Samsa |
7 augustus 2006 16:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
(Bericht 1857931)
ik ben nog altijd van mening dat de val van de SU haar oorsprong vond bij de ideologische achteruitgang sinds Chroestsjov. Hij was inderdaad de eerste revisionist, en dat ontaardde op langere termijn in meer en meer corruptie, profitariaat, etc... Toch was de SU zelfs in haar nadagen nog steeds een tegenkracht tegen het imperialisme van de VS.
|
je hebt volgens mij gelijk op 1 iets na: wat je de 'ideologische achteruitgang' noemt, had al plaats onder stalin. zijn 'nationalisme' (niet zoals nationalisme vandaag in het westen natuurlijk) bv. was ook niet echt bevorderlijk voor een ideologische vooruitgang. het legertje technocraten en bureaucraten was al onder stalin stevig wortel gaan schieten. stalin is juist de politieke uitdrukking van de opkomst van die kaste van gecentraliseerde planners en apparatsjiks.
Citaat:
(Bericht 1857931)
Wat China betreft, vergis je daarin niet! Het is niet omdat China buitenlandse investeerders toelaat dat het zichzelf uitverkoopt! Als je de geisoleerde positie van China bekijkt, de meer en meer agressieve politiek van het Westen, en de internationale grondstoffenstrijd, dan is het zeer intelligent om strategische toegevingen te doen, en met de middelen die hierdoor vrijkomen de situatie van het volk te verbeteren. Ik was vorig jaar in Peking, en kon alleen al aan de groei van de stad vaststellen hoe China van een reus op lemen voeten uitgroeit tot een wereldmacht. Het verschil met de VS is dat de prioriteiten elders liggen: in de VS zijn het de bedrijven en de winsten die primeren, terwijl in China de bevolking primeert.
|
er worden niet alleen buitenlandse investeerders toegelaten. ook aan chinezen wordt sinds deng xiaoping verteld dat 'rijk worden glorieus is'.
je hebt gelijk dat in de huidige situatie waarbij amerikanen en andere imperialistische staten zo rap en zo veel mogelijk grondstoffen willen binnenhalen voor de schaarste, bedreigend is voor china.
maar zelfs als dat geloofwaardig is, zit je nog met een probleem. china geeft als reden voor z'n inmenging in andere landen, waaronder iran, dat het moet zien te zorgen dat de kapitalistische staten niet alles inpalmen en dat er niet alleen wat kruimeltjes voor hen overblijven. maar als je zolang aan 'vreedzame coëxistentie' bouwt -voor zover die vreedzaam is natuurlijk, zie korea en nepal- is het logisch dat je dan op een bepaald moment zal verplicht zijn om in de wereld te concurreren met als gevolg van schaarste op vlugge expansie gerichte kapitalistische staten, waardoor je zelf "imperialistische" trekken gaat vertonen.
het kan ook zijn dat die groeiende concurrentie om grondstoffen op de wereldmarkt met kapitalistische landen een uiting is van de opkomende kapitalistische klasse in china.
Citaat:
(Bericht 1857931)
Ik was vorig jaar in Peking, en kon alleen al aan de groei van de stad vaststellen hoe China van een reus op lemen voeten uitgroeit tot een wereldmacht. Het verschil met de VS is dat de prioriteiten elders liggen: in de VS zijn het de bedrijven en de winsten die primeren, terwijl in China de bevolking primeert.
|
het is niet omdat een stad groeit en dat er veel kranen en bouwwerven zijn en dat de economie rap groeit dat dat de bevolking ook automatisch ten goede komt. kijk maar naar gent, waar hele buurten opgeknapt worden (o.a. brugse poort) en megalomane projecten uitgevoerd worden (st. pietersstation) waardoor huurprijzen stijgen en mensen hun appartement of huis niet meer kunnen betalen. ik bedoel maar: supersnelle economische activiteit kan ook leiden tot sociale verdringing
|