Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Leterme gaat door! Franstalige politici die nederelandsonkundig .... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=57079)

maarte 27 augustus 2006 23:52

Leterme gaat door! Franstalige politici die nederelandsonkundig ....

Leterme geeft Franstaligen lik op stuk

,,Franstalige politici die Nederlandsonkundig zijn, maar wel een pro-Belgisch discours verdedigen, zijn compleet ongeloofwaardig'', zegt de Vlaamse minister-president Yves Leterme (CD&V).
,,Franstalige politici die steeds weer het Belgische model verdedigen tegen 'gevaarlijke' Vlaamse collega's, en er intussen niet in slagen om behoorlijk Nederlands te spreken, zijn ongeloofwaardig. Nederlands wordt door sommige Franstaligen nog altijd bekeken als een soort dialect, maar het is wel de landstaal van de meerderheid van de Belgen. Ik ben er helemaal niet op uit om België op te blazen, maar als de Vlamingen vragen dat men hun taal spreekt, is dat een zaak van respect. Ik spreek zelf vlot drie talen. Ik mag me toch afvragen of het gebrek aan kennis van het Nederlands een kwestie is van niet willen of niet kunnen'', zei een strijdvaardige Leterme na de IJzerbedevaart in Diksmuide.

Leterme reageert daarmee voor het eerst duidelijk op de commotie rond zijn interview in de Franse krant Libération . Daarin verklaarde hij onder meer ironisch dat veel ,,Franstaligen intellectueel blijkbaar niet in staat zijn om Nederlands te leren'', wat hem een storm van Franstalige kritiek en zelfs klachten wegens racisme opleverde.

PS-voorzitter Elio Di Rupo besloot vrijdag op zijn zomercongres nog dat Leterme ,,uit is op het einde van België''. De PS-vice-premier en minister van Justitie, Laurette Onkelinx, deed er dit weekend in Het Laatste Nieuws een schep bovenop: ,,Leterme moet zich excuseren voor de minachting waarmee hij alle Franstaligen beledigd heeft. Hij is een man met twee gezichten. Hij zou je met het grootste gemak én met de glimlach een dolk in de rug steken'', verklaarde zij.

,,Onkelinx noemde mij eerder 'een gevaarlijk man' en toen hebben we eens afgesproken om een en ander uit te klaren. Dat verliep goed, maar blijkbaar vindt ze het nu nodig om opnieuw alle registers open te trekken. Ik denk dat de PS en Onkelinx in het bijzonder onder grote druk staan om een falend beleid op vlak van Justitie recht te trekken. Ze zoeken een bliksemafleider voor hun problemen, en denken die in mij en de heisa rond het interview gevonden te hebben'', zegt de minister-president.

,,Mijn vader was een Franstalige schilder-behanger die naar hier verhuisd is zonder een woord Nederlands te kennen. In wat een pak Franstaligen niet kan, is hij wel geslaagd: Nederlands leren. Ik ben opgevoed in het Frans, tot mijn drie jaar sprak ik nooit een andere taal. Ik ben als anderstalige naar de kleuterklas gegaan, en heb daar Nederlands geleerd. Ik spreek het nog altijd niet vloeiend, maar het lukt toch al meer dan behoorlijk'', aldus Leterme.

Over de oproep van het IJzerbedevaartcomité aan de Vlaamse ministers ,,om op post te blijven na de federale verkiezingen'', grapt Leterme: ,,Het is tegenwoordig uitzonderlijk als men politici vraagt om op post te blijven, in plaats van af te treden.'' Dan ernstig: ,,Zoals u weet, doe ik daar dit jaar geen uitspraken meer over. Ik weet alleen dat ik zal kijken vanuit welke positie ik Vlaanderen het beste vooruit kan helpen.''

Dat zijn aanwezigheid op de IJzerweide nieuwe olie op het communautaire vuur zou zijn, wil Leterme niet geweten hebben. ,,Sinds wanneer is het aan de Franstalige politici om te oordelen of ik best wel of niet naar de bedevaart kom? Ik was hier vorig jaar trouwens ook.''
Van onze redacteur Wouter Verschelden

Blijkbaar trekt Leterme zijn voetje toch niet terug, hij doet er zelfs nog een schep bovenop. Zijn eerste minister stoel zal hij naar alle waarschijnlijkheid wel mogen vergeten

Jaani_Dushman 28 augustus 2006 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 1927625)
Blijkbaar trekt Leterme zijn voetje toch niet terug, hij doet er zelfs nog een schep bovenop. Zijn eerste minister stoel zal hij naar alle waarschijnlijkheid wel mogen vergeten

Of omgekeerd. De enige manier om hem te doen zwijgen, is door hem premier te maken. :?

Supe®Staaf 28 augustus 2006 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1927656)
Of omgekeerd. De enige manier om hem te doen zwijgen, is door hem premier te maken. :?

Absoluut niet slecht gezien.
Laat Leterme maar brullen vóór de verkiezingen en vis vangen op het VB-vijvertje.

Eens op de ministerstoel en na een 'kaffeklash' met onze vorst, verandert de brullende leeuw algauw in een braaf piepend muisje dat zich met alle macht aan zijn postje vastklampt.:twisted:

Supe®Staaf 28 augustus 2006 00:10

Citaat:

Blijkbaar trekt Leterme zijn voetje toch niet terug, hij doet er zelfs nog een schep bovenop.

In schijngevechten kunt ge u al wat meer permitteren.

groene flamingant 28 augustus 2006 00:31

Citaat:

Leterme geeft Franstaligen lik op stuk

,,Franstalige politici die Nederlandsonkundig zijn, maar wel een pro-Belgisch discours verdedigen, zijn compleet ongeloofwaardig'', zegt de Vlaamse minister-president Yves Leterme (CD&V).
,,Franstalige politici die steeds weer het Belgische model verdedigen tegen 'gevaarlijke' Vlaamse collega's, en er intussen niet in slagen om behoorlijk Nederlands te spreken, zijn ongeloofwaardig. Nederlands wordt door sommige Franstaligen nog altijd bekeken als een soort dialect, maar het is wel de landstaal van de meerderheid van de Belgen. Ik ben er helemaal niet op uit om België op te blazen, maar als de Vlamingen vragen dat men hun taal spreekt, is dat een zaak van respect. Ik spreek zelf vlot drie talen. Ik mag me toch afvragen of het gebrek aan kennis van het Nederlands een kwestie is van niet willen of niet kunnen'', zei een strijdvaardige Leterme na de IJzerbedevaart in Diksmuide.
...
,,Mijn vader was een Franstalige schilder-behanger die naar hier verhuisd is zonder een woord Nederlands te kennen. In wat een pak Franstaligen niet kan, is hij wel geslaagd: Nederlands leren. Ik ben opgevoed in het Frans, tot mijn drie jaar sprak ik nooit een andere taal. Ik ben als anderstalige naar de kleuterklas gegaan, en heb daar Nederlands geleerd. Ik spreek het nog altijd niet vloeiend, maar het lukt toch al meer dan behoorlijk'', aldus Leterme.
...

Leterme slaat werkelijk nagels met koppen. Zelden gehoord van een CD&V-politicus. Goed zo.

Misschien kunnen de Franstaligen ook eens een voorbeeld nemen aan de vader van Leterme die er blijkbaar wél in slaagde Nederlands te leren.

Supe®Staaf 28 augustus 2006 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 1927695)
Leterme slaat werkelijk nagels met koppen.

Misschien laat hij iemand anders de nagels wel vasthouden.
Citaat:

Zelden gehoord van een CD&V-politicus.
Voor de verkiezingen roer(d)en CVP'ers wel vaker de flamingantische trom.
Ooit werd in De Standaard (of all newspapers!) opgeroepen om deels CVP (kamer) en deels VU (senaat) te stemmen.:lol:

Citaat:

Misschien kunnen de Franstaligen ook eens een voorbeeld nemen aan de vader van Leterme die er blijkbaar wél in slaagde Nederlands te leren.
Kan je nu echt van mensen die reeds een wereldtaal machtig zijn verlangen dat ze er nog een taal bijnemen, waar ze buiten in Vlaanderen en Holland geen zak mee zijn?

Metternich 28 augustus 2006 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1927700)
Kan je nu echt van mensen die reeds een wereldtaal machtig zijn verlangen dat ze er nog een taal bijnemen, waar ze buiten in Vlaanderen en Holland geen zak mee zijn?

:evil::evil::evil:

groene flamingant 28 augustus 2006 00:42

Citaat:

Goed geprobeerd maar zo gemakkelijk provoceer je mij niet hoor.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf
Ooit werd in De Standaard (of all newspapers!) opgeroepen om deels CVP (kamer) en deels VU (senaat) te stemmen.:lol:

Hoogstwaarschijnlijk zal de soep wel niet zo heet opgediend worden maar dat Leterme een vernederende knieval zal aanvaarden, geloof ik niet. Hij hoeft dat ook niet. In tegenstelling tot Verhofstadt is het premierschap voor hem geen fetish die hij kost wat kost wil binnenhalen.

Dat een Waal woonachtig in Luik, werkzaam in Luik, niet de behoefte voelt om Nederlands te leren, kan ik nog begrijpen maar wie zich vestigt in het Vlaamse gewest moet daar de consequenties bijnemen. Als dat te veel gevraagd is, heeft men ook de mogelijkheid zich te vestigen over de taalgrens, enkele kilometers verder.

Miguelito 28 augustus 2006 01:12

Citaat:

het is juist DIE houding zijn die de flaminganten en leterme aanklagen waarbij belgicisten en franstaligen hysterisch worden.

Wereldtaal? They wish!

Maar ik vrees dat je -door druk uit de cd&v/acv- wel eens gelijk kunt krijgen, maar ik hoop het niet.

Online 28 augustus 2006 07:29

Citaat:

[/quote]

Uiteraard ! Zeker als die 'mensen' Belg zijn en dus burger van een tweetalig land waarin de grootste bevolkingsgroep
1) Nederlands spreekt
2) de SZ voor het grootste stuk financiert waarvan veel leden van de Waalse bevolkingsgroep overleven
3) de economie op poten houdt : wil je daarin participeren dan is uiteraard een minimale inspanning op taalvlak vereist.
Wil je bovendien over die grootste bevolkingsgroep regeren dan is het de logica zelve dat je minstens op een behoorlijke manier met die bevolkingsggroep kan communiceren in haar taal. Kwestie van een minimum aan beleefdheid en respect op te brengen.

job 28 augustus 2006 07:43

Citaat:

Bedoel je het Engels, toch ?
Of bedoel je het Frans waar je buiten Frankrijk, Wallonië en een paar Zwitserse kantons geen zak mee bent ?
:lol:

largo_w 28 augustus 2006 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1927842)
Bedoel je het Engels, toch ?
Of bedoel je het Frans waar je buiten Frankrijk, Wallonië en een paar Zwitserse kantons geen zak mee bent ?
:lol:

LOL, grapjas

largo_w 28 augustus 2006 07:59

Citaat:

Na de verkiezingen en 1 000 blok stemmen (of zou het meer zijn?)verder zal hij wel alles diplomatisch terugnemen. Ze zouden die C uit Cd&V wel eens mogen beginnen afschaffen...

Eenmaal premier, want dat wordt hij ZEKER ooit, zal het patriotisme er wel weer uit stralen...

Knuppel 28 augustus 2006 08:10

Citaat:

Ze wonen wél in een land waar de meerderheid geen wereldtaal spreekt maar Nederlands.
Maar excuseer hun onwil/gebrek aan intelligentie gerust verder, hoor.

Ik twijfel er echter niet aan dat ook jij op je sokken aanvoelt dat de Vlamingen de arrogantie van de Franstaligen niet langer pikken, en vooral, welke gevolgen dat op termijn ZAL hebben.

Enerzijds verwijt je de Vlamingen dat ze altijd hebben toegegeven aan de Franstalige eisen, maar anderszijds verwijt je ze nog meer dat ze (eindelijk!) op hun Vlaamse strepen beginnen te staan.

Ik vermoed nochtans dat je héél goed weet dat Belgique nog altijd bestaat dankzij de eenzijdige en meer dan schandalige 'Vlaamse' toegevingen. De Franstaligen kennen immers niks anders dan 'NON'. Het is met andere woorden diezelfde NON' die jouw geliefde koningdom in gevaar brengt. De Vlamingen hebben immers al veel telang gegeven en toegegeven om dit kloteland op lamme poten te houden.

Hoe betrouwbaar Yves Leterme wel of niet is zal nog moeten blijken, daar heb je gelijk in.
Volgens mij is Leterme echter intelligent genoeg om te erkennen dat er grenzen werden, en worden, overschreden en om aan te voelen dat de Vlamingen dit hartstikke beu zijn. Leterme probeert twee vliegen in één klap te slaan met zijn actie: Het vertrouwen herwinnen van de Vlamingen dat Verhofstadt bijzonder zwaar geschonden heeft, en kiezers bij het VB weghalen. Kort gezegd: proberen te BEWIJZEN dat het succes van zijn beleid zal af te meten zijn aan het terugdringen van het VB.
Ik vrees echter dat het daar nét telaat voor is.

Gisteren vertoefde ik in een uitgesproken Belgisch gezind milieu. Het viel op dat de vrouwen, toen het plots over politiek ging nadat ze mijn t-shirt met 'Vlaamse eenheid erop' zagen, onmiddelijk reageerden met: ' op het VB stemmen, nooit!', er direct aan toevoegend dat ze niet wisten voor welke partij ze dan wél moesten stemmen.
Toen hun mannen doodkalm repliceerden 'dat het niet slecht zou zijn dat het VB mee aan de macht zou komen', gaven ze ook meteen toe dat ' er iets moet gebeuren, want dat het zo niet verder kan'.

Het viel op hoe impulsief er anti-VB gereageerd werd aan de ene kant maar hoe uitgerekend het vreemdelingenbeleid ongenoegen opwekt.
En niet alleen dat Staafje, ook de transfers en een nep- Marshalplan werken zo te zien op de zenuwen van een aantal belgicisten waar ik het nooit van zou verwacht hebben. Ik viel bijna van mijn stoel van verrassing bij al wat ik daar hoorde.
De bereidheid om Belgique op te geven is, zelfs bij degenen die hun postjes aan het systeem te danken hebben, zo te zien al veel groter dan jij zelfs maar durft te vermoeden.
En ook het opdoeken van Belgique is iets dat in het programma van het.... VB staat.

Conclussie: al is de Belgische indoctrinatie nog zo goed geslaagd: het gezond burgerverstand begint de bovenhand te krijgen.
Als ik jou was, ik zou er dus maar niet meer zo zeker van zijn dat de Vlaamse burger in een referendum pro Belgique zou kiezen.

Knuppel 28 augustus 2006 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 1927850)
Na de verkiezingen en 1 000 blok stemmen (of zou het meer zijn?)verder zal hij wel alles diplomatisch terugnemen. Ze zouden die C uit Cd&V wel eens mogen beginnen afschaffen...

Eenmaal premier, want dat wordt hij ZEKER ooit, zal het patriotisme er wel weer uit stralen...

Een goed gedacht is veel waard...
Ik geloof echter nooit dat Leterme er de man naar is om, zo kort na Verhofstadt, dezelfde fouten te maken. Veel Vlaamse blabla gaan verkopen tot in de Vlaamse Beweging toe, en eens premier zijn 'V'-keutel volledig intrekken, het land in een nooit geziene crisis storten door zijn machtsgeilheid en verraad aan het eigen volk, en zelfs zijn eigen partij naar de afgrond drijven.

Waar is de tijd dat de VLD voor eeuwig en een dag de grootste 'Vlaamse' volkspartij dacht te kunnen worden....

largo_w 28 augustus 2006 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1927860)
Een goed gedacht is veel waard...
Ik geloof echter nooit dat Leterme er de man naar is om, zo kort na Verhofstadt, dezelfde fouten te maken. Veel Vlaamse blabla gaan verkopen tot in de Vlaamse Beweging toe, en eens premier zijn 'V'-keutel volledig intrekken, het land in een nooit geziene crisis storten door zijn machtsgeilheid en verraad aan het eigen volk, en zelfs zijn eigen partij naar de afgrond drijven.

Waar is de tijd dat de VLD voor eeuwig en een dag de grootste 'Vlaamse' volkspartij dacht te kunnen worden....

w8 and see zouk zo zeggen...

Knuppel 28 augustus 2006 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 1927861)
w8 and see zouk zo zeggen...

Heel verstandig.
Ik doe dat namelijk ook.

Kaal 28 augustus 2006 08:26

Citaat:

Kunnen we dat echt niet verlangen superstaaf? Ook niet öm het land te redden van een splitsing? Ben jij misschien ook één van die Belgen die alleen inspanningen vraagt van één gemeenschap ?

Knuppel 28 augustus 2006 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaal (Bericht 1927866)
Kunnen we dat echt niet verlangen superstaaf? Ook niet öm het land te redden van een splitsing? Ben jij misschien ook één van die Belgen die alleen inspanningen vraagt van één gemeenschap ?

Staaf is één van die mensen die, terecht, de CD&V niet vertrouwt als ze 'Vlaams begint te bewegen.

Ik denk zelfs dat Staaf heel goed weet dat dit corrupte koningdom een enorm gevaar loopt de dag dat Vlaanderen de eerste keer hetzelfde zou doen als de Franstaligen, namelijk, 'neen' zeggen inplaats van 'ja'.
De kans op een trendbreuk is echter groot omdat de omstandigheden nooit eerder waren wat ze vandaag zijn. En d�*t is zo te zien al voldoende om agressiviteit op te wekken bij de Franstaligen die liever bedelaars van Vlaamse centen blijven dan de harde waarheid onder ogen te zien. Maar juist hun onwaarschijnlijk onredelijke reacties doen Vlaanderen schoksgewijs ontwaken uit zijn diepe, Belgische slaap.

De Staafjes onder ons trekken voortdurend de Franstalige kaart omdat ze goed weten dat uit die hoek nooit anders dan een 'NON' tegen eender welke splitsing zal komen. Ook tegen deze die zelfs de minder politiek ontwikkelde belgicisten broodnodig vinden. Justitie bijvoorbeeld. En laat dat nu nét zijn waar mijn gezelschap van gisteren tewerk gesteld is...
Staafje begaat alleen de vergissing te denken dat een simpel 'NON' nog altijd dezelfde garantie biedt op het bijeen houden van twee volkeren, waarvan het ene het andere nooit iets te bieden had. Integendeel!

Nog dit, Staafje.
De belgicisten van wiens reacties ik gisteren versteld stond denken dat het de Belgische monarchie is die de Vlaamse secessie belet. Ze dichten haar dus veel meer macht toe dan deze die de bubbels ontkennen.
Maar ook de monarchie staat meer en meer ter discussie omdat de Taaie van Laken, de overduidelijk onbekwame erfopvolger van de Belgische troon, de macht van de Saksen Coburgs meer kwaad dan goed doet.

vlijmscherp 28 augustus 2006 09:46

Citaat:

welke wereldtaal? het Frans is maar de 17e taal...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be