Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Help!! Ben ik links of rechts... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54251)

BigF 5 augustus 2006 21:54

Help!! Ben ik links of rechts...

Ik wil het nu eigenlijk wel eens weten.

Als politiek totaal ongeinteresseerde valt het niet mee om uit te maken of ik links of rechts ben. En soms, als je in het verkeerde gezelschap terechtkomt, kan het toch aardig van pas komen dat je kan 'outen' als linkse dan wel rechtse rakker.

Dus; wie helpt effe (stelt de juiste vragen en trekt de juiste conclusies)?

Mijn zweet zal van pure dankbaarheid tot bij de buren spetsen.

Metternich 5 augustus 2006 21:56

Links-rechts is compleet kunstmatig maar wordt gebruik wegens gebrek aan beter. Ik ben links zonder marxistisch te zijn maar dan wel weer etisch conservatief dus eigenlijk rechts zonder volledig behoudensgezind te zijn (ik wil een andere, een solidaristische maatschapijordening)

Scarabaeida 5 augustus 2006 22:00

Je kan niet alles perfect links of rechts klasseren. Echter, je kan wel vaststellen dat sommige politieke meningen dichter bij elkaar liggen dan anderen. Je hebt zeker wel politieke tegenpolen.

ingenious 5 augustus 2006 22:19

ik vind de tegenstelling links-rechts nogal achterhaald, al ben ik zelf wel een echte linkse. :-)

Kim 5 augustus 2006 22:21

Links ben ik niet, echt rechts ben ik ook niet... Ik ben alleen van mening dat je de dingen gerust bij naam mag noemen zonder versleten te worden voor een "racist" of "een zonderling die dringend wat tussen andere culturen moet gaan leven".

BigF 5 augustus 2006 22:30

Aha,

ik ben niet precies de enige met dat 'probleem'
:D

Proletariër 6 augustus 2006 10:17

ik heb hier nog maar één iemand een goede definitie over links/rechts weten geven, maar ik vind ze niet terug.

pinbag 6 augustus 2006 11:36

links en rechts leid enkel tot een dualiteit die eindeloos is...

Daarom dat ik meestal geen zin meer heb om een gesprek aan te gaan waneer ik de label links naar mijn hoofd geslingerd krijgt.

En in een vakje word geplaatst... ,wat belachelijk is want politiek is volgens mij multi-aspectueel: omdat er massa's thema's zijn die een apparte aanpak eisen en dat de vicieuze cirkel van my way is the only way moet doorbroken worden.

Sergei 6 augustus 2006 11:49

Dat is een probleem van veel mensen, je kan ze niet indelen omdat nu eenmaal de programmapunten van de vesrchillende partijen gedeeltelijk overlappen.
Deels schuld van de partijen zelf die mee evolueren en bvb onder impuls van het VB iets meer verrechtsen.

Ik vind me niet terug in geen enkele partij.
Ik stem puur op mensen die ik persoonlijk ken en weet waarvoor zij staan.
Niet dat dit altijd de goede benadering is want politiek blijft een spel van touwtrekkers.

jules 6 augustus 2006 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1855351)
Links ben ik niet, echt rechts ben ik ook niet... Ik ben alleen van mening dat je de dingen gerust bij naam mag noemen zonder versleten te worden voor een "racist" of "een zonderling die dringend wat tussen andere culturen moet gaan leven".

jij bet rechts. Geen discussie over.

Kim 6 augustus 2006 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jules (Bericht 1855830)
jij bet rechts. Geen discussie over.

Allee vooruit, dat weten we dan ook weeral! :cheer:

Bad Attila 6 augustus 2006 12:08

Zijt ge ethisch progressief (voor homorechten, abortus, tegen doodstraf, en van die zaken), voor individuele vrijheid, tegen al te grote inmenging van de Staat, voor economisch liberalisme (zij het met rechten én plichten voor werknemers én werkgevers)?

Dan zijt ge waarschijnlijk rechts, hoewel ik daar zelf niet zeker van ben.

Ke Nan 6 augustus 2006 12:12

Ik ben rechts. Schrijven en snijden doe ik met rechts. Soms hou ik links een sigaret vast. Ook biefsteak eet ik met mijn vork links. Ik rij ook rechts behalve als ik in Engeland of Thailand ben.

Jaani_Dushman 6 augustus 2006 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1855324)
Als politiek totaal ongeinteresseerde valt het niet mee om uit te maken of ik links of rechts ben.

Links, want rechtse mensen geloven niet in die links-rechtse breuklijn.

Pieke 6 augustus 2006 13:14

ik draag links, terwijl ik wel met rechts schrijf...

Casca 6 augustus 2006 17:07

Afgaande op je avatar zou ik me eerder als links bestempelen als ik jou was, BigF ;-)

netslet 6 augustus 2006 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1855326)
Links-rechts is compleet kunstmatig maar wordt gebruik wegens gebrek aan beter. Ik ben links zonder marxistisch te zijn maar dan wel weer etisch conservatief dus eigenlijk rechts zonder volledig behoudensgezind te zijn (ik wil een andere, een solidaristische maatschapijordening)

Er is wel degelijk iets beter hoor: de Nolan Chart.

1880 6 augustus 2006 17:19

Dit hangt van het onderwerp af.

1handclapping 6 augustus 2006 17:23

Ik ben links. Een grote misvatting over "links" is dat het voor een autoritaire machtige staat zou zijn. Het einddoel van "links" is de afschaffing van de staat, het middel het doen verdwijnen van de klassetegenstellingen en het
doen einigen van de uitbuiting van de medemensen.

Dat is waarschijnlijk het grote verschil met wat men het "economisch liberalisme" noemt - die ziet als motor voor de economische vooruitgang
het ongelimliteerde winstbejag, waarvoor alle andere overwegingen moeten wijken. In die optiek is maximale winst hetzelfde als optimale.
Ik vergelijk dat met "lichaamstemperatuur" bij een optimale lichaamstemperatuur ben je gezond, bij een maximale ben je dood.

Een mlaarschappelijk programma waarbij het maken van winst als alleenzaligmakend principe ingeschreven is is tot mislukken gedoemd.

...

Het is niet zo dat politieke partijen gemakkelijk in te delen zijn in "links" of "rechts" - ik durf zelfs te stellen dat het wezenlijke hoofdkentmerk van elke politieke partij "rechts" is om de heel eenvoudige reden dat het altijd autocratisch geleide groepen zijn die een "leider" bijna-kritiekloos volgen.
Het zijn dikwijls "linkse partijen" die het hardst roepen over verdraagzaamheid en kritiek, die deze kritiek het slechtst verdragen.

duveltje382 6 augustus 2006 17:24

En ik ben nen extreme linkse binnen een extreme rechtse partij . Kunde nog volgen? :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be