![]() |
Re: CGKR dient strafklacht in tegen blogger
"uncle" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > "karlos" <[email protected]> wrote in message > news:[email protected]... >> >> Dit toont in elk geval aan hoe vlug je op een hellend vlak terecht komt. >> Niet eens door slechte wil, integendeel, maar door wereldvreemdheid of >> domheid (ik heb die blog wel niet gelezen en heb dus geen weet van >> eventuele zaken die erin voor kwamen). >> Nu is het niet omdat het CGKR een klacht neer legt dat die ook >> ontvankelijk is en tot vervolging leidt voor de rechtbank. Daar gaat >> alleen de rechtbank over. Men doet hier te vaak alsof het CGKR als een >> uitzonderingsrechtbank fungeert (zie de reactie van Hayek als een klacht >> bij het CGKR over het beledigen van een homo-echtpaar niet tot bestraffing >> leidt bij het gerecht). >> Hopelijk is dit een zaak die zich op termijn zelf regelt: als het CGKR bij >> voortduring klachten zou neerleggen die ongegrond blijken, dan keert dat >> als een boemerang op hun terug. Leiden klachten wel tot een veroordeling >> dan zou je in een rechtsstaat ook mogen aannemen dat daar gegronde reden >> toe was. >> De opmerking dat het afschuimen door een soort staatsorgaan van alle media >> leidt tot "meer wantrouwen, meer wrijving, meer verzuring, en vooral: >> minder respect voor de overheid" vind ik iets om over na te denken. >> Dat het om preventieve censuur zou gaan vind ik onjuist. Toch niet in de >> zin zoals de vrijheid van meningsuiting grondwettelijk is vastgelegd. De >> klacht en het eventueel gerechtelijk optreden vindt pas plaats na >> publicatie, niet preventief. Dat is niet anders dan het altijd geweest is. >> Dat dit leidt tot zelfcensuur is wel waar, maar daar zullen de >> gerechtelijke uitspraken uiteindelijk leiden tot het afbakenen van de >> schemerzone, net zoals dat nu het geval is bij andere vormen van >> meningsuiting die als misdaad worden aanvaard (laster en eerroof, oproepen >> tot geweld). >> > > Zo is dat. > Niets is onbeperkt, ook FoS niet: deze eindigt waar het respect voor de > medemens begint. > Dat het Behang zich geroepen voelt om een bevolkingsgroep (in dit geval de > zwaksten in onze samenleving) aan te vallen, weten we. > Waar dit in het verleden toe geleid heeft, weten we ook. > Paul Belien en Luc Van Balberghe gebruiken hetzelfde perfide jargon als > destijds Julius Streicher. > Dat intelligente lieden als VH, F en LVB daar onachtzaam mee lijken in te > stemmen, verontrust me. > Dat 0110 nodig is, staat vast. > u. *au* u wordt mij meer en meer sympathiek, u.... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be