Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Het Vaticaan en fictie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=57479)

drosophila 30 augustus 2006 17:08

Het Vaticaan en fictie

Turkse roman lokt hevige reacties uit bij kerkelijke autoriteiten
In kerkelijke kringen in Turkije is met ontzetting gereageerd op de publicatie van het boek "Papa'ya suikast" (Aanslag op de paus) met als ondertitel "Wie zal Benedictus XVI in Istanboel ombrengen?". De roman van auteur Yücel Kaya ligt in de boekhandel, drie maanden voor Benedictus XVI een bezoek brengt aan Turkije.

Mgr. Louis Pelatre, apostolisch vicaris in Turkije, betreurt de publicatie van de roman. Volgens Luigi Padovese, apostolisch vicaris in Anatolië, en Antonio Lucibello, apostolisch nuntius in Turkije, komt de veiligheid van de paus echter niet in het gedrang als hij in november Turkije bezoekt.

Volgens de roman wordt de paus bij zijn bezoek aan Istanboel vermoord. In 336 bladzijden verhaalt de auteur over intriges en complotten waarin Opus Dei en de Turkse geheime dienst een rol spelen. Een van de hoofdfiguren is een kardinaal die per se paus wil worden.
(Belga 15:40)

drosophila 30 augustus 2006 17:09

Nog maar eens maakt het Vaticaan zich druk om... een roman!

ElFlamencoLoco 30 augustus 2006 17:28

Tja, was de man achter de aanslag op paus Johannes Paulus in 1981, Ali Agça, ook geen Turk...?

drosophila 30 augustus 2006 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 1936774)
Tja, was de man achter de aanslag op paus Johannes Paulus in 1981, Ali Agça, ook geen Turk...?

So what?

Cynical Ice 30 augustus 2006 17:54

Zelfde zeik als met The da Vinci Code. Waar het vaticaan zich allemaal zorgen om maakt!

ElFlamencoLoco 30 augustus 2006 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1936876)
Zelfde zeik als met The da Vinci Code. Waar het vaticaan zich allemaal zorgen om maakt!

Hiermee ben ik het wel eens. Het Vaticaan geeft soms te weinig blijk van vertrouwen in de gelovigen en waarschuwt volgens mij soms te snel en te voorbarig tegen alle mogelijke en onmogelijke "gevaren". Zo'n blijk van gebrek aan vertrouwen stemt me droevig.

Ik heb de Da Vinci Code ook gelezen, en er stond eigenlijk weinig in wat ik nog niet wist. Mijn geloof is er geen greintje door verminderd.

nubian 30 augustus 2006 18:50

Het vaticaan is ook tegen alles, homo's, abortus, voorbehoedsmiddelen (ze hebben veel liever dat er duizende mensen sterven aan aids),euthenasie,dan brown, madonna enz

Cynical Ice 30 augustus 2006 21:17

Ze moeten eens beginnen met moderniseren. Beetje herbronnen, vernieuwen, verjongen, vervrouwelijken. Maar ja, das veel gevraagd van een godsdienst hoor nubian!

Dave Brocatus 31 augustus 2006 11:56

Ik vind een dergelijke reactie in dit geval wel terecht. Het gaat immers niet om eender welk fictief verhaal over de kerk of de paus. En er wordt ook niet opgeroepen om het boek te verbieden.

Als men weet dat de vorige paus een door een Turk gepleegde aanslag maar net overleefde, is er in mijn ogen reden om de publicatie van een boek met dergelijke ondertitel vlak voor een pausbezoek aan Turkije te betreuren

kalima01 31 augustus 2006 13:46

Christendom

te lezen door Karlheinz Deschner : Kriminalgeschichte des Christentums.
Als je daarna nog goesting hebt je god op te peuzelen dan ben je neit meer bij je zinnen

lomeanor 31 augustus 2006 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 1937033)
Het vaticaan is ook tegen alles, homo's, abortus, voorbehoedsmiddelen (ze hebben veel liever dat er duizende mensen sterven aan aids),euthenasie,dan brown, madonna enz

Hoe slecht begrijpt u toch de katholieke kerk. De kerk verbiedt niets, ze doet enkel voorstellen. Het staat iedereen vrij die voorstellen te volgen of niets.

1. De katholieke kerk is niet tegen homo's. Wel tegen het in praktijk brengen van homoseksuele handelingen. Wanneer iemand psychisch homo is, maar geen seks heeft met mensen van hetzelfde geslacht, is hij/zij voor de kerk even goed als een heteroseksueel. Dit in tegenstelling tot de islam!

2. Gelukkig is de kerk inderdaad tegen moord op onschuldig ongeboren leven.

3. De kerk is niet tegen maatregelen tegen aids of geboortebeperking. Volgens mij is de regel "geen seks voor het huwelijk" zeer goed in het bestrijden van aids en ongewenste zwangerschap. Je mag zeggen wat je wilt, maar geen seks hebben voor het huwelijk is veiliger dan een condoom!

4. Dan Brown... Ooit gehoord van laster en eerroof?

en ga zo maar door...

Jantje 1 september 2006 00:07

Citaat:

Hoe slecht begrijpt u toch de katholieke kerk. De kerk verbiedt niets, ze doet enkel voorstellen. Het staat iedereen vrij die voorstellen te volgen of niets.
Natuurlijk verbied de Roomse kerk niets, die macht is haar met de Franse revolutie en de afscheiding van de Engels kerk ontnomen.
Maar haar aanbevelingen zijn wel bedoeld als bevelen.
En hoe kan je iets toelaten, maar de handelingen er van niet?
Madonna mag van de kerk zingen zo veel ze wil, als het maar binnen haar eigen kamer is en niemand het hoort.
Je mag homo zijn, maar je mag het niet laten zien aan anderen en moet dan maar celebaat bleven.
De da Vinci code mag geschreven, gedrukt en gekocht worden, maar niemand mag het lezen.
Kan er bij mij niet goed in, dus kan je dat eens uitleggen.

SirGalahad_ 1 september 2006 07:27

Citaat:

Nog maar eens maakt het Vaticaan zich druk om... een roman!
Gij meent dat of wa?

Stel nu eens voor dat er een Europeaan een boek schrijft over het vermoorden van de Groot-Moefti of Allahtojah (of welke hooggeplaatste baardman)?

Resultaat? Uitgebrande ambassades? Rellen en doden?

Laat me niet lachen: zij eisen maar, roepen en moorden, wij plooien en zijn "progessief verdraagzaam" (sic)

Jaja, zo komt dat zeker goed... :evil:

lomeanor 1 september 2006 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1941030)
Natuurlijk verbied de Roomse kerk niets, die macht is haar met de Franse revolutie en de afscheiding van de Engels kerk ontnomen.
Maar haar aanbevelingen zijn wel bedoeld als bevelen.
En hoe kan je iets toelaten, maar de handelingen er van niet?
Madonna mag van de kerk zingen zo veel ze wil, als het maar binnen haar eigen kamer is en niemand het hoort.
Je mag homo zijn, maar je mag het niet laten zien aan anderen en moet dan maar celebaat bleven.
De da Vinci code mag geschreven, gedrukt en gekocht worden, maar niemand mag het lezen.
Kan er bij mij niet goed in, dus kan je dat eens uitleggen.

Ik zie niet goed in hoe het komt dat u niet begrijpt hoe het mogelijk is om iets toe te laten maar niet de handelingen die er aan verbonden zijn. Stel je voor dat ik graag persoon X zou vermoorden. Ben ik dan schuldig aan moord omdat ik het graag zou doen, omdat ik het zou willen? Neen, ik ben pas schuldig als ik de handeling "moord" stel. Hetzelfde geldt voor het kerkelijk standpunt ten aanzien van homoseksualiteit. Mannen mogen andere mannen beminnen, zolang ze geen seks hebben met andere mannen. Je moet dan inderdaad celibatair blijven.

Voor Madonna en de Da Vinci code. Binnenskamers mag dat inderdaad gezegd/gedacht worden, mensen mogen immers hun eigen mening hebben. Wanneer ze dat echter aan de grote klok hangen, valt dat onder de categorie laster. Nogmaals een analogie: als een journalist verkeerdelijk denkt dat u een moord gepleegd heeft, is dat zijn goed recht. Als die journalist dat echter in de krant schrijft, maakt hij zich schuldig aan laster.

Zijn die dingen echt zo moeilijk om te begrijpen?

Jantje 1 september 2006 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 1941350)
Gij meent dat of wa?

Stel nu eens voor dat er een Europeaan een boek schrijft over het vermoorden van de Groot-Moefti of Allahtojah (of welke hooggeplaatste baardman)?

Resultaat? Uitgebrande ambassades? Rellen en doden?

Laat me niet lachen: zij eisen maar, roepen en moorden, wij plooien en zijn "progessief verdraagzaam" (sic)

Jaja, zo komt dat zeker goed... :evil:

Dat is dus juist het hele probleem.
Zowel bij hen als bij ons zijn het de fanatieke gelovigen die de rest opjutten.

Jantje 1 september 2006 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 1941480)
Ik zie niet goed in hoe het komt dat u niet begrijpt hoe het mogelijk is om iets toe te laten maar niet de handelingen die er aan verbonden zijn. Stel je voor dat ik graag persoon X zou vermoorden. Ben ik dan schuldig aan moord omdat ik het graag zou doen, omdat ik het zou willen? Neen, ik ben pas schuldig als ik de handeling "moord" stel. Hetzelfde geldt voor het kerkelijk standpunt ten aanzien van homoseksualiteit. Mannen mogen andere mannen beminnen, zolang ze geen seks hebben met andere mannen. Je moet dan inderdaad celibatair blijven.

Voor Madonna en de Da Vinci code. Binnenskamers mag dat inderdaad gezegd/gedacht worden, mensen mogen immers hun eigen mening hebben. Wanneer ze dat echter aan de grote klok hangen, valt dat onder de categorie laster. Nogmaals een analogie: als een journalist verkeerdelijk denkt dat u een moord gepleegd heeft, is dat zijn goed recht. Als die journalist dat echter in de krant schrijft, maakt hij zich schuldig aan laster.

Zijn die dingen echt zo moeilijk om te begrijpen?

De gedachten aan moord zijn een zonde en dus verboden.
Want je moet je vijanden lief hebben zoals je zelf.
Dus denken om iemand de kop in te slagen mag niet.

Argusx43 1 september 2006 10:08

De RKK is een instituut , en daarbij gaat het altijd over macht. En daar mag niet aan geknabbeld worden. Daarom reageert deze kerk op zulke zaken. Veel van haar standpunten deel ik wel, daarentegen.

Als christen zonder vast denominatie, haal ik gewoon de schouders op bij aanvallen op christus etc.......Ze doen maar. Ze moeten maar zien wat er van komt.

lomeanor 1 september 2006 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1941559)
De gedachten aan moord zijn een zonde en dus verboden.
Want je moet je vijanden lief hebben zoals je zelf.
Dus denken om iemand de kop in te slagen mag niet.

Helemaal niet. Weerstaan aan de verleiding is helemaal geen zonde, het is een deugd. Denken om iemand de kop in te slagen, mag dus wel. Het is een deugd om die verleiding te voelen, er aan te weerstaan en in act de vijand lief te hebben.

Christus zei: "De hemel is meer gelukkig over één zondaar die zich bekeerd, dan om duizend rechtvaardigen."

Online 1 september 2006 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 1936692)
In kerkelijke kringen in Turkije is met ontzetting gereageerd op de publicatie van het boek "Papa'ya suikast" (Aanslag op de paus) met als ondertitel "Wie zal Benedictus XVI in Istanboel ombrengen?". De roman van auteur Yücel Kaya ligt in de boekhandel, drie maanden voor Benedictus XVI een bezoek brengt aan Turkije.

Mgr. Louis Pelatre, apostolisch vicaris in Turkije, betreurt de publicatie van de roman. Volgens Luigi Padovese, apostolisch vicaris in Anatolië, en Antonio Lucibello, apostolisch nuntius in Turkije, komt de veiligheid van de paus echter niet in het gedrang als hij in november Turkije bezoekt.

Volgens de roman wordt de paus bij zijn bezoek aan Istanboel vermoord. In 336 bladzijden verhaalt de auteur over intriges en complotten waarin Opus Dei en de Turkse geheime dienst een rol spelen. Een van de hoofdfiguren is een kardinaal die per se paus wil worden.

Nog een geluk dat Benedictus zijn pastoors-stoottroepen niet uitzendt om amabassades, moskeën en Tukse bedrijven in de fik te gaan steken, en om zich van ergernis en woede tot in de straten van Scherpenheuvel te gaan af te knallen. Heeft Benedictus al een excuus geëist van de Turkse overheid? Kan Yücel Kaya zonder bodyguards nog de straat op?

Ploertendoder 1 september 2006 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 1936692)

Ik wens alle Turken de pest, aids en de zondvloed toe.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be