Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ihre papieren, bitte (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54361)

lombas 10 augustus 2006 14:57

Ihre papieren, bitte

In dit land wordt men verplicht een identiteitskaart voor te leggen vanaf het vijftiende levensjaar. In sommige andere landen (zoals de VSA - hoewel daar ook de verplichte ID-kaart zal ingevoerd worden) moet men "een bewijs van identiteit" voorleggen (rijbewijs, studentenkaart, kaartje van de Duivenbond). In nog andere landen (zoals voorheen het VK) moet men helemaal niets voorleggen.

Vraagje aan de lieve mensen: wat denkt u er van?

Black Cat 10 augustus 2006 15:00

Een identiteitskaart is praktisch, maar het hangt ervan af wat erop staat (chip) en in hoevere daardoor de privacy geschonden wordt.

lombas 10 augustus 2006 15:01

e-ID:

zichtbare informatie:

* foto,
* naam en voornamen,
* geslacht,
* nationaliteit,
* geboorteplaats en -datum,
* handtekening,
* geldigheidsperiode,
* kaartnummer,
* rijksregisternummer,
* plaats van afgifte,
* handtekening van de medewerker die de kaart heeft afgeleverd.

Op de chip staan, naast alle zichtbare informatie, ook nog:

* adres (voor kaarten uitgegeven voor 1 januari 2004),
* speciale status (aanduiding voor blinden, mensen met zichtproblemen, e.d.),
* adellijke titel (koning, prins, graaf, baron, etc.),
* X.509 PKI certificaten van de gebruiker voor de twee RSA sleutelparen hieronder vermeld,
* een RSA sleutelpaar voor authentificatie (bewijs van identiteit d.m.v. een elektronische handtekening),
* een RSA sleutelpaar voor wettelijk geldige elektronische handtekening,
* X.509 PKI certificaten van de uitgever (Belgische staat),
* foto (JPEG).

Goh, wat had Hitler toch graag in dit land gewoond. Eens aan de macht, had hij dat zelfs niet meer moeten doen. Gewoon even scannen en hop!, het kamp voor gehandicapten in.

Het verbaast me dat je huiskleur en rugproblemen er niet bij staan, maar die zullen wel via je gezondheidsdossier daarmee opgevraagd kunnen worden.

ossaert 10 augustus 2006 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat (Bericht 1863384)
Een identiteitskaart is praktisch, maar het hangt ervan af wat erop staat (chip) en in hoevere daardoor de privacy geschonden wordt.

Mee eens... Met de oude identiteitskaart had ik geen probleem en met mijn huidige paspoort ook niet (als expat heb ik geen identiteitskaart), maar ik voel weinig om binnenkort (na een eventuele terugkeer of na verlopen oud paspoort) gechipt, gekeurd en gewogen rond te lopen...

Uh-Huh 10 augustus 2006 15:14

Ik vind dat eender welk bewijs van identiteit voldoende is, ook een valse.

Graptje :-P

Anna List 10 augustus 2006 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1863392)
e-ID:

zichtbare informatie:

* foto,
* naam en voornamen,
* geslacht,
* nationaliteit,
* handtekening,
* geldigheidsperiode,
* kaartnummer,
* rijksregisternummer,
* plaats van afgifte,

* X.509 PKI certificaten van de gebruiker voor de twee RSA sleutelparen hieronder vermeld,
* een RSA sleutelpaar voor authentificatie (bewijs van identiteit d.m.v. een elektronische handtekening),
* foto (JPEG).

Goh, wat had Hitler toch graag in dit land gewoond. Eens aan de macht, had hij dat zelfs niet meer moeten doen. Gewoon even scannen en hop!, het kamp voor gehandicapten in.

Het verbaast me dat je huiskleur en rugproblemen er niet bij staan, maar die zullen wel via je gezondheidsdossier daarmee opgevraagd kunnen worden.

de adelijke titel ?!?

De Garde 10 augustus 2006 15:32

Ik vind dat men een document moet bijhebben met het rijksregister en een foto. Dat zou moeten volstaan.

vulpes 10 augustus 2006 16:03

ter info: de bedoeling zou zijn om de siskaart en de id-kaart te integreren

Sergei 10 augustus 2006 16:27

sis gaat in een later stadium in de eID worden geïntegreerd.
dat kan in principe zonder eID kaart te wisselen gezien er op de huidige kaart nog genoeg vrije ruimte is.

Beter eID en dus degelijke pas altijd vertonen.
enkel en alleen omdat andere middelen gemakkelijker na te maken zijn en dus weer in't voordeel van de misdaad is.

John Stufflebeam 10 augustus 2006 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1863392)
e-ID:

zichtbare informatie:

* foto,
* naam en voornamen,
* geslacht,
* nationaliteit,
* handtekening,
* geldigheidsperiode,
* kaartnummer,
* rijksregisternummer,
* plaats van afgifte,

* foto (JPEG).

De magneten in een oude, grote harde schijf halen 0.1 Tesla (één tiende van de magneten in een medische MRI scanner.

Wat als je die demonteert, en de electronische identiteitskaart er een tijdje oplegt?

Ik ben benieuwd of de gevoelige gegevens nog leesbaar zijn.

lombas 10 augustus 2006 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam (Bericht 1863970)
De magneten in een oude, grote harde schijf halen 0.1 Tesla (één tiende van de magneten in een medische MRI scanner.

Wat als je die demonteert, en de electronische identiteitskaart er een tijdje oplegt?

Ik ben benieuwd of de gevoelige gegevens nog leesbaar zijn.

Zalige tip :twisted:

Jij geeft de laatste tijd een heleboel leuke tips. Doe zo voort!

netslet 10 augustus 2006 20:53

hmmm: inductie-kookplaat of een microgolf-oven (heel eventjes maar, metaal in de microgolf-oven is namelijk niet al te gezond voor de oven) hebben ook het gewenste effect.

lombas 10 augustus 2006 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1863995)
hmmm: inductie-kookplaat of een microgolf-oven (heel eventjes maar, metaal in de microgolf-oven is namelijk niet al te gezond voor de oven) hebben ook het gewenste effect.

Maar de kaart zelf mag wel niet aangetast worden eh.

Maar oei, hoe kan ik dan nog bewijzen dat ik de Keizer van Antarctica ben?

netslet 10 augustus 2006 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1864001)
Maar de kaart zelf mag wel niet aangetast worden eh.

Maar oei, hoe kan ik dan nog bewijzen dat ik de Keizer van Antarctica ben?

Die colonne pinguïns die achter je aanloopt zou de mensen toch wel al een hint mogen geven.

Een inductie-kookplaat zal trouwens de kaart zelf niet aantasten, vrij zeker van.

Anders moeten we met een aantal mensen maar eens samenleggen om een Z Machine te bouwen.

ICE-MAN 10 augustus 2006 21:03

met de oude identiteitskaart (en ook met de nieuwe) heb ik persoonlijk GEEN probleem, zolang iedereen zich aan de spelregels blijft houden en ze dan ook daadwerkelijk altijd op zak heeft.....

de miserie is echter dat een groot aantal mensen in dit land (alhoewel het wettelijk verplicht is) zijn ID-kaart "vergeet bij zich te hebben" en als ze dan gecontrolleerd worden hun al dan niet juiste identiteit opgeven.... en als het controle op een overtreding betreft zoals zwartrijden met het openbaar vervoer dan nog meestal een fake-ID geven....

dus gezien de kostprijs van de overschakeling naar electronische ID-kaart en de totale ontoereikendheid wegens het "vergeten bij te hebben" , en gezien er momenteel betere en efficiente goedkope oplossingen voorhanden zijn is het ID-kaartje totaal voorbijgestreefd en een zeer slechte investering van vadertje staat !

de oplossing is simpel, betaalbaar en gebruiksvriendelijk, gewoon EENMALIG een vingerafdruk- en/of iris-scan van de ogen en deze gegevens samen met je digitale foto door de dienstdoende gemeente-ambtenaar registreren en voila..... je hoeft geen "onhandig pasporreke dat ge kunt vergeten" meer op zak te hebben want je eigen vingers heb je altijd mee.....

nadeel natuurlijk...... als je kwade bedoelingen hebt of tegengehouden door de politie omdat je tegen 70 per uur door een zone 30 aan 't fietsen waart, kunt ge u er niet meer vanaf maken met de smoes dat ge uwe pas vergeten zijt en dat uw naam Eddy Merckx is en ze de boete mogen opsturen...... ze gaan immers direkt kunnen zien wie er liegt of niet, wie in t'land mag zijn of niet, wie in penitentiair verlof is of niet...;-)

Jozef Ostyn 10 augustus 2006 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1863380)
In dit land wordt men verplicht een identiteitskaart voor te leggen vanaf het vijftiende levensjaar. In sommige andere landen (zoals de VSA - hoewel daar ook de verplichte ID-kaart zal ingevoerd worden) moet men "een bewijs van identiteit" voorleggen (rijbewijs, studentenkaart, kaartje van de Duivenbond). In nog andere landen (zoals voorheen het VK) moet men helemaal niets voorleggen.

Vraagje aan de lieve mensen: wat denkt u er van?

Gelet op de schadelijke gevolgen van het steeds vaker voorkomende misdrijf van identiteitsdiefstal lijkt een goed beveiligde, electronisch te gebruiken, identiteitskaart mij meer dan ooit essentieel.

Stratcat 10 augustus 2006 21:05

Ik kreeg een telefoontje dat ik nog eens naar het gemeentehuis moet om 1 en ander op mijn idkaart te activeren, maar ik ben vergeetachtig.

lombas 10 augustus 2006 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1864015)
Die colonne pinguïns die achter je aanloopt zou de mensen toch wel al een hint mogen geven.

Een inductie-kookplaat zal trouwens de kaart zelf niet aantasten, vrij zeker van.

Anders moeten we met een aantal mensen maar eens samenleggen om een Z Machine te bouwen.

Dat. Is. Stoer.

lombas 10 augustus 2006 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier (Bericht 1864031)
Ik kreeg een telefoontje dat ik nog eens naar het gemeentehuis moet om 1 en ander op mijn idkaart te activeren, maar ik ben vergeetachtig.

Ik ga binnenkort melding krijgen dat ik een e-id moet aanschaffen, maar dat weiger ik, vermits de mijne nu betaald is tot 2008. Of centjes terug, of normale id bijhouden.

Gretige pennenlikkers...

lombas 10 augustus 2006 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 1864022)
en als het controle op een overtreding betreft zoals zwartrijden met het openbaar vervoer dan nog meestal een fake-ID geven....

Dat kan niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be