![]() |
Re: Meer over "Stem cell research"
Vitae forma vocatur Bas Jansen <[email protected]>, die Mon, 28 Aug 2006
12:49:21 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >In article <[email protected]>, > townkraeyer© <townkraeyer©@donteventry.hotmail.com> wrote: > >> Bas Jansen: >> > In article <[email protected]>, >> > townkraeyer© <townkraeyer©@donteventry.hotmail.com> wrote: >> > >> > > Fustigator: >> > > > Vitae forma vocatur townkraeyer© >> > >> > [...] >> > >> > > > Als een embryo zich kan splitsen om een tweeling te vormen, dus twee >> > > > individuen, kan een embryo zonder enkele stamcellen wel verder leven, >> > > > en zich ontwikkelen. Enfin dat lijkt me. >> > > >> > > Dat "lijkt" mij ook. Maar wat moet er gbeuren om dit "zeker te weten" ? >> > >> > Wel, het gebeurt al op relatief grote schaal in Groot-Brittanie (al >> > vanaf 1989), en in Nederland in Maastricht, dat implanteren van embryo's >> > waar ten behoeve van pre-implantatie screening een cel van is >> > weggenomen. Voor zover ik weet zijn er al heel wat succesvolle >> > zwangerschappen geweest. >> >> Met "Een cel is weggenomen" bedoel je een stamcel, mag ik dan aannemen ? > >Een achtcellig embryo bestaat louter uit stamcellen. > >> En als deze procedures al vanaf 1989 zijn uitgevoerd zouden er dus een >> aantal tieners (van een jaar of 16) die op die manier geboren zijn >> ergens moeten bestaan. Weet je daar ook meer van ? Worden die kinderen >> bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd om te zien of ze "in orde" zijn ? > >Ik weet er niet veel meer van dan dat er geregeld in de literatuur wordt >gesteld dat die diagnostiek waarschijnlijk tot *minder* afwijkingen >leidt na IVF, omdat je immers in ieder geval de genetische afwijkingen >eruit filtert. Hoe? Door afwijkende dus minder-valiede embryo's af te maken. >Wat ik zo in een ruwe review van de literatuur in PubMed >vind is dat men zich duidelijk meer zorgen maakt over in vitro >kweekmethoden en het gebruik van ingevroren embryo's en daarmee >samenhangende afwijkingen bij pasgeboren. Waarom? >Nou moet je je afvragen of je sowieso niet bezig bent met het kweken van >kneusjes als je al uitgaat van IVF bij koppels die geen kinderen >*kunnen* krijgen. Het ras verwatert, natuurlijk.... >Daar is meestal al wel een medische reden voor, Medisch? Welke? Het ras verbeteren? >en je >kunt je dus ook afvragen of vergelijkende studies naar natuurlijke vs. >in vitro verwekte embryo's het daaruit volgend nageslacht al dan niet >inherent 'biased' zijn. Waarom niet? Mengele overleed in 1979 in Brazilië, maar zijn geest begeestert verder researchers in biologie-laboratoria. >Bas -- Fusti |
In article <[email protected]>,
Fustigator <[email protected]> wrote: > Vitae forma vocatur Bas Jansen <[email protected]>, die Mon, 28 Aug 2006 > 12:49:21 +0200, in littera > <[email protected]> in foro > be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur: [...] > >Wat ik zo in een ruwe review van de literatuur in PubMed > >vind is dat men zich duidelijk meer zorgen maakt over in vitro > >kweekmethoden en het gebruik van ingevroren embryo's en daarmee > >samenhangende afwijkingen bij pasgeboren. > > Waarom? Omdat er kennelijk een verband bestaat tussen het krijgen van kinderen met aangeboren afwijkingen en IVF. > >Nou moet je je afvragen of je sowieso niet bezig bent met het kweken van > >kneusjes als je al uitgaat van IVF bij koppels die geen kinderen > >*kunnen* krijgen. > > Het ras verwatert, natuurlijk.... > > >Daar is meestal al wel een medische reden voor, > > Medisch? Welke? > Het ras verbeteren? Nee. Verminderde of algehele onvruchtbaarheid bij het koppel dat heel graag een uit liefde geboren kindje wil, Fust. Bas |
Vitae forma vocatur Bas Jansen <[email protected]>, die Tue, 29 Aug 2006
12:55:14 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >In article <[email protected]>, > Fustigator <[email protected]> wrote: > >> Vitae forma vocatur Bas Jansen <[email protected]>, die Mon, 28 Aug 2006 >> 12:49:21 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro >> be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur: > >[...] > >> >Wat ik zo in een ruwe review van de literatuur in PubMed >> >vind is dat men zich duidelijk meer zorgen maakt over in vitro >> >kweekmethoden en het gebruik van ingevroren embryo's en daarmee >> >samenhangende afwijkingen bij pasgeboren. >> >> Waarom? > >Omdat er kennelijk een verband bestaat tussen het krijgen van kinderen >met aangeboren afwijkingen en IVF. Bedoel je daarmee dat kinderen door IFV verwekt en ingeplant, meer kansen maken op afwijkingen? Is abortus dan een techniek om die statistieken te verbeteren? >> >Nou moet je je afvragen of je sowieso niet bezig bent met het kweken van >> >kneusjes als je al uitgaat van IVF bij koppels die geen kinderen >> >*kunnen* krijgen. >> >> Het ras verwatert, natuurlijk.... >> >> >Daar is meestal al wel een medische reden voor, >> >> Medisch? Welke? >> Het ras verbeteren? > >Nee. Verminderde of algehele onvruchtbaarheid bij het koppel dat heel >graag een uit liefde geboren kindje wil, Fust. Geneest men steriliteit door IVF? >Bas -- Fusti |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be