Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   wat is een vreemdeling? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54531)

nubian 17 augustus 2006 12:51

wat is een vreemdeling?

wat is een vreemdeling volgens jullie?
is een vreemdeling iemand dat hier geboren en getogen is en perfekt de nederlandse taal beheerst, goed ingeburgerd is ?

Hans.. 17 augustus 2006 13:04

Een vreemdeling is eenieder die administratief gezien niet tot dezelfde natie behoort als mij.

PerfeKt de Nederlandse taal ? Nee, want dat was je zelf al geen Belg ! Niemand van de Belgen praat perfect Nederlands, zelfs Marc Uytterhoeven niet.
Geboren en getogen ? Nee, ook niet.
Goede inburgering ? Kunnen sjoemelen met de belastingen en int zwart werken dan ?

Wat wel ? Gewoon iemand die hetzelfde stuk vod papier in handen heeft als ik, beschouw ik als landgenoot.

Jozef Ostyn 17 augustus 2006 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 1875350)
is een vreemdeling iemand dat hier geboren en getogen is en perfekt de nederlandse taal beheerst, goed ingeburgerd is ?

Moeilijk te beantwoorden vraag. "vreemdeling" is een erg vaag begrip.
Ik neem aan dat men zou kunnen zeggen dat een vreemdeling iemand is die hier niet geboren is.

Jantje 17 augustus 2006 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans.. (Bericht 1875384)
Een vreemdeling is eenieder die administratief gezien niet tot dezelfde natie behoort als mij.

PerfeKt de Nederlandse taal ? Nee, want dat was je zelf al geen Belg ! Niemand van de Belgen praat perfect Nederlands, zelfs Marc Uytterhoeven niet.
Geboren en getogen ? Nee, ook niet.
Goede inburgering ? Kunnen sjoemelen met de belastingen en int zwart werken dan ?

Wat wel ? Gewoon iemand die hetzelfde stuk vod papier in handen heeft als ik, beschouw ik als landgenoot.

Dus iemand die geen Frans of nederlands kent, nooit frieten eet, nooit heeft gewerkt, nooit met ander mensen praat dan zijn eigen familie, maar een Belgische identiteitskaart heeft is voor jou geen vreemdeling.
Maar iemand die Nederlands en Frans praat, regelmatig tegen zijn buren lult, regelmatig zelf naar de winkel gaat, regelmatig zijn pint gaat drinkenen zijn frietje eet, maar een ander nationaliteit dan jou heeft is een vreemdeling.

Ik vind jou een grote hypocriet.

Voor mij is iedereen die maar blijft zeggen dat zijn voorvaderen van daar of ginder kwamen en hij/zij dus nogsteeds de gewoontes van daar wil behouden en wil leven volgens wetten van daar een vreemdeling.

En dit geld zowel voor mensen met Europeanen als Aziaten als Afrikanen als voorouders

Geertje 17 augustus 2006 13:16

Citaat:

Dat is iemand die nog geen 100 berichten gepost heeft.

Hans.. 17 augustus 2006 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1875403)
Dus iemand die geen Frans of nederlands kent, nooit frieten eet, nooit heeft gewerkt, nooit met ander mensen praat dan zijn eigen familie, maar een Belgische identiteitskaart heeft is voor jou geen vreemdeling.
Maar iemand die Nederlands en Frans praat, regelmatig tegen zijn buren lult, regelmatig zelf naar de winkel gaat, regelmatig zijn pint gaat drinkenen zijn frietje eet, maar een ander nationaliteit dan jou heeft is een vreemdeling.

Voor mij is iedereen die maar blijft zeggen dat zijn voorvaderen van daar of ginder kwamen en hij/zij dus nogsteeds de gewoontes van daar wil behouden en wil leven volgens wetten van daar een vreemdeling.

En dit geld zowel voor mensen met Europeanen als Aziaten als Afrikanen als voorouders

Ik vind jou ook een grote hypocriet. Wederzijdse gevoelens zijn leuk he ?

Piet Hein 17 augustus 2006 14:03

Volgens Van Dale:Vreem·de·ling (de ~ (m.), ~en)
1 buitenlander
2 iem. die ergens niet bekend is => onbekende

1handclapping 17 augustus 2006 14:13

Een vreemdeling is iemand die ik niet ken.
Een buitenlander is iemand met een andere nationaliteit.
Dan zijn er nog familieleden, kennissen, vrienden, vijanden, medestanders, collega's enz..

Een redeneringswijze die de mensheid opdeelt in vreemdelingen/niet-vreemdelingen is wel heel éénzijdig en kortzichtig, alsof men geen buitenlandse familie zou kunnen hebben of vijandige landgenoten !

andev 17 augustus 2006 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1875502)
Een vreemdeling is iemand die ik niet ken.
Een buitenlander is iemand met een andere nationaliteit.
Dan zijn er nog familieleden, kennissen, vrienden, vijanden, medestanders, collega's enz..

Een redeneringswijze die de mensheid opdeelt in vreemdelingen/niet-vreemdelingen is wel heel éénzijdig en kortzichtig, alsof men geen buitenlandse familie zou kunnen hebben of vijandige landgenoten !

Moeilijke vraag, en toch moet men een antwoord kunnen vinden...
Voor mij is een vreemdeling iemand die uit een ander land komt of waarvan de ouders uit een ander land komen. Met daarbij als extra belangrijk kenmerk: die zich nog niet heeft aangepast aan de zeden en gewoonten van het land waar hij nu verblijft. Voeg er nog aan toe: die tijdens een zekere periode niet voor ernstige zaken problemen heeft gekregen met ons gerecht en onze wetten. Laat ons een periode van vijf jaar nemen bvb, waarin je als "aspirant-belg" reeds de rechten en de plichten van een Belg krijgt.
Dit vraagt een zekere tijd... maar geen drie generaties of zo!
Nu blijken er lieden rond te lopen met papieren volgens dewelke ze "belg" zijn, die zich verder als "vreemdeling" blijven gedragen, en enkel gekend zijn voor de problemen die ze berokkenen... en dat zorgt voor de discussies waarmee men hier dag in dag uit bezig is.
Een beetje samengevat: om een burger van een ander land te worden moet men het verdienen. Enkel tot hier/daar geraken mag niet voldoende zijn. Wie het verknoeit tijdens de "aspirant-Belg-periode" moet terug het land verlaten.

Ambiorix 17 augustus 2006 14:44

Citaat:

een vreemdeling is een niet ingeburgerd individu op ons grondgebied.

FISHERMAN 17 augustus 2006 16:18

Wettelijk gezien is een vreemdeling iemand(al dan niet ingeburgerd of Nederlandstalig) zonder de Belgische nationaliteit.
Alle andere definities zijn subjectief en dus redelijk zinloos als men het in een wettelijke context wil bekijken.

Ambiorix 17 augustus 2006 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1875669)
Wettelijk gezien is een vreemdeling iemand(al dan niet ingeburgerd of Nederlandstalig) zonder de Belgische nationaliteit.
Alle andere definities zijn subjectief en dus redelijk zinloos als men het in een wettelijke context wil bekijken.

maar de topicstarter zei: "volgens jullie". als ge redeneert dat het toch maar éen betekenis kan hebben is het zinloos erover te discussieren. Volgens de wet is iemand die het belgisch paspoort heeft geen vreemdeling meer, maar soms stel ik mij daar vragen bij (cfr snelbelg wet). Anderzijds kunnen er ook helemaal geintegreerde mensen zijn die dan geweigerd worden, terwijl ze eigelijk verdienen om opgenomen te worden bij de niet-vreemdelingen. Dus ik vind dat er ruimte moet zijn om het begrip vreemdeling ter discussie te stellen.

_Yahya_ 17 augustus 2006 17:34

Citaat:

is iemand die pas op de forum politics.be ingeschreven is :-P
beste nubian
In deze wereld is er geen vreemdeling.

{O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij God. Voorwaar, God is Alwetend, Alkennend.}
(Koran 49: 13)

Harald 17 augustus 2006 17:47

Een vreemdeling is iemand die zich als een vreemdeling gedraagt.

mvg

Harald.

1880 17 augustus 2006 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 1875549)
een vreemdeling is een niet ingeburgerd individu op ons grondgebied.

Goede verwoording, alleen zou ik inburgeren vervangen door assimileren;-)

humble 17 augustus 2006 18:56

harald dat zegt alles

nubian 17 augustus 2006 20:24

[quote=yahyazakarya;1875785]is iemand die pas op de forum politics.be ingeschreven is :-P
nu voel ik mij wel vreemdeling:-P

nubian 17 augustus 2006 20:32

maar desondanks je hier geboren bent, je de taal spreekt en je ingeburgerd hebt, beschouwen bepaalde groepen in de maatschappij u als vreemdeling!

carlgustaaf 17 augustus 2006 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1875403)

dat is het ongeveer, en heeft veel meer belang dan bvb de huidskleur.Moesten de geïmmigreerde arabieren zich als de inwoners van hun respektievelijke opvanglanden gedragen waren we al lang vergeten waar ze vandaan kwamen denk ik...

stropkeuh 17 augustus 2006 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein (Bericht 1875485)
Volgens Van Dale:Vreem·de·ling (de ~ (m.), ~en)
1 buitenlander
2 iem. die ergens niet bekend is => onbekende

Dan ben ik ne vreendeling in Maastricht. De keren dat ik er moest zijn graakte ik iedere keer de weg kwijt. :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be