar die planten zich voort hoor!Een miljoen allochtonen in België, hoeveel % is dat volgens jou? Laat eens kijken hoe goed je kan rekenen...

Beter dan jij kan schrijven, in ieder geval... :-)

longhorn 1 augustus 2006 23:21

Waar mensen vandaan komen of welke huidskleur ze hebben, maakt mij niets uit. Hun godsdienst daarentegen...

Casca 1 augustus 2006 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 1849203)
Waar mensen vandaan komen of welke huidskleur ze hebben, maakt mij niets uit. Hun godsdienst daarentegen...

Tijd om te bewijzen dat godsdienst ook maar iets te maken heeft met criminaliteit, wouldn't you say?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be