Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Het einde van belgië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54279)

vercetti 7 augustus 2006 12:51

Het einde van belgië

De kans dat belgië zal splitsen wort met de dag groter en groter. Door welke gebeurtenis zal belgië ophouden met te bestaan?

Volgens mij zal 2007 een grote kans maken; BHV staat terug op de agenda, en het VB zal een goede kans maken om door te breken in de federale.

Tantist 7 augustus 2006 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1857470)
De kans dat belgië zal splitsen wort met de dag groter en groter. Door welke gebeurtenis zal belgië ophouden met te bestaan?

Volgens mij zal 2007 een grote kans maken; BHV staat terug op de agenda, en het VB zal een goede kans maken om door te breken in de federale.

Dat kan...

Ik acht het op de troon stuntelen van de parvenu Filip de Saxe-Coubourg na de dood van die andere parvenu ook een kritisch moment... Elk ander land zou de overgang van monarchie naar republiek overleven, België uiteraard niet...

Tantist 7 augustus 2006 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1857479)
Dat kan...

Ik acht het op de troon stuntelen van de parvenu Filip de Saxe-Coubourg na de dood van die andere parvenu ook een kritisch moment... Elk ander land zou de overgang van monarchie naar republiek overleven, België uiteraard niet...

Nog een eitje met veel vet spek en een goei pint, Albert?

vlijmscherp 7 augustus 2006 13:00

2007 zal te vroeg zijn. het VB zal wel wegen maar zal niet meedoen aan een coalitie. BHV zal wel gesplist moeten worden, anders vrees ik voor de gevolgen.
Mss dat na de volgende Vlaamse verkiezingen een referendum wordt uitgebracht? en dan moet er nog een meerderheid (55% zelf) voor onafhankelijkheid zijn.

conclussie: nog een héél lange weg. zeker als men het op een democratische manier wilt doen. alle andere manieren leiden naar chaos.

Kim 7 augustus 2006 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1857470)

BHV zal niet tot de splitsing van België leiden, het is een ongrondwettelijk iets maar het Arbitragehof heeft een ultimatum gesteld ivm een oplossing. M.i. moet BHV gesplitst worden, de Franstaligen hebben nu een voordeel en het is zeker geen ramp om daar terug evenwicht in te brengen. Nu goed, BHV zal wél weer voor de nodige discussies zorgen, het communautaire zal weer fel oplaaien maar de rust zal uiteindelijk wederkeren.

Het VB zie ik ook nog niet zo snel doorbreken in de federale regering.

2007 zal een zwaar verkiezingsjaar worden, vooral op communautair vlak omdat zowel Vlamingen als Franstaligen/Walen ingeprent hebben dat ze "hun willetje dan eindelijk eens gaan doordrijven" maar at the end, it's all the same: een federale regering zal gekozen worden en België gaat verder.

vlijmscherp 7 augustus 2006 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1857492)
BHV zal niet tot de splitsing van België leiden, het is een ongrondwettelijk iets maar het Arbitragehof heeft een ultimatum gesteld ivm een oplossing. M.i. moet BHV gesplitst worden, de Franstaligen hebben nu een voordeel en het is zeker geen ramp om daar terug evenwicht in te brengen. Nu goed, BHV zal wél weer voor de nodige discussies zorgen, het communautaire zal weer fel oplaaien maar de rust zal uiteindelijk wederkeren.

Het VB zie ik ook nog niet zo snel doorbreken in de federale regering.

2007 zal een zwaar verkiezingsjaar worden, vooral op communautair vlak omdat zowel Vlamingen als Franstaligen/Walen ingeprent hebben dat ze "hun willetje dan eindelijk eens gaan doordrijven" maar at the end, it's all the same: een federale regering zal gekozen worden en België gaat verder.

Federale verkiezing zullen mss geen probleem opleveren, maar wat met de Vlaamse?

Tantist 7 augustus 2006 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1857492)
M.i. moet BHV gesplitst worden, de Franstaligen hebben nu een voordeel en het is zeker geen ramp om daar terug evenwicht in te brengen.

En als dat nu niet gebeurt? Schouders ophalen, op de grondwet schijten als gewoonlijk en verder doen?

Kim 7 augustus 2006 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1857491)
Mss dat na de volgende Vlaamse verkiezingen een referendum wordt uitgebracht? en dan moet er nog een meerderheid (55% zelf) voor onafhankelijkheid zijn.

Dan moet men wel eerst het referendum op nationaal vlak inbrengen in de grondwet (grondwetswijziging) en dat is dan weer een lastige procedure (voor meer uitleg: zie grondwet).

Ik hoop dat men doorbijt en het referendum grondwettelijk maakt, maar ik vrees er enigszins voor...

vlijmscherp 7 augustus 2006 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1857496)
Dan moet men wel eerst het referendum op nationaal vlak inbrengen in de grondwet (grondwetswijziging) en dat is dan weer een lastige procedure (voor meer uitleg: zie grondwet).

Ik hoop dat men doorbijt en het referendum grondwettelijk maakt, maar ik vrees er enigszins voor...

op zich kan het Vlaams parlement dat doen hé, we hebben ook een grondwet. Vlaanderen is toch verantwoordelijk voor zijn verkiezingen?

C uit W 7 augustus 2006 13:05

De splitsing van de sociale zekerheid.

Kim 7 augustus 2006 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1857495)
En als dat nu niet gebeurt? Schouders ophalen, op de grondwet schijten als gewoonlijk en verder doen?

Tja, ik ben van mening dat BHV gesplitst moet worden en als men dat gaat tegenwerken (m.a.w., de situatie wil houden zoals ze nu is), dan is dat dom, heel dom. Men zou moeten inzien dat men dit niet kan maken in het licht van de federale verkiezingen.

Als het niet gesplitst wordt, zie ik niet direct het einde van België komen maar het is wel weer het zoveelste communautaire dat zwaar op de maag zal blijven liggen.

Kim 7 augustus 2006 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 1857499)
De splitsing van de sociale zekerheid.

Zal er niet komen in 2007.

vlijmscherp 7 augustus 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1857501)
Tja, ik ben van mening dat BHV gesplitst moet worden en als men dat gaat tegenwerken (m.a.w., de situatie wil houden zoals ze nu is), dan is dat dom, heel dom. Men zou moeten inzien dat men dit niet kan maken in het licht van de federale verkiezingen.

Als het niet gesplitst wordt, zie ik niet direct het einde van België komen maar het is wel weer het zoveelste communautaire dat zwaar op de maag zal blijven liggen.

als in 2007 BHV niet gesplist wordt, dan vrees ik dat het VB en eventueel NVA een meerderheid gaan hebben in 2009 in het Vlaams parlement, dat is onvermijdelijk. mss willen de Franstalige partijen dat? het lijkt er soms naar hé?

Kim 7 augustus 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1857494)
Federale verkiezing zullen mss geen probleem opleveren, maar wat met de Vlaamse?

Zie jij een probleem met de Vlaamse verkiezingen?

EDIT: ik had je laatste post niet gelezen, nu begrijp ik je opmerking. :)

vlijmscherp 7 augustus 2006 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1857509)
Zie jij een probleem met de Vlaamse verkiezingen?

als bv BHV niet gesplitst wordt, ja.

Patriot! 7 augustus 2006 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1857506)
als in 2007 BHV niet gesplist wordt, dan vrees ik dat het VB en eventueel NVA een meerderheid gaan hebben in 2009 in het Vlaams parlement, dat is onvermijdelijk. mss willen de Franstalige partijen dat? het lijkt er soms naar hé?

Kom zeg :roll:

Kim 7 augustus 2006 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1857511)
als bv BHV niet gesplitst wordt, ja.

Het zal de publieke opinie beïnvloeden, alhoewel...

Nu, het is wel zo dat diegenen die het hardst om BHV kraaien, mede de oorzaak zijn van dit probleem (cf. Egmontpact - VB).

vlijmscherp 7 augustus 2006 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 1857513)
Kom zeg :roll:

jamaja, waarom hebben de Franstaligen BHV niet willen splitsen? ze weten dat dat koren om de molen is van het VB? en er wordt gewoon gevraagd om de wet toe te passen hé, niet meer of niet minder. dat kan er bij niemand in hoor.

Kim 7 augustus 2006 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1857519)
jamaja, waarom hebben de Franstaligen BHV niet willen splitsen? ze weten dat dat koren om de molen is van het VB? en er wordt gewoon gevraagd om de wet toe te passen hé, niet meer of niet minder. dat kan er bij niemand in hoor.

De Franstaligen beschouwen dit als een "zoveelste aanval van Vlaanderen". Ik zie eerlijk gezegd ook geen voordeel in het behouden van BHV, het zorgt enkel voor wrevel, het is ongrondwettelijk en het had al lang van de baan kunnen zijn als men er geen emotioneel dossier van had gemaakt.

Patriot! 7 augustus 2006 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1857524)
De Franstaligen beschouwen dit als een "zoveelste aanval van Vlaanderen". Ik zie eerlijk gezegd ook geen voordeel in het behouden van BHV, het zorgt enkel voor wrevel, het is ongrondwettelijk en het had al lang van de baan kunnen zijn als men er geen emotioneel dossier van had gemaakt.

Daar zijn beide kanten schuldig aan. Men had het gewoon moeten behandelen voor wat het is: een juridisch fait divers.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be