Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wapenstilstand ETA in gevaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54555)

Ambiorix 18 augustus 2006 11:20

Wapenstilstand ETA in gevaar

Wapenstilstand ETA in gevaar

De ETA kondigde in maart 2006 een duurzame wapenstilstand af
© ap

document.write('');

SAN SEBASTIAN - Vijf maanden na de verkondiging van een ,,duurzame wapenstilstand'' heeft ETA indirect met nieuwe aanslagen gedreigd. De Baskische afscheidingsbeweging zegt dat het door haarzelf in gang gezette vredesproces zich in een crisis bevindt, doordat de politiek niets doet om een vredesregeling dichterbij te brengen. De Baskische krant Gara drukte vrijdag een verklaring van de ETA af, waarin wordt gedreigd met 'een reactie', als de Spaanse regering de Baskische separatisten blijft onderdrukken.

De ETA zegt dat de regering in onderhandelingen die de beweging er vijf maanden geleden toe zetten een bestand af te kondigen, beloofde geen ETA-leden meer te zullen arresteren, maar deze belofte niet nakomt. De regering ontkent dan weer dat ze de ETA beloften zou hebben gedaan.

De ETA kondigde eind maart een bestand af, en twee maanden later maakte de Spaanse premier José Luis Rodriguez Zapatero bekend dat zijn regering met de ETA zou gaan onderhandelen. De regering brengt het parlement in september verslag uit van de voortgang van het vredesproces, dat volgens Zapatero jaren kan gaan duren.

Tussen 1968 en 2003 heeft de strijd voor een onafhankelijke Baskenland meer dan 800 levens gekost.

----------------------------

Nu ontkent de spaanse staat dat ze een tegemoetkoming zouden doen aan de afscheidingsbeweging?!
Dat ze zich in Madrid maar eens goed bezinnen en er niet te lichtzinnig over gaan. Dat totaal voorbijgestreefde staatsunitarisme brokkelt uiteen en ze kunnen er niks aan veranderen, tenzij door wat krampachtig machtsvertoon tov de separatisten. Dat het (in dit geval in Spanje) niet te stoppen is zien we met Galicië en zéker Catalonië waar de natievorming en bewustwording een belangrijk stadium bereikt heeft.

Maar wie niet horen wil moet voelen.

Baskenland vrij,
Solidariteit!

Ambiorix 18 augustus 2006 11:28

Batasuna is niet dood!

Het Europa der volkeren, Spanje staat op springen:

kelt 18 augustus 2006 16:20

Het probleem is dat die lui van de ETA zichzelf als de "enige echte" nationalisten beschouwen,en dus met de hoogst mogelijk "eerbied" willen behandeld worden ipv als misdadigers van gemeen recht...

Ondertussen kabbelt de staatshervorming van Spanje rustig verder...Geen nood aan bommen en schietpartijen.

Huin "spitsbroeders" van de IRA hebben dat al meer dan 12 jaar geleden ingezien.

Ambiorix 18 augustus 2006 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 1877333)
Het probleem is dat die lui van de ETA zichzelf als de "enige echte" nationalisten beschouwen,en dus met de hoogst mogelijk "eerbied" willen behandeld worden ipv als misdadigers van gemeen recht...

met eerbied behandeld? ja, de roep naar autonomie die léeft in Bakseland, dát willen ze gerespecteerd en geëerbiedigd zijn. En terecht!
Hun wapenstilstand had een reden, namelijk het democratisch proces opgang trekken, en het excuus van de spaanse Staat wegnemen (autonomie zou "toegeven aan terroristen" zijn, mooi staaltje van terrorist-peptalk, cfr de post 9/11 Bush & co). Maar blijkbaar was dat de echte reden niet want Spanje verroert geen vin en houdt krampachtig vast aan het unitaire centralistische machtsstaat model. Reden genoeg dus tot agitatie:twisted:

Metternich 19 augustus 2006 03:15

Zonde dat de ETA zo communistisch is :(
Voor de rest steun ik hun volksnationalistische strijd. Ieder volk zijn systeem denk ik dan. Maar ik ben er ook zeker van dat het nationaal-solidarisme perfect zou kunnen werken bij de Basken.

kelt 19 augustus 2006 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1878120)
Voor de rest steun ik hun volksnationalistische strijd. Ieder volk zijn systeem denk ik dan. Maar ik ben er ook zeker van dat het nationaal-solidarisme perfect zou kunnen werken bij de Basken.

De Basken zijn de ETA niet!
De ETA zijn de Basken niet!

De autonomie van- en respect voor de Baskische natie zijn een feit,ONDANKS die knuppels van de ETA,maar dankzij de gewone Baskische partijen,en ook dankzij de nogal "onhandige" communicatie die de "Castilliaanse" partijen voeren.

Het is als met de PS in Belgie.Hun idiote "communicatie"(om het maar over hun gedrag op het eigen erf niet te hebben ;-) ) hamert als het ware de Vlamingen aan elkaar....

no bombs required... 8)

Kay_ 19 augustus 2006 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1878120)

U steunt de ETA, dus ook het terroristische bewind dat zij voeren?

Metternich 19 augustus 2006 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 1878429)
U steunt de ETA, dus ook het terroristische bewind dat zij voeren?

De één zijn terrorist, is de andere zijn vrijheidsstrijder. Als ze niet zo communistisch waren, zou ik ze 100% steunen. Hun gewapende strijd kan ik echter volledig steunen.

Metternich 19 augustus 2006 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 1878281)
De Basken zijn de ETA niet!
De ETA zijn de Basken niet!

De autonomie van- en respect voor de Baskische natie zijn een feit,ONDANKS die knuppels van de ETA,maar dankzij de gewone Baskische partijen,en ook dankzij de nogal "onhandige" communicatie die de "Castilliaanse" partijen voeren.

Zonder hun eeuwenlange strijd tegen de overheersers uit Madrid (en Parijs) was er van de Baskische taal nu geen sprake meer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be