![]() |
Het Grootkapitaal.
Onze linkse makkers hebben het steeds over het 'Grootkapitaal', dat blijkbaar de aartsvijand van de arbeidersklasse is? Wat wordt hier in feite mee bedoeld?
|
Citaat:
Het grootkapitaal zijn kortom de personen die zich niets aantrekken van het volk of de ecologie en de economie beheersen en manipuleren. |
Ach zo :lol:
Zijn het niet net die mensen die voor werkgelegenheid zorgen? |
Citaat:
|
Dus zoals het hoger kader van een bank, dat voor tienduizenden jobs zorgt, in plaats van de ene job waarvoor de fruitverkoper zorgt? ;)
|
Citaat:
|
ik sta hierin als extreem linkse op één lijn met een nsv er
toch handig van de grootkapitalisten om ons opgedeeld te krijgen in links en rechts he |
Die vuile neo-liberalen, toch. :lol:
|
Dat is dus iets wat ik niet begrijp. "Neo-liberalisme" houdt in dat het liberalisme een nieuwe vorm zou hebben aangenomen en zijn ideologie vernieuwd zou hebben. In mijn ogen is er niets veranderd en zijn de liberalen van de 19de eeuw volledig gelijk aan de liberalen van de 20ste en 21ste eeuw.
Voor de rest, een paar voorbeelden van het grootkapitaal:
Zo heeft Starbucks ervoor gezorgd dat traditionele Franse café's in Parijs massaal hun deuren kunnen sluiten. Doordat Starbucks in Amerika reeds dominant is, kunnen ze hun producten in Parijs met gemak onder de prijs verkopen om de concurrentie kapot te krijgen. Zodra de concurrentie weg is, kunnen ze hun prijzen dan op een normaal niveau brengen. Niemand wint hierbij. Over de praktijken naar het personeel toe van WalMart denk ik niet dat ik hier een boekje moet opendoen. Zoek maar eens op internet naar artikels hierover. |
Citaat:
|
Citaat:
Neoliberalisme heeft niks met links of rechts te maken; maak beter de opdeling sociaal-liberaal. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar voor mij is er een groot verschil tss liberalen en neoliberalen neoliberalisme is een pervertering van het zuiver liberalisme ( ik ben een aanhanger van het georgisme ) de limburgse leeuw heeft mij eens een extreem links liberaal genoemd en daar kan ik mij eigenlijk wel in vinden |
Citaat:
ow, had ik niet verwacht:-D liberalisme staat bij mij voor ongebreidelde mogelijkheden tot arbeidsuitbuiting, zonder controle en verplichtingen van staatswege ter bescherming van sociale rechten.. |
Citaat:
volgens de grondvesters van het liberalisme; john locke en henry george was de wereld en de natuurlijke hulpbronnen collectief bezit en enkel de vrucht van de eigen arbeid kan men bezitten. in zijn boek vooruitgang en armoede legt george de ware oorzaken van uitbuiting en armoede bloot - die oorzaak is de pervertering van het zuivere liberalisme van zijn voorganger locke, waardoor het collectief natuurlijk erfgoed ( de wereld ) gemonopoliseerd mag worden door geestelijk gestoorde plutomanen. |
in het zuiver liberalisme is de enige taak van de staat naast het zorgen voor veiligheid, gezondheidszorg erin gelegen om de natuurlijke hulpbronnen eerlijk te beheren en zodoende net te voorkomen dat ze gemonopoliseerd worden zodat verdere sociale correctie overbodig wordt.
|
Noot: Economisch kapitalisme IS NIET GELIJK AAN liberalisme. Liberalisme is in de eerste plaats een levensbeschouwing: gelijke kansen en vrijheid van het individu.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be