Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Het onderwijs in Vlaanderen en in Frankofonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=57675)

luc broes 1 september 2006 08:11

Het onderwijs in Vlaanderen en in Frankofonië

Deze morgen gehoord op het nieuws:
Goede berichten over het Nederlandstalig onderwijs. Maar toch een belangrijk probleem dat moet opgelost worden: de opleiding van allochtonen.

Maar in het Franstalig onderwijs eerder somber nieuws. Er is een tekort aan leraars talen en wiskunde. Vooral zwarte en grijze scholen geraken nog nauwelijks aan de nodige leraars.

Eigenlijk is dat dramatisch nieuws. De werkloosheid in Wallonië en Brussel zal er dus niet op verbeteren.

Heeft iemand meer inlichtingen hierover?
Wat is de oplossing voor dit reuzegroot probleem?

Terloops: enkele weken geleden werden de Vlamingen aangespoord om een voorbeeld te nemen aan het Franstalig onderwijs. Daar zijn tweetalige scholen en de resultaten zijn veelbelovend !! ??

Herr Flick 1 september 2006 09:04

Tweetalige scholen in walonië...

jaja, ... Frans-Arabisch zeker ?

Bitweiser 1 september 2006 09:23

Er zijn inderdaad tweetalige scholen in de taalgrens-streek. Er was echter een probleem mee. Ik dacht een probleem van subsidies. Maar kweet nie meer goed wat.

Jantje 1 september 2006 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser (Bericht 1941544)
Er zijn inderdaad tweetalige scholen in de taalgrens-streek. Er was echter een probleem mee. Ik dacht een probleem van subsidies. Maar kweet nie meer goed wat.

hun grootste probleem is dat ze geen leerkrachten Nederlands vinden en dus Vlamingen moeten aanwerven, wat hun probleem met de werkloosheid dan weer niet ten goede komt.

en het probleem met de zwarte en grijze scholen kunnen ze pas oplossen als ze eindelijk eens toegeven dat er problemen zijn in de samenleving en de multiculturele onzin die men verkoopt.

De geschiedenis geeft reeds duizend keer bewezen dat dzoiets niet kan en niet werkt.

eno2 1 september 2006 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1941597)
hun grootste probleem is dat ze geen leerkrachten Nederlands vinden en dus Vlamingen moeten aanwerven, wat hun probleem met de werkloosheid dan weer niet ten goede komt.

en het probleem met de zwarte en grijze scholen kunnen ze pas oplossen als ze eindelijk eens toegeven dat er problemen zijn in de samenleving en de multiculturele onzin die men verkoopt.

De geschiedenis geeft reeds duizend keer bewezen dat dzoiets niet kan en niet werkt.

Maar de hele geschiedenis is multicultureel!
We hebben elkaar altijd onder de voet gaan lopen en zijn altijd bij elkaar gaan inwonen...

Jantje 1 september 2006 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1941604)
We hebben elkaar altijd onder de voet gaan lopen en zijn altijd bij elkaar gaan inwonen...

ha ja, het was anders toch telkens maar één die baas speelde en de rest moest luisteren of mocht plaats nemen op een stapeltje hout of eenmalig in een circus werken.

Online 1 september 2006 10:10

Citaat:

Het punt is dat als wij dat doen, de progressieven dat als bezetting en kolonisatie afdoen, en het niet netjes vinden.
Omgekeerd als hier een migratietsunami plaats grijpt (in een relatief kort tijdsbestek), dan keren dezelfde progressieven hun kar, zeggen ze dat het verrijkend is, ontkennen ze de samenlevingsproblemen, minimaliseren ze die tot racisme vanwege de autochtonen, en vinden ze het allemaal plots wel heel netjes en uiteraard 'van alle tijden'.

eno2 1 september 2006 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 1941632)
Het punt is dat als wij dat doen, de progressieven dat als bezetting en kolonisatie afdoen, en het niet netjes vinden.
Omgekeerd als hier een migratietsunami plaats grijpt (in een relatief kort tijdsbestek), dan keren dezelfde progressieven hun kar, zeggen ze dat het verrijkend is, ontkennen ze de samenlevingsproblemen, minimaliseren ze die tot racisme vanwege de autochtonen, en vinden ze het allemaal plots wel heel netjes en uiteraard 'van alle tijden'.

't Kan me ook niet schelen, als het maar multicultureel is.

Jantje 1 september 2006 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1941636)

Ja en de meest multiculturele geschreven taal is het Mandarijn, dus vanaf nu enkel nog in die taal schrijven.

Online 1 september 2006 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1941636)

Je kan je multiculturele gerechten tegenwoordig ook in de Delhaize kopen zonder dat daarvoor heelder bergdorpen uit de Rif of Anatolië naar hier verhuisd moeten worden.

Bitweiser 1 september 2006 10:21

Citaat:

Zoals je zegt we zijn mekaar onder de voet gaan lopen. Het is geen geschiedenis van multiculturen maar van oorlogen. De kruisvaarders tegen de moslims, de moslims tegen de ongelovigen, de spanjaarden tegen de inca's, de Amerikanen en de Afrikaanse slaven.

Met elkaar inwonen???? U mag nu wakker worden...

Jantje 1 september 2006 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 1941661)
Je kan je multiculturele gerechten tegenwoordig ook in de Delhaize kopen zonder dat daarvoor heelder bergdorpen uit de Rif of Anatolië naar hier verhuisd moeten worden.

Die krijg je er in de aanbiedingen gratis bij

Jantje 1 september 2006 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser (Bericht 1941664)
Zoals je zegt we zijn mekaar onder de voet gaan lopen. Het is geen geschiedenis van multiculturen maar van oorlogen. De kruisvaarders tegen de moslims, de moslims tegen de ongelovigen, de spanjaarden tegen de inca's, de Amerikanen en de Afrikaanse slaven.

Met elkaar inwonen???? U mag nu wakker worden...

Het bij elkaar inwonen was echt geen uitzondering.
De oude Belgen mochten bij de Romeinen inwonen, als slaaf.
De Romeinen mochten bij de Franken inwonen , als slaaf.
En zo kan je steeds verder gaan tot de dag van vandaag.
En steeds opnieuw word de zelfde tactieken van vroeger gebruikt.
Of men komt met een heel leger waar de tegenstander wel voor moet buigen.
Of men stuurt eerst een paar mensen en telkens meer en meer tot men de overhand heeft.
En telkens opnieuw trappen de leiders van die vlokeren in de zelfde vallen. Al heel de geschiedenis lang over heel de wereld.

Jéhan 1 september 2006 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1941630)
ha ja, het was anders toch telkens maar één die baas speelde en de rest moest luisteren of mocht plaats nemen op een stapeltje hout of eenmalig in een circus werken.

Dat is monoculturele dominantie, en heeft niets te maken met multiculturaliteit. De geschiedenis leert dat de mensen die zich bedreigd voelen door wat ze niet begrijpen, vaak het destructieve mechanisme zijn die dat vreedzaam samenleven onmogelijk maken. Deze mensen treft men in alle culturen aan.

Zowel tussen de autochtonen als tussen de allochtonen treft men zulke figuren aan. Het is juist de onwil om tot een oplossing te komen die bijdraagt tot de uitdieping van het probleem. Beiden weigeren zichzelf te zien als een deel van het probleem en beiden trachten de oplossing ervan te projecteren in de andere partij.
"Zij zijn de schuldigen, waarom zouden wij ons moeten inspannen om de situatie te verbeteren ?"

Je kan niet enkel de symptomen van een ziekte bestrijden zonder de ziekte te onderzoeken, zeker wanneer je zelf een deel van de ziekte kan zijn.

eno2 1 september 2006 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1941693)
Het bij elkaar inwonen was echt geen uitzondering.
De oude Belgen mochten bij de Romeinen inwonen, als slaaf.
De Romeinen mochten bij de Franken inwonen , als slaaf.
En zo kan je steeds verder gaan tot de dag van vandaag.
En steeds opnieuw word de zelfde tactieken van vroeger gebruikt.
Of men komt met een heel leger waar de tegenstander wel voor moet buigen.
Of men stuurt eerst een paar mensen en telkens meer en meer tot men de overhand heeft.
En telkens opnieuw trappen de leiders van die vlokeren in de zelfde vallen. Al heel de geschiedenis lang over heel de wereld.

Maar ik wil gerust met een Griekse en een Spaanse samenwonen.
Twee inslapende woordenboeken, dat zou me goed van pas komen.
Kwestie van tegelijk de huurdruk te verminderen en de multicul te verhogen...

eno2 1 september 2006 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 1941660)
Ja en de meest multiculturele geschreven taal is het Mandarijn, dus vanaf nu enkel nog in die taal schrijven.

Nomizo pos to kèfi moe iene to ellinika.
Pero El Castilliano me gusta mucho tambien.
Ik ken behoorlijk wat chinese woorden, omdat ik een studie gemaakt heb van bepaalde chinese religieuze tics uit de jaren 800 na Xus.

En omdat ik nu toch daarover bezig ben:

De mensen willen niet multicultureel zijn, maar ons wereldbeeld wordt sinds het jaar nul beheerst door de opvattingen van een joodse secte van tien man en een paardekop.

Jantje 1 september 2006 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan (Bericht 1941695)
Dat is monoculturele dominantie, en heeft niets te maken met multiculturaliteit. De geschiedenis leert dat de mensen die zich bedreigd voelen door wat ze niet begrijpen, vaak het destructieve mechanisme zijn die dat vreedzaam samenleven onmogelijk maken. Deze mensen treft men in alle culturen aan.

Zowel tussen de autochtonen als tussen de allochtonen treft men zulke figuren aan. Het is juist de onwil om tot een oplossing te komen die bijdraagt tot de uitdieping van het probleem. Beiden weigeren zichzelf te zien als een deel van het probleem en beiden trachten de oplossing ervan te projecteren in de andere partij.
"Zij zijn de schuldigen, waarom zouden wij ons moeten inspannen om de situatie te verbeteren ?"

Je kan niet enkel de symptomen van een ziekte bestrijden zonder de ziekte te onderzoeken, zeker wanneer je zelf een deel van de ziekte kan zijn.

Hoe moet ik het zeggen.
Ik heb zelf reeds meerdere malen jou opmerkingen over een multiculturele samenleving gepost.
En iedere cultuur heeft zijn voor en zijn nadelen.
Maar de multiculturele samenleving die men nu de inwoners van ons land wil opdringen kan niet.
Er zijn slechts twee oplossingen
1) de ene samenlevingvorm verdwijnt in de andere
2) beide samenlevingsvormen versmelten met elkaar en vormen een nieuwe samenleving.

Maar de twee samen overleven KAN NIET.
En daar een van de samenlevingsvormen de andere wil gaan overheersen en zelfs vernietigen krijg je enorme strijd tussen deze twee samenlevingen.
Wat moet leiden tot de vernietiging van een of zelf beide samenlevingsvormen.

Herr Flick 1 september 2006 10:56

Citaat:

En toch hebben die honderden jaren van overheersing niet gewerkt om de nationalistische gevoelens van regio's uit te roeien ...

De Basken, Ieren, Bretoenen, Zuid Tirolers, Beieren, Friezen, Vlamingen, Schotten etc... om een paar europeese voorbeelden te noemen.

De Joden zijn hier ook een prachtvoorbeeld van. De moslims uiteindelijk ook.

En om het op andere continenten te gaan zoeken, Maorie's, Aboriginals en Indianen ook. Sommige waren zelf zo goed als uitgeroeid, maar toch komen ze terug, en blijven ze vechten, of pogingen doen om onafhankelijkheid te krijgen of zelfbestuur te krijgen.

Dit is al bij elke cultuur, meermaals gebleken, multikul is dus een utopie en dat is al meermaals bewezen door de geschiedenis, bovendien is het gevaarlijk want het is altijd al de aanleiding geweest voor serieuze conflicten.

Recent voorbeeldje is de balkan, en nog een goed bewijs is het uiteenvallen van de sovjetunie. Diezelfde sovjet unie kon enkel bij elkaar gebracht en gehouden worden door zware tereur op de bevolking en het verbieden of controleren van hun cultuur, gebruiken en gewoonten.

Jantje 1 september 2006 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1941738)
Nomizo pos to kèfi moe iene to ellinika.
Pero El Castilliano me gusta mucho tambien.
Ik ken behoorlijk wat chinese woorden, omdat ik een studie gemaakt heb van bepaalde chinese religieuze tics uit de jaren 800 na Xus.

En omdat ik nu toch daarover bezig ben:

De mensen willen niet multicultureel zijn, maar ons wereldbeeld wordt sinds het jaar nul beheerst door de opvattingen van een joodse secte van tien man en een paardekop.

Zijn het tien man en een paardekop
of tien ezels en een ezelskop.

Herr Flick 1 september 2006 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1941735)
Maar ik wil gerust met een Griekse en een Spaanse samenwonen.
Twee inslapende woordenboeken, dat zou me goed van pas komen.
Kwestie van tegelijk de huurdruk te verminderen en de multicul te verhogen...

Tot die griekse met die spaanse haar porseleinen servies begint te gooien, dan zul je meteen snappen wat multikul wil zeggen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be