Tantist |
26 augustus 2006 16:30 |
Wallonië afstoten?
Ik kom hier terug op een oud zeer binnen de Vlaamse beweging.
Wat past er niet in het rijtje? Ierland, Baskenland, Kosovo, Vlaanderen, Koerdistan, Tsjetsjenië of Schotland?
De vraag stellen is ze beantwoorden. Vlaanderen natuurlijk. Waar al de andere gebieden prutsregiootjes zijn die hoogstens een paar procentjes uitmaken van de staat waartoe ze horen, woont in Vlaanderen 60 tot 70% van de bevolking van de Belgische staat. Een meerderheid die zich afscheurt van een minderheid, dat is eigenlijk best wel gek. In feite stoot Vlaanderen gewoon Wallonië af.
Ik vraag me af wie eigenlijk de Vlaamse terminologie van onafhankelijkheid en dies meer heeft gelanceerd. Nochtans staat onze vaderlandse geschiedenis bol van verstotingen. Zo werd Filips II verstoten als heerser van de Nederlanden, en als weet ik het niet zekere denk ik toch dat Spanje zelfs groter was dan onze Nederlanden. Ook werden we zelf afgestoten als Zuidelijke Nederlanden door Oostenrijk.
De ziekte komt hier duidelijk weer uit België. Het enige precedent dat ik ken van een onafhankelijkheidsverklaring van een meerderheid tov een minderheid is... België zelf, dat per se onafhankelijk moest worden, hoewel het 60% van de bevolking op zijn grondgebied had.
Nochtans kan het niet moeilijk zijn om Wallonië af te stoten. Het invoeren van the rule of law zal al voldoende zijn om in het Belgische parlement een consensus te bereiken voor het afscheiden van de Waalse provincies. BHV weet je wel, of de taalwetten. Dat Wallonië zich afscheurt met 30% van de bevolking, dat lijkt me al iets normaler en wil Wallonië dat niet, dan kicken we ze gewoon buiten. C'est simple comme bonjour.
|