Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA krijgt misschien toch overheidsdotatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5578)

Peter De Ryck 6 september 2003 13:29

N-VA krijgt misschien toch overheidsdotatie
http://www.standaard.be

11:02:57

BRUSSEL - Er wordt gewerkt aan een systeem om de N-VA federale overheidssubsidies te geven. Dat bevestigt Kamervoorzitter Herman De Croo (VLD). Het uitzicht op overheidsgeld kan een rol hebben gespeeld bij het afspringen van de kartelgesprekken tussen N-VA en CD&V.

Het bericht staat in de krant Financieel Economische Tijd. Volgens N-VA-voorzitter Geert Bourgeois kan het niet dat het Franstalige Front National, dat met een kleine 150.000 stemmen over een kamerlid en een senator beschikt, wel recht heeft op subsidie, terwijl de N-VA met 200.000 stemmen daarvan verstoken blijft.

Na de verkiezingen van 18 mei zit alleen Geert Bourgeois voor de N-VA in de Kamer. De partij heeft geen vertegenwoordigers in de Senaat. Om een federale overheidsdotatie te krijgen, moet een partij echter verkozenen in beide kamers hebben.

Maar daar zou een wetswijziging nu een eind aan maken, aldus De Croo. ,,Ik bekijk de vraag van Geert Bourgeois naar partijfinanciering met een gunstig oog.'' Een zitje in een van de beide kamers zou voortaan volstaan om recht op een dotatie te hebben. Met die regeling zou voor de N-VA alvast de nood verdwijnen om om financiële redenen in een kartel met de CD&V te stappen.

Heeft het bestuur rekening gehouden met de wil van de achterban,of met deze mogelijke dotatie :?:

Johan C. 6 september 2003 13:30

Dat zou pas een oplossing zijn die de verzuring tegengaat :wink:

percloride 6 september 2003 13:47

ik gun de NV-A haar dotatie, maar is dit niet een voorbeeld hoe de wet moet aangepast worden voor wie er voordeel bij heeft, benieuwd of de achteban van de NV-A hiermee akkoord is ?

Aangebrande Phönix 6 september 2003 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door percloride
ik gun de NV-A haar dotatie, maar is dit niet een voorbeeld hoe de wet moet aangepast worden voor wie er voordeel bij heeft, benieuwd of de achteban van de NV-A hiermee akkoord is ?

Het zou leuk zijn dat ze voor een keer n�*et in haar eigen voet schieten zou. Ze hebben er een lange traditie van opzitten bij de VU. Alombewonderd voor het vasthouden aan hun idealen, maar ze moeten toch telkens weer trachten te overleven.

percloride 6 september 2003 13:56

Overdrijf je nu niet een beetje, de VU is kapot gegaan door het niet naleven van hun idialen.

giserke 6 september 2003 14:09

Op het moment van de gesprekken deze week was er nog geen sprake van een wetswijziging. Dus daar heeft het niet mee te maken. Ik denk dat een partij met 200.000 stemmen recht heeft zijn mening te uiten en recht heeft op een financieel steuntje. Dat steuntje zal zeker niet onze rechtlijnigheid in gevaar brengen want vorig jaar kregen we nog een dotatie.
En ik kan u verzekeren dat die dotatie ver van genoeg is om 1 verkieingscampagne te financieren. Dus rijk zullen we er zeker niet van worden en het zal ze geen extra zetel op leveren.

Supe®Staaf 6 september 2003 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Op het moment van de gesprekken deze week was er nog geen sprake van een wetswijziging. Dus daar heeft het niet mee te maken. Ik denk dat een partij met 200.000 stemmen recht heeft zijn mening te uiten en recht heeft op een financieel steuntje. Dat steuntje zal zeker niet onze rechtlijnigheid in gevaar brengen want vorig jaar kregen we nog een dotatie.
En ik kan u verzekeren dat die dotatie ver van genoeg is om 1 verkieingscampagne te financieren. Dus rijk zullen we er zeker niet van worden en het zal ze geen extra zetel op leveren.

Het is vrij simpel: elke stem op gelijk welke partij moet met hetzelfde bedrag gehonoreerd worden;

Dat is pas gelijke behandeling, dat is ware democratie.

Volg hierover de discussie op:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4945
en geef er gerust ook een lap op.
:wink:

giserke 6 september 2003 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:

Het is vrij simpel: elke stem op gelijk welke partij moet met hetzelfde bedrag gehonoreerd worden;

lijkt mij een goede oplossing

Peter De Ryck 6 september 2003 14:27

Citaat:

Inderdaad best mogelijk dat er nog geen sprake was van een wetswijziging deze week.Ik stel mij gewoon de éénvoudige vraag,of men aan het bestuur van de NV-A bepaalde beloften heeft gedaan,voordat de NV-A een congres heeft gehouden :?: De NV-A zou deze mogelijke dotatie handig kunnen uitspelen dankzij haar achterban.

Supe®Staaf 6 september 2003 14:28

Citaat:

Citaat:

lijkt mij een goede oplossing

Een goede OPLOSSING?!?!?
Zo was het eerst, en dat werd net voor 18 mei aangepast om kleinere' partijen te muilkorven!
Niet dat ik een N-VA-sympathisant ben, maar 200.000 stemmen negeren is een rechte crapuul-streek.
En dan zeiken over het ondemocratische Vlaams-blok, dat echter wel de Belgische subsidies toegeschoven krijgt omdat ze boven die arbitraire drempel uitkomen.
Raak dar wijs uit!

Johan C. 6 september 2003 14:29

Het begint mij steeds meer te storen dat mensen N-VA nog altijd niet fatsoenlijk kunnen schrijven.... Ook in de pers en de media is het vaak de NV-A :?

Supe®Staaf 6 september 2003 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Het begint mij steeds meer te storen dat mensen N-VA nog altijd niet fatsoenlijk kunnen schrijven.... Ook in de pers en de media is het vaak de NV-A :?

't Is hun eigen schuld.
Dat ruitje tussen 'V' en 'A' misleidde me ook.
Enfin.
't Is van ondergeschikt belang.
Iedereen weet over welke partij het gaat.
Zeker nu ze de politieke moed en eerlijkheid gehad hebben om niet scheep te gaan met de CD&V.
't Stemt hoopvol, ethisch gezien (hoewel hun standpunten mij regelrecht tegen de haren instrijken)
De N-VA-houding is andere koek dan b.v. Spirit dat onder SP-a-paraplu (staat 't koppelteken goed?) een paar postjes ging meegraaien zonder ook maar op één manier hun (overigens te prijzen) standpunt over wapenbezit in het regeerakkoord te krijgen.

Celebfin 6 september 2003 14:39

Het zou eerlijk zijn voor de NVA als ze een dotatietje zouden krijgen.

Supe®Staaf 6 september 2003 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin

Eerlijk zou zijn: evenveel per stem als andere partijen.
Of hun programma ons nu aanstaat of niet.

Aangebrande Phönix 6 september 2003 14:46

Citaat:

...SP-a-paraplu (staat 't koppelteken goed?)...

't Is een puntje. :wink:

Aangebrande Phönix 6 september 2003 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door percloride
Overdrijf je nu niet een beetje, de VU is kapot gegaan door het niet naleven van hun idialen.

Eerder door de strubbelingen intern en de daardoor ontstane dubbelzinnigheid volgens mij (maar wie ben ik?).
Vergeet niet, er is ook nood aan een Vlaamse partij die wél onderhandeld. Omdat dat nog steeds de manier is om zaken gedaan te krijgen in dit land.

Supe®Staaf 6 september 2003 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:

...SP-a-paraplu (staat 't koppelteken goed?)...

't Is een puntje. :wink:

Gelukkig was het geen komma, of je was je bewijs voor goed gedrag en zeden kwijt. :P

Garga 6 september 2003 15:07

Weet er soms iemand waar ik de bedragen van de overheidsdotaties voor politieke partijen in het federale parlement kan vinden?

Die voor het Vlaams Parlement zijn te vinden op:
http://www.vlaamsparlement.be/p3app/...ePartijen.html

Op de site van het federaal parlement is er niets te vinden (http://www.fed-parl.be/index.html)

Strop 8 september 2003 14:10

Citaat:

Citaat:

Supertaaf,

meestal komen we niet echt overeen, maar hier bewijs je toch democratisch te zijn. :lol: :lol: :lol:

Supe®Staaf 8 september 2003 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Citaat:

Citaat:

Supertaaf,

meestal komen we niet echt overeen, maar hier bewijs je toch democratisch te zijn. :lol: :lol: :lol:

Over die smerige kieswet loopt ook een verhitte discussie op:
Daar kan je vanwege accolieten der meerderheidspartijen die het onding stemden de wildste bokkesprongen lezen om die discriminatoire reetwet goed te praten.

In plaats van constant fanatiek Vlaams te bewegen, zouden de flaminganten beter ijveren voor het bindend referendum op volksinitiatief.
Via die democratische weg kunnen heel wat grieven tegen België probleemloos weggewerkt worden, zonder die splitsingsherrie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be