Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   10 jaar na de 'rellen' op de IJzerbedevaart. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=55216)

De Prof 27 augustus 2006 09:33

10 jaar na de 'rellen' op de IJzerbedevaart.

Ijzerbedevaart 2006Vanmiddag verzamelen Vlaams-nationalisten naar jaarlijkse gewoonte in Diksmuide voor de IJzerbedevaart. Maar het is maar een dèèl van de Vlaams-nationalisten dat erbij zal zijn. Want de meer radicale Vlamingen kwamen vorig weekend al samen op de IJzerwake. Die verdeeldheid in de Vlaamse beweging werd 10 jaar geleden pijnlijk duidelijk tijdens de rellen op de IJzerbedevaart toen.

VRT.

Toch raar dat men weer één klokje laat luiden.
Waarom kan of wil de VRT niet aan het publiek de versie van het VB laten horen?

Supe®Staaf 27 augustus 2006 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 1899592)

Er zijn al genoeg films en series met geweld.

Jantje 27 augustus 2006 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 1899592)
Ijzerbedevaart 2006Vanmiddag verzamelen Vlaams-nationalisten naar jaarlijkse gewoonte in Diksmuide voor de IJzerbedevaart. Maar het is maar een dèèl van de Vlaams-nationalisten dat erbij zal zijn. Want de meer radicale Vlamingen kwamen vorig weekend al samen op de IJzerwake. Die verdeeldheid in de Vlaamse beweging werd 10 jaar geleden pijnlijk duidelijk tijdens de rellen op de IJzerbedevaart toen.

VRT.

Toch raar dat men weer één klokje laat luiden.

Mijn ouders en grootouders gingen al naar de ijzerbedevaart voor jullie geboren waren. En ik ben vanaf mijn geboorte steeds mee geweest.
Ik weet dus heel goed wat er op de toren daar staat. In 4 talen.

Mijn ouders en ik zijn er weggebleven vanaf dat het VB er zijn zeg kwam doen.
Het VB hoort dan ook niet thuis op de plaats. Want die plaats behoort toe aan vredelievende mensen. Die plaats behoort toe aan mensen die praten over vriendschap en naaste liefde. De ijzervlakte is een plaats van verbroedering. De ijzervlakte behoord toe aan de mensen die bereid zijn hun eigen en andere volkeren te helpen. De ijzervlakte behoord aan iedereen die dat gedachte goed draagt. En niet aan een politieke partij.
Ook het monument waar het VB zijn ijzerwake houd staat er om de mensen er aan te herrieneren hoe wreed en slecht haat en geweld zijn.
En is gebouwd met het zelfde gedachten goed als de TWEE ijzertorens.
POLITIEK hoort daar niet thuis. Van niemand, niet van het VB, niet van NVA, niet van SPIRIT, nee van NIEMAND. Dit zijn monumenten die zijn gebouwd als belofte" NOOIT MEER OORLOG" ook geen politieke oorlogen.

Dus als je een beetje respect hebt voor hen voor wie deze monumenten zijn gebouw en aan wie deze belofte is gedaan, begrijp je wat ik bedoel.

Everytime 27 augustus 2006 11:04

Heeft de Ijzerbedevaart nog een politieke boodschap? Vorig jaar, Willy Sommers. Dit jaar, Mama's Jasje. Wie voor volgend jaar? Eddy Wally?

Jantje 27 augustus 2006 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1899656)
Heeft de Ijzerbedevaart nog een politieke boodschap? Vorig jaar, Willy Sommers. Dit jaar, Mama's Jasje. Wie voor volgend jaar? Eddy Wally?

Wel wat is daar fout aan?

De enige politieke boodschappen die daar mogen uitgedragen worden zijn die van VREDE en NAASTE LIEFDE. Al de rest hoort daar niet thuis.

Jozef Ostyn 27 augustus 2006 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1899696)

De enige politieke boodschappen die daar mogen uitgedragen worden zijn die van VREDE en NAASTE LIEFDE. Al de rest hoort daar niet thuis.

Daar ben ik het niet mee eens. De IJzertoren is en blijft een symbool van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.

Everytime 27 augustus 2006 12:15

3.000 mensen op de Ijzerbedevaart volgens de VRT. Excuseer maar 3.000 mensen, dat is niets. De meeste Vlamingen hebben blijkbaar iets anders te doen op een zondagmiddag.

ericferemans 27 augustus 2006 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1899656)

Barman was niet meer vrij :(

born2bewild 27 augustus 2006 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1899751)
3.000 mensen op de Ijzerbedevaart volgens de VRT. Excuseer maar 3.000 mensen, dat is niets. De meeste Vlamingen hebben blijkbaar iets anders te doen op een zondagmiddag.

Al waar Bert Anciaux en zijn troep hun klauwen op leggen gaat kapot. Die mannen laten een slijmspoor van vernieling achter.

ericferemans 27 augustus 2006 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1899696)

Vrede, vrijheid en verdraagzaamheid zijn de drie boodschappen van de IJzerbedevaart.
Er zijn mensen die dat niet zien zitten en die liever het goede ouwe nationalisme op onverdraagzame manier willen cultiveren. Met daarbij een saausje nostalgie naar de collaborerende "helden".

Vlaanderen is nog steeds niet verlost van zijn fascisten.

Jantje 27 augustus 2006 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1899740)
Daar ben ik het niet mee eens. De IJzertoren is en blijft een symbool van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.

Waarom zijn er dan geen 10 duizenden mensen meer op de ijzerbedevaart nadat het VB is op gekomen. Nu zijn er nog amper 5000 mensen op de ijzerbedevaart en het ijzerwake samen. En dan zijn er nog die naar de twee gaan. dus kom je eigenlijk op slechts 4000 man.

En waar staat er ergens in of op de ijzertoren Vlaamse ontvoogding.

Ik heb het er nog nergens gezien. En kom niet af met AVV VVK. wat dat betekent iets heel anders dan onafhankelijk Vlaanderen.

Supe®Staaf 27 augustus 2006 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 1899757)
Vlaanderen is nog steeds niet verlost van zijn fascisten.

Wat is uw oplossing?
Vergassing o.i.d.?

Everytime 27 augustus 2006 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1899760)
Waarom zijn er dan geen 10 duizenden mensen meer op de ijzerbedevaart nadat het VB is op gekomen. Nu zijn er nog amper 5000 mensen op de ijzerbedevaart en het ijzerwake samen. En dan zijn er nog die naar de twee gaan. dus kom je eigenlijk op slechts 4000 man.

Ik heb het er nog nergens gezien. En kom niet af met AVV VVK. wat dat betekent iets heel anders dan onafhankelijk Vlaanderen.

Zoals ik het ergens anders zei over vorige zondag :

Ongever 5.000 mensen op de Ijzerwake.
Dezelfde dag in Brugge, "VTM-dag" met VTM-vedetten, enz..... : 50.000 mensen aanwezig.

Trek uw conclusies.

Jantje 27 augustus 2006 12:30

Citaat:

Vrede, vrijheid en verdraagzaamheid zijn de drie boodschappen van de IJzerbedevaart.
Wilde het niet zo schrijven, maar dit klopt idd. En waar vind je dat nog terug in het programma van de politiek partij die zegt dat de ijzerhelden haar toe horen.

Want zowel de toren als het wake monument zijn een belofte aan de IJZERHELDEN.

Jozef Ostyn 27 augustus 2006 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1899760)

Waarom het aantal bedevaarders zo is teruggelopen moet u misschien eens aan de organisatoren vragen.

Dat u de geschiedenis van de IJzertoren wil ontkennen is uw probleem.

Dat u in AVV-VVK geen symbool voor Vlaamse ontvoogding kunt zien wijst op een nogal beperkt verstandelijk vermogen. Uw probleem, niet het mijne.

Ik herinner eraan dat de traditionele slogans van de IJzerbedevaart Nooit meer oorlog, Zelfbestuur en Godsvrede zijn.

Jantje 27 augustus 2006 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1899763)
Zoals ik het ergens anders zei over vorige zondag :

Ongever 5.000 mensen op de Ijzerwake.
Dezelfde dag in Brugge, "VTM-dag" met VTM-vedetten, enz..... : 50.000 mensen aanwezig.

Trek uw conclusies.

Wil een antwoord van een VB'er. Maar dan ééntje dat weet uit wat het VB in het echt is onstaan, niet ééntje dat denkt dat het een afscheuring is van de VU.

Riksken 27 augustus 2006 12:37

Citaat:

Zelfbestuur - Godsvrede - Nooit meer Oorlog
Niet uwe prietpraat. Recuperatie noemen ze zoiets.

Citaat:

Vlaanderen is nog steeds niet verlost van zijn fascisten
Zolang er sujetten als gij in de politiek zitten zullen die er altijd zijn. Of dacht je dat uw verwrongen gedachtengoed zomaar geslikt wordt? Trouwens dat de bewijzen de verkiezingsresultaten keer na keer. Hoeveel % haalt uw prutspartijtje ook al weer?

ericferemans 27 augustus 2006 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 1899756)
Al waar Bert Anciaux en zijn troep hun klauwen op leggen gaat kapot. Die mannen laten een slijmspoor van vernieling achter.

Mijns inziens heeft Anciaux tien jaar geleden allee maar gehuild.
De gasten die toen stonden te roepen en te tieren waren geen adepten van Anciaux. Degenen die een eigen intolerante IJzerwake organiseerden zijn verantwoordelijk voor het gebrek aan mensen op de ijzervlakte.
Puur gebazel.

Ambiorix 27 augustus 2006 12:40

Citaat:

fout
u bent spiritist? dan kent u ongetwijfeld het ijzertestament.
Godsvrede-zelfbestuur-nooit meer oorlog
;-)

ericferemans 27 augustus 2006 12:41

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Riksken (Bericht 1899778)
Zelfbestuur - Godsvrede - Nooit meer Oorlog
Niet uwe prietpraat. Recuperatie noemen ze zoiets.

Lees dit nog eens goed: zelfbestuur (vrijheid) godsvrede (verdraagzaamheid) Nooit meer oorlog (vrede).
Het is hetzelfde, op een moderne manier geformuleerd. Maar jij bent niet van deze tijd zeker?

Citaat:

Zolang er sujetten als gij in de politiek zitten zullen die er altijd zijn. Of dacht je dat uw verwrongen gedachtengoed zomaar geslikt wordt? Trouwens dat de bewijzen de verkiezingsresultaten keer na keer. Hoeveel % haalt uw prutspartijtje ook al weer?
Inhoud prefereer ik boven getal. Vijf duizend miljard miljoen vliegen eten stront. Smakelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be