Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaming Van Hengel calloboreert met de Fransoze Brusselaars... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54122)

job 1 augustus 2006 15:37

Vlaming Van Hengel calloboreert met de Fransoze Brusselaars...

Citaat:

Raad van State vernietigt Brussels taalakkoord

De Raad van State heeft het Brusselse taalakkoord vernietigt. Dat bevestigt de woordvoerster van Brussels minister Guy Vanhengel donderdag.

De Raad van State vernietigde op 7 juli de uitvoerende omzendbrieven van het taalakkoord. Het is al de derde keer dat die geschorst of vernietigd worden. De laatste omzendbrief bepaalde dat contractuelen bij lokale besturen en OCMW's in het Brussels Gewest die enkel het Frans of het Nederlands machtig zijn, maximum vier jaar krijgen om een taalbrevet te halen.

Nu de omzendbrief is vernietigd, zouden alle contractuelen tweetalig moeten zijn. Volgens minister Vanhengel zal de vernietiging in praktijk niets veranderen. Hij is ook geen voorstander van een volgende rondzendbrief. (belga)
Vanhengel is een Vlaamse minister in Brussel dewelke wél bij de volgende gemeenteraardsverkiezingen voor een franstalige partij opkomt.
Citaat:

Guy Vanhengel (VLD-minister), lijstduwer op Libéraux Evere-VLD

En van zo'n iemand wordt verwacht dat hij de belangen van de Vlamingen in Brussel zou moeten verdedigen ???
Duidelijk, hij hééft géén haar op zijn tanden. Hij laat de Vlamingen met deze uitspraak ook volledig in de steek. Zijn houding en calloboratie verstevigt het Franstalige karakter van BSL.
Dit is ongehoord !!!

1handclapping 1 augustus 2006 15:46

In feite doet Van Hengel hier een oproep naar "positieve discriminatie" van Vlamingen. Het is een kwestie van pragmatisme : als er geen vlamingen beschikbaar zijn is dat spijtig, maar de dienst moet verzekerd worden. Zijn er wel Vlamingen, krijgen zij voorrang. Ik zou zeggen : werkloze Vlamingen allen daarheen !

De Brusselaars moeten beseffen dat hun welvaart totaal afhankelijk is van hun rol van belgische en europese hoofdstad & die kunnen ze slechts vervullen in die mate dat ze een zekere veeltaligheid in huis hebben.
Een Brussel dat hoofdzakelijk uit ééntalige franstaligen bestaat is gedoemd deze rol te verliezen.

Breda 1 augustus 2006 16:02

zo iemand zouden ze het land uit moeten zetten , het is onrespectvol voor de Vlamingen en ook voor die paar Procent Nederlanders die in Brussel wonen

Sneta 1 augustus 2006 16:12

Brussel is een tweetalige stad dus is het niet abnormaal dat er tweetalige lijsten ingediend worden.
Bovendien betreft het hier gemeenteraadsverkiezingen, de problematiek van de huisvuilophaling of de losliggende trottoirsteen is heus niet verschillend voor een franstalige als voor een nederlandstalige.

Bad Attila 1 augustus 2006 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1848473)
Vanhengel is een Vlaamse minister in Brussel dewelke wél bij de volgende gemeenteraardsverkiezingen voor een franstalige partij opkomt.

En van zo'n iemand wordt verwacht dat hij de belangen van de Vlamingen in Brussel zou moeten verdedigen ???
Duidelijk, hij hééft géén haar op zijn tanden. Hij laat de Vlamingen met deze uitspraak ook volledig in de steek. Zijn houding en calloboratie verstevigt het Franstalige karakter van BSL.
Dit is ongehoord !!!

Hij verdedigt de belangen van de Brusselaars, dus is hij goed bezig. 8)

Jaani_Dushman 1 augustus 2006 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1848484)
In feite doet Van Hengel hier een oproep naar "positieve discriminatie" van Vlamingen. Het is een kwestie van pragmatisme : als er geen vlamingen beschikbaar zijn is dat spijtig, maar de dienst moet verzekerd worden. Zijn er wel Vlamingen, krijgen zij voorrang. Ik zou zeggen : werkloze Vlamingen allen daarheen!

Geldt dat ook voor de aanstelling van dokters in een ziekenhuis?

In feite doet het ziekenhuis hier een oproep naar "positieve discriminatie" van dokters. Het is een kwestie van pragmatisme : als er geen dokters beschikbaar zijn is dat spijtig, maar de dienst moet verzekerd worden. Zijn er wel dokters, krijgen zij voorrang. Ik zou zeggen : werkloze dokters allen daarheen!

Het kan mij niet schelen of die ambtenaar in het OCMW nu een Vlaming is of niet. Zolang hij maar tweetalig is.
Maar het feit dat zélfs voor jou "Vlamingen" en "tweetaligen" blijkbaar synoniemen zijn, is wel tekenend voor de situatie in Brussel.

Jaani_Dushman 1 augustus 2006 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 1848567)
Hij verdedigt de belangen van de Brusselaars, dus is hij goed bezig. 8)

Hij verdedigt de belangen van het FDF. Nog steeds goed bezig?

CLAESSENS Joris 1 augustus 2006 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1848484)
In feite doet Van Hengel hier een oproep naar "positieve discriminatie" van Vlamingen. Het is een kwestie van pragmatisme : als er geen vlamingen beschikbaar zijn is dat spijtig, maar de dienst moet verzekerd worden. Zijn er wel Vlamingen, krijgen zij voorrang. Ik zou zeggen : werkloze Vlamingen allen daarheen !

De Brusselaars moeten beseffen dat hun welvaart totaal afhankelijk is van hun rol van belgische en europese hoofdstad & die kunnen ze slechts vervullen in die mate dat ze een zekere veeltaligheid in huis hebben.

Een Brussel dat hoofdzakelijk uit ééntalige franstaligen bestaat is gedoemd deze rol te verliezen.

Ik denk dat u het punt niet ziet vriend.
Traditionele partijen (zoals ze zichzelf noemen) die in de Brusselse rand moord en brand schreeuwen over verfransing en oproepen tot één Vlaams front gaan in Brussel (letterlijk een paar kilometer verder) Tussen de lakens met Moureaux en co.
Kent u Moureaux? Nee? Ik wel.
Deze rode Baron is mijn Burgemeester en slaagde erin zijn kiespubliek succesvol te dumpen ten voordele van de bevolking van autochtone afkomst. Ondertussen, een aantal jaar later is Molenbeek in heel Europa berucht.
Het is een haard van criminaliteit die zich uitstrekt over nagenoeg heel Vlaanderen (ga in de politiecijfers maar eens na hoeveel criminelen die in Gent, Antwerpen, Hasselt enzoverder opereren uit Molenbeek komen, in welke gemeente een voorvluchtige ganster die voor de tweede keer bij dezelfde (onschuldige) burgers ondergedoken zit ijskoud een politieagent neerschiet. Informeer eens hoe het komt dat op het einde van het suikerfeest in de grote bioscoop van Brussel straathoekwerkers moeten ingezet worden omdat die de 'traditionele herrieschoppers' persoonlijk kennen en dus beter aankunnen en waarom dat dan bij voorkeur Molenbeekse straathoekwerkers moeten zijn. Ga eens na waar agenten ontvangen worden met molotovcocktails worden ontvangen als ze wat 'teveel' patrouilleren? En dat dan toevallig in dezelfde gemeente is waar de Burgemeester Moureaux himself controles op criminaliteit laat stoppen. En dat enige maanden later bij een controle die dan toch doorgaat de geviseerde zaken tot 80, jawel tachtig percent illegalen waren blijken te verkopen. Ga eens na welke gemeente een hele wijk kent die tot ver over de grenzen bekend is als een draaischijf voor het 'omturnen', 'strippen' en verkopen van gestolen voertuigen en onderdelen. Juist ja, Molenbeek. De meest beruchte en met naam en toenaam gekende extreme mosmimleider zit in... Jawel, Molenbeek. Zijn zonen zijn net veroordeeld voor racisme op hun webpagina's. Voor het feit dat zij op diezelfde webpaginas opriepen tot moord op alle blanken, ook die in Europa en voor een Etnische zuivering over heel de wereld komt in het vonnis echter niet voor. Deze heren organiseerden zelfs gevechtstraining met vuurwapens voor 'moslimscouts'. Een hele serie artikelen in de krant over deze 'Barbus' en aanhangers in de krant gevolgd door een boek van de hand van een moslimundercoverjournaliste en hoe reageert Moureaux? De dame overdrijft, zij weet er niks van / Ik kom overal in Molenbeek, ook 's nachts, en ik ben nog nooit lastiggevallen ( ik vraag mij af wat hij 's nachts doet in wijken waar de autochtone bevolking na 5 uur 's avonds niet meer buiten durft komen)/ Het zijn enkel de Vlamingen in Molenbeek die problemen zien, het is allemaal zwaar overdreven.

En met dit stuk uitschot gaat de CD&V/NVA die twee kilometer verder in de rand de grote rechtsgeorienteerde partij uithangt scheep! Hun Brusselse leider verdedigt dit zelfs en riep in het verleden al op om samen met de Franstaligen een 'Brussels front' te vormen tegen de Vlaamse Imperialisten (waarmee hij dus waarschijnlijk zijn eigen Vlaamse voorman bedoelt) en moest dit even later publiek afzwakken van een front tegen Vlaanderen naar een front 'voor Brussel'. Het idee van samenwerken met de Franstaligen heeft hij niet opgegeven en de CD&V (de zogenaamd Vlaamse dan) vraagt hem dat zelfs niet.
Onder de leiding van deze pipos gaat er in Brussel tot 80 % van de financien van de VGC ( Vlaamse Gemeenschapscommissie, die moet eigenlijk zorgen voor de verdediging van het Nederlands, de vlaamse cultuur en de uitbreiding van deze) naar initiatieven die zoniet geheel dan toch voor het merendeel de allochtonen ten goede komen. Ondertussen kan een Vlaming in een OCMW-ziekenhuis niet eens in eigen taal verzorgd worden. Dat is geen krantentiteltje, dat is echt.
Wij hebben onze eigen moeder van een Brussels naar een Vlaams ziekenhuis laten overbrengen omdat de verplegers en artsen niet eens verstonden wat zij probeerde te vertellen...

En al dat in acht genomen komt 1handclapping hier zeuren over pragmatisme en dat er mogelijks Franstaligen op de VB-lijsten zouden staan.

Wel 1 braincelclapping, liever 1 franstalige die het VB steunt dan 100 die in naam van de multicultuur de eigen bevolking in Brussel benadelen. Tussen haakjes, hier in Brussel zijn er zelfs redelijk wat allochtonen die op het VB stemmen, zou je hierover niet eens een schandaal creëren? Alochtonen die de kuren van hun 'jongerenbenden' en de politici (zoals Moureaux) die hen beschermen beu zijn.

De CD&V-NVA en ook de andere 'traditionele' zogenaamd Vlaamse partijen in Brussel zijn niet Vlaams.
Ga in de parlementaire stukken van het Brussels gewest maar kijken welke voorstellen zij daar doen en wie daar allemaal voor en tegen stemt.
En kijk dan ook eens welke voorstellen het door u zo gehate VB doet en hoe deze mensen stemmen en blijven ijveren ondanks alle spot, tegenwerking, misbruik van macht die zij daar ondergaan, ook vanuit die Vlaamse partijen.
Ga bijvoorbeeld eens kijken naar de VB voorstellen om de Vlaamse partijen in Brussel een standpunt in te laten nemen over BHV en kijk hoe die Vlamingen stemden.
Hoe het VB in een standpunt dat deze heren ondernemen tegen de genocide de Armeense Genocide probeert te laten opnemen (en zoek verder eens op hoe Emir Kir hier tegenover staat, verklaart veel, een Brusselse parlementair die mee de kop trekt van een betoging tegen een gedenkteken voor de slachtoffers van de Armeense genocide en zelfs ijvert voor de afbraak hiervan. Ironisch genoeg ook de man die verantwoordelijk is voor de bescherming van cultureel erfgoed) en hoe deze ideologen dit unaniem afwijzen.
Ga eens kijken in de verslagen hoe de laatste stelling van Vanhengel, die in Brussel nota bene samen met de PS godbetert scheep gaat, over Brussel is.
Brussel is in 'naam' de hoofdstad van vlaanderen, is geen Vlaamse stad, zou onder de vleugels van Vlaanderen zeker niet mogen komen...
En dit sujet vertegenwoordigt de Vlamingen in Brussel????

En dan vragen ze of hier stof voor discussie is?!?

Nee hoor, alles is wel aan het Westelijk Front...

job 1 augustus 2006 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 1848966)
...

Joris, bravo voor je bijdrage.
Je raakt een goedvoorhebbende ziel.

vlijmscherp 1 augustus 2006 21:42

dus wat moet Van Hengel voorstellen? de Brusselse administratie volledig in de soep te laten lopen, honderden ambtenaren op straat vanwege niet-tweetalig? dan pas zou er ambras zijn.
Hij is pragmatisch, punt.

er moet idd dringend meer tweetaligheid komen bij de Franstalige Brusselaars in de adminstratie, maar daarom een miljoenenstad gewoon in de soep laten lopen, sorry, véél te ver erover.

job 1 augustus 2006 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1849099)
dus wat moet Van Hengel voorstellen? de Brusselse administratie volledig in de soep te laten lopen, honderden ambtenaren op straat vanwege niet-tweetalig? dan pas zou er ambras zijn.

er moet idd dringend meer tweetaligheid komen bij de Franstalige Brusselaars in de adminstratie, maar daarom een miljoenenstad gewoon in de soep laten lopen, sorry, véél te ver erover.

Gewoon de wet toepassen. Dat moet er gebeuren in BSL. Niet meer, niet minder. Dat dan de stad 'in de soep' draait omdat de letter én de geest van de wet toegepast wordt kan mij als inwoner van deze staat niet schelen. Ik leef ook alle wetten na, en ik moet mij ook schikken naar die wetten. Als ik de wet overtreed draag ik de gevolgen ervan. Waarom dient iemand anders 'vrijgesteld' te worden van een wetsovertreding ???

vlijmscherp 1 augustus 2006 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1849117)
Gewoon de wet toepassen. Dat moet er gebeuren in BSL. Niet meer, niet minder. Dat dan de stad 'in de soep' draait omdat de letter én de geest van de wet toegepast wordt kan mij als inwoner van deze staat niet schelen. Ik leef ook alle wetten na, en ik moet mij ook schikken naar die wetten. Als ik de wet overtreed draag ik de gevolgen ervan. Waarom dient iemand anders 'vrijgesteld' te worden van een wetsovertreding ???

dus jij wilt liever dat Brussel vastloopt? goed om te weten dat je de mensen in Brussel compleet wilt laten vallen

CLAESSENS Joris 1 augustus 2006 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1849099)

Dit is een drogreden. Vanhengel is zelf mee de oorzaak van het probleem door te weigeren aan de oorzaken iets te doen.
- Er is geen gebrek aan tweetaligen, die zijn er meer dan genoeg. Alleen zijn er natuurlijk wel enige nadelen voor deze mensen. Aangezien de meesten van deze Vlamingen zijn zouden zij in Brussel in een hun vreemde omgeving moeten werken (de talen spreken is niet hetzelfde als zich thuisvoelen).
- Al jaren wordt er in Brussel een minderheidsbeleid gevoerd dat er op neerkomt dat allochtonen ongeacht hun gebrek aan talenkennis zelfs voorrang krijgen op tweetaligen (praktijk, geen theorie).
- Tweetaligen verdienen in 'de Privé' en in Vlaanderen (slechts luttele kilometers verder en zeer vlot bereikbaar) aanzienlijk meer dan Vanhengel en co aan 'hun' personeel willen betalen.
Al jarenlang zit het probleem van werkloosheid in Brussel hoofdzakelijk bij jongeren ( en dan vooral bij mannelijke van allochtone afkomst, de meisjes die in dezelfde scholen studeren doen het veel beter) en dit hoofdzakelijk door enerzijds een cultuur die eerderaanzet tot dwarsliggen dan participeren en anderzijds door een totaal gebrek aan redelijk Nederlandstalig onderwijs in de Franstalige scholen. Een leerling uit het Nederlandstalig onderwijs zal zich over het algemeen in het Frans behoorlijk kunnen weren, een leerling uit het Franstalig onderwijs kan dat over het algemeen niet in het Nederlands.
En dan spreken we nog niet eens over de jonge mannelijke allochtone bevolking die over het algemeen niet eens in hoger, laat staan universitair onderwijs geraakt. Niet als gevolg van het racisme dat zij steeds aanroepen maar als gevolg van de bovenvermelde cultuur waarin participerende burgers als zwakkelingen en zelfs als verraders worden aanzien.

Mogemlijkheden genoeg om op een structurele manier de problemen aan te pakken. Maar wat gebeurt er ondertussen?
In Molenbeek bijvoorbeeld wordt in het Vlaams Gemeenschapscentrum Arabisch onderwezen aan iedereen die dat wil... tenminste als je een vrouw bent, de cursus wordt namelijk enkel aan vrouwen aangeboden.
In de Nederlandstalige scholen in Molenbeek wordt er nog enkel HALALvoedsel geserveerd, behalve op woensdag want dan is er toch bijna niemand.
Tegelijkertijd worden in deze zelfde scholen niet alleen de ouders van allochtone leerlingen maar ook de autochtone ouders in apparte groepen ontvangen, jawel, mannen en vrouwen appart.
En dit dan nog over het algemeen in het Frans. Ook op de speelkoer is de taal hoofdzakelijk Frans en zelfs in de klassen (vooral de lagere) worden de kinderen vaak in het Frans aangesproken omdat de leerlingen voor meer dan 80% Nederlandsonkundig zijn. Ook al een oorzaak van de uitval van allochtone jongens. Wie niet oplet in de klas en weigert zich te onderwerpen aan vrouwelijke leerkrachten krijgt onder andere ook het Nederlands niet mee, in tegenstelling tot de allochtone meisjes die dan wel doorstromen.

Zoals je ziet mogelijkheden genoeg om de zaak fundamenteel aan te pakken en Vanhengel en co doen dit reeds vanaf het begin van de Brusselse instellingen die later evolueerden naar een zogenaamd volwaardige regering niet.

Nu dan lapmiddelen toepassen om meer geld te kunnen spenderen aan lessen Arabisch voor dames is al wat te kras...

Tussen haakjes, het stokpaardje van Vanhegel is niet Nederlandstalig maar meertalig onderwijs, en dat vertegenwoordigt de Vlamingen...

job 1 augustus 2006 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1849126)
dus jij wilt liever dat Brussel vastloopt? goed om te weten dat je de mensen in Brussel compleet wilt laten vallen

Neen, ik wil niet dat BSL vastloopt. Ik wil dat zij de wetten naleven, net zoals jij en ik dat moeten doen. Meer vraag ik niet. Maar minder ook niet.
Dat is toch helemaal geen onredelijke vraag ?

Hans1 1 augustus 2006 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1848473)

Dit is ongehoord !!!

Nee, wie is er wél voorstander van nutteloze bureaucratie? Wie is er nog voorstander van Vlaams-nationalisme?

Metternich 1 augustus 2006 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1849172)
Nee, wie is er wél voorstander van nutteloze bureaucratie? Wie is er nog voorstander van Vlaams-nationalisme?

11.086 berichten en geen enkel bericht zonder af te geven op het Vlaams-nationalisme. Een fetisj van u?

Jong N-VA'er 2 augustus 2006 00:37

Zonder al die Vlaamse werknemers is Brussel geen fluit waard!

Jong N-VA'er 2 augustus 2006 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1849172)

Ga eens langs bij Filip De Rynck en vraag hem eens wat bureaucratie is. Misschien dat je het dan eens begrijpt.

Jong N-VA'er 2 augustus 2006 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1848817)
Hij verdedigt de belangen van het FDF. Nog steeds goed bezig?

Als je de belangen hartigt van het Front Des Fascisten, is die persoon niet meer dan een nietig insect. En dat kan wel eens doodgetrapt worden...

Jaani_Dushman 2 augustus 2006 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 1849135)
...

Ik ben nog niet veel mensen tegengekomen die me hebben kunnen doen twijfelen aan m'n Vlaams-nationalisme, maar dit hier is toch wel de beste poging ertoe. :evil:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be