Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Benelux (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54288)

Breda 7 augustus 2006 16:13

Benelux

zou een Benelux Fusie goed zijn om sterker te staan ??

Sergei 7 augustus 2006 16:44

Wat versta je onder de benelux fusie?
Ze werken al geruime tijd samen hoor
of stuur je aan op een nieuw land, België weg, Nederland weg, Luxemburg weg en hier is : de Benelux.

Breda 7 augustus 2006 17:00

ik bedoel er mee dat de Huidige Benelux Landen los zwak staan ....en dus beter kunnen samen smelten tot 1 Staat : Nederlanden (Benelux)

vjeeke 7 augustus 2006 20:09

Daar sta ik echt niet achter - je gaat een aantal volkeren en culturen samenbrengen. Zitten wij Vlamingen nog met die Walen. Liever een Vlaamse - Nederlandse eenmaking.

Metternich 7 augustus 2006 22:03

Je zou eens informatie moeten opzoeken over het maandblad Delta dat de unie van Benelux als uitgangspunt neemt. Is wel interessant, niet dat ik ermee akkoord ben (geef mij maar Kort Manifest ;)).

Spinoza 7 augustus 2006 22:12

Dan moeten Belgische politici eerst eens hun vijandigheid jegens Nederland kwijtraken.

Supervlaming 7 augustus 2006 23:13

Liever Vlaanderen en Nederland in een confederatie en geen Fransozen erbij.

Thomas- 7 augustus 2006 23:30

Zo'n Benelux lijkt me beter dan het huidige België.. Maar ik zou toch liever Vlaanderen onafhankelijk zien en eventueel later een confederatie met Nederland.

Een Benelux fusie lijkt me ook niet zo realistisch aangezien in de Benelux de franstaligen een nog kleinere minderheid zouden vormen.

Weezer 8 augustus 2006 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 1858087)
ik bedoel er mee dat de Huidige Benelux Landen los zwak staan ....en dus beter kunnen samen smelten tot 1 Staat : Nederlanden (Benelux)

Samensmelten tot 1 staat? Euhm... een unitaire staat van Nederland en Vlaanderen zou imho nog wel kunnen, maar voor de Benelux is dat wel een brug te ver. Dan zou ik(hypothetisch gezien dan he) voor een confederatief model gaan met NL(eventueel met Friesland apart mochten ze daar zin in hebben, ik ben de moeilijkste niet;-) ), VL, Wal en Lux. Maar of hier animo voor is... geen idee.

vlijmscherp 8 augustus 2006 14:11

een federatie van Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg? waarom niet? is een stap in de goede richting hé!

Metternich 8 augustus 2006 14:25

Een confederaal samenwerkingsakkoord Vlaanderen-Nederland is voor mij al genoeg. Samenwerking in de Vlawanelux kan uiteraard verdergaan maar een confederale, of nog verder, Vlawanelux is uitgesloten voor mij.

lenco 8 augustus 2006 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1859772)
een federatie van Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg? waarom niet? is een stap in de goede richting hé!

Dan denk je wel niet aan de problemen die naar boven zullen komen:
  • cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen
  • Andere politieke ingesteldheid
  • Taal verschillen: Nederlands/Vlaams/Lux. dialect/Frans
  • Religie van de koningshuizen
  • ...
En wat is volgens jouw mening "de goeie richting"?

vlijmscherp 8 augustus 2006 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lenco (Bericht 1859936)
Dan denk je wel niet aan de problemen die naar boven zullen komen:
  • cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen
  • Andere politieke ingesteldheid
  • Taal verschillen: Nederlands/Vlaams/Lux. dialect/Frans
  • Religie van de koningshuizen
  • ...
En wat is volgens jouw mening "de goeie richting"?

de cultuurverschillen zijn er ook onder de Vlamingen
andere partijen andere politieke ingesteldheid, wat is het probleem?
je vergeet trouwens Duits
religie mag geen obstakel zijn

goeie richting: richting van een VSE.

chev.errant 8 augustus 2006 15:49

Benelux

Een Benelux-fusie zal de franstaligen worst (saucisse) wezen zolang de subsidies maar blijven komen...
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 1858944)
Zo'n Benelux lijkt me beter dan het huidige België.. Maar ik zou toch liever Vlaanderen onafhankelijk zien en eventueel later een confederatie met Nederland.

Een Benelux fusie lijkt me ook niet zo realistisch aangezien in de Benelux de franstaligen een nog kleinere minderheid zouden vormen.

Metternich 8 augustus 2006 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chev.errant (Bericht 1859980)
Een Benelux-fusie zal de franstaligen worst (saucisse) wezen zolang de subsidies maar blijven komen...

De subsidies maken de economie kapot van de ontvanger(s). Om de Walen (franstaligen =/= Walen) te steunen moeten de subsidies direct stopgezet worden.

Sneta 10 augustus 2006 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1860085)
De subsidies maken de economie kapot van de ontvanger(s). Om de Walen (franstaligen =/= Walen) te steunen moeten de subsidies direct stopgezet worden.

Wallonie trekt geen subsidies, noch van Belgie, noch van Vlaanderen.
Enkel Europa geefr reconversiesteun aan voornamelijk Henegouwen. (net zoals Limburg die voor kort ontving)

Metternich 10 augustus 2006 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1863977)
Wallonie trekt geen subsidies, noch van Belgie, noch van Vlaanderen.
Enkel Europa geefr reconversiesteun aan voornamelijk Henegouwen. (net zoals Limburg die voor kort ontving)

Transfers bedoelde ik....

Sneta 10 augustus 2006 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1864098)
Transfers bedoelde ik....

Het Waals Gewest ontvangt ook geen transfers (noch van Vlaanderen, noch van Belgie, noch van Europa)

Vorenus 10 augustus 2006 22:13

Hoe noem je die 10 miljard euro dan?

Diefstal?

Metternich 10 augustus 2006 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 1864170)
Hoe noem je die 10 miljard euro dan?

Diefstal?

Cadeau's?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be