Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Reli-wijzer: welke stroming past het best bij jou? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5537)

Dimitri 4 september 2003 11:31

Op http://cgi.ncrv.nl/cgi/ncrv/spiritus/index.htm kun je een test doen om te zien welke godsdienst of levensbeschouwing het best bij jou past.

Ik kwam niet geheel verrassend uit op humanisme, met als tweede katholicisme en boeddhisme.

Vlaamse Leeuw 4 september 2003 11:51

Bij mij was het ook Humanisme, op de voet gevolgd door Boeddhisme en Katholicisme.

Dit is de uitleg over Humanisme:

Humanisme - Socrates
Het humanisme is een levensbeschouwing die de mens centraal stelt. Humanisten geloven niet in een god, maar in het zorgvuldig en gewetensvol omgaan met anderen, de wereld en jezelf. De term 'humanisme' is nog niet zo oud, maar al in de Oudheid waren er mensen die 'humanistische' ideeën formuleerden. Zo zei Socrates: "Ik weet niets, en zelfs dat weet ik nog niet zeker." Volgens hem kunnen mensen pas bewust op zoek gaan naar echte waarheid en deugd als zij beseffen dat hun weten een illusie is.

dejohan 4 september 2003 12:03

Humanist.

Dan Boedhisme en dan Jodendom.

Raar...

DaBlacky 4 september 2003 12:20

Humanist, daarna Boedist en daarna Islam.

Ik heb wel bij 1 vraag maar zo goed en zo kwaad het kon opgelost:
Kun je ongeremd genieten van aardse zaken zoals bezit, macht en seks?

Seks is voor mij iets heeeeeeeeeeel anders dan bezit en macht, namelijk. Seks is iets natuurlijks waar niets mis mee is, want kan gebruikt worden voor liefde tussen twee mensen.
Bezit en macht is iets anders. Macht kun je misbruiken en genieten van bezit vind ik een vervangmiddel van psychische genot. Ik heb die vraag dus maar opgelost afsof bezit en macht er niet bij stonden.

alpina 4 september 2003 14:03

1.)humanisme
2.)protestantisme
3.)Islam

Weer zo een wetenschappellijk gefundeerde test! :P Maar ze zijn wel altijd leuk.

PAJOT 4 september 2003 14:13

Protestantisme.

Protestantisme - Jezus

Protestanten hebben zich onder leiding van Luther in de zestiende eeuw afgescheiden van de katholieke kerk. Zij geloven niet dat je de hemel kunt verdienen door goed te doen, maar dat je daarvoor afhankelijk bent van de wil van God. De Bijbel als heilig boek en levensrichtlijn is heel belangrijk. Binnen het protestantisme zijn veel verschillende richtingen. Jezus is de zoon van God. Het wachten is op zijn terugkeer op de Dag des Oordeels.

Jorge 4 september 2003 14:54

Humanisme
Protestantisme
Islam

:roll:

DaBlacky 4 september 2003 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Protestantisme.

Protestantisme - Jezus

Protestanten hebben zich onder leiding van Luther in de zestiende eeuw afgescheiden van de katholieke kerk. Zij geloven niet dat je de hemel kunt verdienen door goed te doen, maar dat je daarvoor afhankelijk bent van de wil van God. De Bijbel als heilig boek en levensrichtlijn is heel belangrijk. Binnen het protestantisme zijn veel verschillende richtingen. Jezus is de zoon van God. Het wachten is op zijn terugkeer op de Dag des Oordeels.

U verwart Luther met Calvijn.

Brabo 4 september 2003 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Humanisme
Protestantisme
Islam

Same here.

Dimitri 4 september 2003 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky

Ik vrees dat dat de tekst van de test zelf is als je op meer informatie klikt.

Het was wel degelijk Luther die de leiding nam in de afscheiding van de katholieke kerk. Calvijn kwam met een aparte, nog strengere leer dan Luther, maar had alleen succes in Schotland, Nederland, Zwitserland en Hongarije. Luther won half Duitsland en heel Scandinavië voor zijn leer. Maar doordat Nederland en Schotland (GB) als handelsnaties veel meer invloed hadden op de wereldwijde verspreiding van geloven dan Duitsland en de Scandinavische landen, zijn de Calvinisten nu de grootste protestantse groep in de wereld. Ze zijn een grootste groep in de Verenigde Staten, en zitten verder nog in Zuid-Afrika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland en als kleinere groepen in andere landen (Indonesië bijvoorbeeld). Lutheranen zijn eigenlijk alleen in de VS te vinden.

Johan C. 4 september 2003 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky

Ik vrees dat dat de tekst van de test zelf is als je op meer informatie klikt.

Het was wel degelijk Luther die de leiding nam in de afscheiding van de katholieke kerk. Calvijn kwam met een aparte, nog strengere leer dan Luther, maar had alleen succes in Schotland, Nederland, Zwitserland en Hongarije. Luther won half Duitsland en heel Scandinavië voor zijn leer. Maar doordat Nederland en Schotland (GB) als handelsnaties veel meer invloed hadden op de wereldwijde verspreiding van geloven dan Duitsland en de Scandinavische landen, zijn de Calvinisten nu de grootste protestantse groep in de wereld. Ze zijn een grootste groep in de Verenigde Staten, en zitten verder nog in Zuid-Afrika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland en als kleinere groepen in andere landen (Indonesië bijvoorbeeld). Lutheranen zijn eigenlijk alleen in de VS te vinden.

Ik denk dat u zich vergist beste Dimitri. Ik geloof namelijk niet dat de Calvinisten de grootste protestantse subgroep zijn. In Europa al vast niet! Ik denk dat Nederland procentueel het meeste Calvinisten heeft onder haar bevolking. Duitsland en de Scandinavische landen zijn Lutheraans. Engeland is Anglicaans en in Schotland kom je de hele mix tegen. In de Verenigde Staten staan de Evangelicalen veel sterker evenals methodisten en Baptisten. Ik beschouw als Calvinist iedereen die tot een kerkgenootschap behoort van het hervormde of gereformeerde type. Meestal met een synodaal en/of presbyteriaal kerksysteem.

Dimitri 4 september 2003 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Ik denk dat u zich vergist beste Dimitri. Ik geloof namelijk niet dat de Calvinisten de grootste protestantse subgroep zijn. In Europa al vast niet! Ik denk dat Nederland procentueel het meeste Calvinisten heeft onder haar bevolking. Duitsland en de Scandinavische landen zijn Lutheraans. Engeland is Anglicaans en in Schotland kom je de hele mix tegen. In de Verenigde Staten staan de Evangelicalen veel sterker evenals methodisten en Baptisten. Ik beschouw als Calvinist iedereen die tot een kerkgenootschap behoort van het hervormde of gereformeerde type. Meestal met een synodaal en/of presbyteriaal kerksysteem.

In Europa inderdaad niet, maar door de verbreiding overzee is dat nu wel het geval denk ik.
Methodisten en congregationalisten worden meestal ook tot de gereformeerden gerekend, net als de presbyterianen. In de VS is het met al die verschillende genootschappen een beetje moeilijk te overzien, maar volgens mij staan die drie groepen samen wel erg sterk. Ik zal eens kijken of ik wat resultaten van volkstellingen kan vinden o.i.d.

Wanne 4 september 2003 16:53

Voeg er de leer van de gnostica aan toe en dan kan ik ook ineens stemmen...

Dimitri 4 september 2003 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Voeg er de leer van de gnostica aan toe en dan kan ik ook ineens stemmen...

Zat die ook in de test dan?

Wanne 4 september 2003 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zat die ook in de test dan?

Ik vind die test onzin...

Nynorsk 4 september 2003 17:07

1. boeddhisme
2. jodendom
3. islam

Ik sta er eerlijk gezegd versteld van....

Wanne 4 september 2003 17:16

Ik vind dat geloof iets persoonlijks moet zijn, en niet iets geinstitutionaliseerds... En dat is er momenteel volledig verkeerd aan onze maatschappij...

Wanne 4 september 2003 17:30

Maar goed, volgens de test past het boudhisme het best bij mij, en mijn opvattingen zouden ook raakvlakken hebben met het hindouisme en het protestantisme...

merel 4 september 2003 17:32

Eveneens Humanisme

Raakvlakken, Boedhisme en Islam

Stratcat 4 september 2003 17:39

Humanisme

Raakvlakken: islam en boeddhisme.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be