Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ziekenhuis introduceert boerka voor patiënten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=58320)

Antoon 6 september 2006 09:05

Ziekenhuis introduceert boerka voor patiënten

Citaat:

.

Ziekenhuis introduceert boerka voor patiënten.

Patiënten in een ziekenhuis in het noordwesten van Engeland kunnen kiezen voor een nieuw soort ziekenhuiskleding: de boerka-japon. De blauwe toga bedekt de patiënt van top tot teen en is vanaf 1 november verkrijgbaar in het Royal Preston ziekenhuis. Het kledingstuk is voornamelijk bedoeld voor vrouwelijke moslimpatiënten die zich volgens hun geloof moeten bedekken.

Volgens de directie van het ziekenhuis is de stoffen boerka een extra comfort voor patiënten die zich willen bedekken na een medische ingreep, en een oplossing voor islamitische vrouwen die bepaalde lichaamsdelen, zoals ellebogen en enkels, moeten bedekken. Volgens het ziekenhuis is de interesse van patiënten en andere ziekenhuizen overweldigend.

De Britse krant The Daily Express vindt de ziekenhuisboerka een schoolvoorbeeld van valse politieke correctheid. “Dit is duidelijke positieve discriminatie, waarbij één groep wordt bevoordeeld. Als mensen in Groot-Brittannië willen wonen, moeten ze volgens de Britse normen en waarden leven. De normale ziekenhuisdracht moet dus maar goed genoeg zijn voor iedereen.”

Wat is dat nu weer voor onzin.

Ik ben het volledig eens met het commentaar in The Daily Express.

Lof der Zotheid 6 september 2006 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1956319)

8O Niet-te-geloven!8O En wat is de volgende stap? Djiziya betalen?

Gringo 6 september 2006 09:49

Ach, dit is gewoon de totale inpalming door de islam. Langzaam maar zeker...

Lof der Zotheid 6 september 2006 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gringo (Bericht 1956412)
Ach, dit is gewoon de totale inpalming door de islam. Langzaam maar zeker...

Maar het begint anders angsvallig sneller te gaan...

Heftruck 6 september 2006 11:16

Waar jullie nu problemen over maken. 'k Zie trouwens niet in hoe dit positieve discriminatie is... Voelen jullie je gediscrimineerd? Ga dan toch ook een boerka dragen he. :lol:

Cynical Ice 6 september 2006 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1956709)
Waar jullie nu problemen over maken. 'k Zie trouwens niet in hoe dit positieve discriminatie is... Voelen jullie je gediscrimineerd? Ga dan toch ook een boerka dragen he. :lol:

*zucht*
Dit is positieve discriminatie omdat moslims op handen en voeten bediend worden. Volledig akkoord met The Daily Express!

Nog even dit: wordt de boerka dan ook gedragen op de operatietafel?

Heftruck 6 september 2006 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1956717)
*zucht*
Dit is positieve discriminatie omdat moslims op handen en voeten bediend worden. Volledig akkoord met The Daily Express!

Iedereen een gelijke behandeling he. ;-) Gaat het om een privaat ziekenhuis? Bon, dat heb jij je niet te moeien met hun doen en laten. Gaat het om een staatsgesubsidieerd ziekenhuis? Bon, die moslims betalen toch ook belastingen?

Op handen en voeten bediend... Klinkt een beetje overdreven, niet?

Cynical Ice 6 september 2006 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1956760)
Iedereen een gelijke behandeling he. ;-)

Dat noemt gij een gelijke behandeling? Voor mij is 'gelijke behandeling' een behandeling volgens de normen en waarden van het land waar ge woont.

Chipie 6 september 2006 12:01

Hopelijk komt Heftruck in ons land nooit in een zakenkabinet terecht.... :-)

werkgroep morkhoven 6 september 2006 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1956709)

Goed opgemerkt. :lol:

Is het je trouwens nog niet opgevallen dat er tegenwoordig veel over anti-zionisme en antisemitisme op het forum wordt gebrabbeld terwijl de moslimhaat van extreem-rechts er overal afdruipt ?

Zo moesten er meer zijn

KrisKras 6 september 2006 12:30

nie slecht bedoeld he, maar:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Preston Today
The 'Inter-Faith Gown' is the brainchild of Karen Jacob, the linen services manager at Lancashire Teaching Hospitals NHS Foundation Trust.

http://www.prestontoday.net/ViewArti...icleid=1738129

Karen Jacob, klinkt Joods.

labyrinth 6 september 2006 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1956319)

Inderdaad, dit is niet politiek correct want menselijk oncorrect. De burka druist in tegen de menselijke waardigheid. Het vernederd vrouwen en het is beschamend voor mannen die hun vrouw wensen te verstoppen in een gevangenis. Alhoewel, er waren eens nonnen ...... :-D

werkgroep morkhoven 6 september 2006 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 1957019)
Inderdaad, dit is niet politiek correct want menselijk oncorrect. De burka druist in tegen de menselijke waardigheid. Het vernederd vrouwen en het is beschamend voor mannen die hun vrouw wensen te verstoppen in een gevangenis. Alhoewel, er waren eens nonnen ...... :-D

De discussies rond de burka en de hoofddoek zijn nog steeds hét onderwerp van de dag bij extreem-rechts.

Zo moesten er meer zijn

Heftruck 6 september 2006 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1956870)
Hopelijk komt Heftruck in ons land nooit in een zakenkabinet terecht.... :-)

We zien wel...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 1957019)
De burka druist in tegen de menselijke waardigheid. Het vernederd vrouwen en het is beschamend voor mannen die hun vrouw wensen te verstoppen in een gevangenis.

Hierbij geef ik je gelijk. Doch, er geldt nog steeds vrijheid van godsdienst waar je rekening mee moet houden he. ;-) Nujah, 't heeft op zich vrij weinig te maken met de discussie die we hier voeren.

labyrinth 6 september 2006 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven (Bericht 1957046)
De discussies rond de burka en de hoofddoek zijn nog steeds hét onderwerp van de dag bij extreem-rechts.

Ik moet dan eigenlijk een beetje in de tijd teruggaan. Maar ik kijk liever naar de toekomst........

Heftruck 6 september 2006 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1956844)
Dat noemt gij een gelijke behandeling? Voor mij is 'gelijke behandeling' een behandeling volgens de normen en waarden van het land waar ge woont.

Fout. Een gelijke behandeling dient aan objectieve criteria getoetst te kunnen worden. Normen en waarden zijn subjectief.

labyrinth 6 september 2006 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1957052)
We zien wel...

Hierbij geef ik je gelijk. Doch, er geldt nog steeds vrijheid van godsdienst waar je rekening mee moet houden he. ;-) Nujah, 't heeft op zich vrij weinig te maken met de discussie die we hier voeren.

Vrijheid van godsdienst geldt niet tot in het absurde ...... nu ja, als die vrouwen er zelf voor kiezen om zichzelf te bedekken dan zullen ze wel een reden hebben. Hopelijk is dat niet hun geloof of hun man, of een combinatie van beiden, want dat ruikt dan naar weer naar indoctrinatie. Maar misschien doen ze het dan weer wel uit liefde voor hun geloof en hun man. ;-)
Die boerka in een ziekenhuis vind ik persoonlijk niet echt gezond en dat is toch de plaats om mensen gezonder te maken.

circe 6 september 2006 13:02

Hopelijk zijn het geen witte boerka's. De patienten zouden wel eens met laken en al in de wasserij terecht kunnen komen!

alharb 6 september 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1957056)
Fout. Een gelijke behandeling dient aan objectieve criteria getoetst te kunnen worden. Normen en waarden zijn subjectief.

dat is weer een mooi staaltje van cultuurrelativisme.
normen en waarden kunnen wel beoordeeld worden, bv op basis van respect voor de mensenrechten, de kansen die ze bieden aan individuen hun geluk na te streven etc.
tenzij je de mensenrechten ook niet aanvaardt natuurlijk, maar in dat geval zou ik mn hoofd eens laten nakijken ;-)

werkgroep morkhoven 6 september 2006 13:11

De boerka en het respect voor de mensenrechten. Ik wist al dat het voor de zoveelste keer die richting zou opgaan.

Waarom sprak niemand van 'de mensenrechten' toen Israël Libanon begon te bombarderen ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be